מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

את רוצה לשלוח הודעה לאקס שנלחם בעזה? "תפעילי קצת שכל"

רצון לחזור לקשר או הדחף לסגור דברים יפה במידה ויקרה לו משהו? בשעות הראשונות של המלחמה וגם בחודשים שבאו אחריה חלקנו רוצות רק דבר אחד: להתקשר לחבר לשעבר. מיכל וולשטיין, מהבולטות שבתחום אימוני החתונה, מסבירה את המורכבות וגם, מה לדעתה הדבר הכי טוב שיצא מהמלחמה, ולא, זה לא הדחף להתחתן

נועה שטרנברג נועה שטרנברג, חדשות כיפה 31/12/23 15:02 יט בטבת התשפד

את רוצה לשלוח הודעה לאקס שנלחם בעזה? "תפעילי קצת שכל"
חייל בעזה, צילום: Yonatan Sindel,Flash90

המלחמה הביאה איתה שלל סיטואציית לא שגרתיות: נשים נשואות שישנות לבד כבר כמעט שלושה חודשים, ילדים שלא זוכרים את אבא שלהם עם בגדים שהם לא מדים, דייטים בבסיסים סגורים ותופעה שנתקלתי בה לא פעם, בנות ששולחות הודעות לאקס שלהן. מיכל וולשטיין, מייסדת ביה"ס לאימון מרווקות לנישואין, מבינה בדיוק על מה אני מדברת: "הרגשתי את זה על מטופלים שלי, רצון לשלוח להם הודעה".

וולשטיין, כאחת שמתעסקת רבות בתחום, מסבירה את העניין: "זה הרצון להיות חלק מהמלחמה. בתור נשים דתיות שחלקן עשו שירות לאומי, יש מקום של 'הוא האיש שלי במלחמה'. האנשים האלה הם האחיזה שלי שם. יש סיבה נוספת והיא הרצון לסגור את הסיפור יפה, אם נגמר מעפן בין זוג והיא מפחדת שחס וחלילה יקרה לו משהו, אז היא לא רוצה שזה ישב עליה. דיברתי עם מישהי ששלושה אקסים שלה נהרגו, לא פשוט".

"אם זה סתם כיף לי שהוא חושב עלי, אז תירגעי"

מה את אומרת לבחורה שדואגת לאקס ורוצה לשלוח לו הודעה?

"אני אשאל אותה קודם כל מה המטרה שלה. אם זה לנקות את הלב זה דבר אחד, אם זה משהו אינסטנקטיבי כזה את צריכה לחשוב- זה יעזור לו, זה לא יעזור לו? מה זה ייתן? למה את עושה את זה? אם הוא בקשר עם מישהי? הרצון מאוד מובן. טיפה להשתמש בשכל בקטע הזה. לפעמים העובדה שהוא במלחמה ויכול לקרות לו משהו גורמת למחשבה אמיתית של 'מה פספסתי?' זאת שאלה רצינית- אם אני באמת רוצה לחזור אליו וכדאי לעשות עם זה משהו אז אולי. אם זה סתם כיף לי שהוא חושב עלי, אז תירגעי".

אם מישהי הגיעה למסקנה שהיא רוצה לחזור, ממליצה לעשות את זה בזמן מלחמה?

"קודם כל, וזה נכון תמיד: לברר שהוא פנוי. דבר שני, גם במלחמה יש הבדל גם אם מישהו בעזה או בשמירות בחברון. אם הוא בעזה אז הייתי אומרת 'נשמה, עזבי אותו', חכי. הוא לא יוכל לעשות עם זה כלום. אין לו טלפון. הוא צריך להתרכז במלחמה ולא בך, לעומת מישהו שהוא בצפון והם יותר יכולים".

מישהי נכנסה לזוגיות חדשה והאקס שלה בשיא הקרבות, איך אפשר לפתח משהו חדש כשיש דאגה תמידית לאדם אחר?

"בדיוק כמו בכל סיטואציה אחרת, זה אולי יותר קשה אבל זה אותו דבר. יש תרגיל הוצאת אקסים מהלב. את צריכה להפריד את עצמך ממנו, לא יעזור כלום. כרגע את צריכה להתרכז במה יחיה אותך, את יכולה לקרוא תהילים עליו ולהמשיך בדרכך, אבל אם את מרגישה שבכל פעם שאת חושבת עליו את נכנסת לכל הסרט שהיה לך איתו, אז תתני למישהי אחרת להגיד עליו תהילים. זה לא שהדאגה שלך תעזור במשהו, אם את בכל מקרה לא מתכוונת לחזור אליו. הכי טוב שאת יכולה לעשות לעם ישראל זה לבנות בית בקרוב, ואם זה מפריע זה מפריע".

מה את צופה שיהיו ההשלכות של המלחמה בפן הזוגי, מזהה תופעות מסוימות?

"בהחלט, אלה שחשבו להיפרד גם ככה אז העובדה שאי אפשר לדבר ולהיפגש מעצים את זה. יש את אלה שממש רוצות פתאום מעיזות לעשות יותר בשביל זה. אני יכולה להגיד שיש הרבה שזה עורר אותם ל'יאללה למה אנחנו מחכים?'. לעומת זאת יש כאלה שאומרות 'מה אני אתחתן עכשיו ואז מה?' חשוב לי להאיר את הנקודה שיש מלא חברה טובים שהם לא לוחמים. הם נהיו סוג ב' ברגע אחד. יש חברה שלומדים תורה והם לוחמים במקום הזה. וגם להם המלחמה משפיעה על רצון לקדם את המטרה של בית. וגם הרבה חבר'ה ג'ובניקים שהם נגישים כל אחר הצהריים והם אחלה אנשים. האמירה של כל הטובים בקרבי זה לא נכון".

הוואסח הזה של תמונות על מדים עושה טוב

כשאני שואלת את מיכל על דבר טוב שיצא מהמלחמה בתחום השידוכים היא צוחקת ועונה: "בואי נגיד שבשידוכים שאני עושה מאוד עוזר לי שיש לי עכשיו הרבה תמונות על מדים. זה עושה עבודה, אין לי מה לומר", היא אומרת ומדגימה: "הנה למשל בחור מסוים שאני מכירה, ממש אחד מהטובים, אבל המראה תמיד הורס לו. הוא לא פוטוגני. הכרחתי אותו לשלוח לי תמונות שלו מהצבא וקיבלתי הרבה הצעות. זה אותו בן אדם. הוואסח הזה עושה טוב, אני שוקלת לאמץ את עניין המדים גם לאחרי המלחמה".

מיכל וולשטיין

מיכל וולשטיין צילום: ללא