על תורתו של 'מניטו': "המקובל העברי"

ככל שעוברות השנים מאז פטירתו נחשפים יותר ויותר לומדים לתורת הנגלה והנסתר של הרב יהודא ליאון אשכנזי הנודע בכינויו 'מניטו'. לקראת יום עיון לזכרו כותב אחד מהמארגנים, עומר אללי על דמותו ותורתו הייחודית

חדשות כיפה עומר אללי 08/10/17 13:15 יח בתשרי התשעח

על תורתו של 'מניטו': "המקובל העברי"
מניטו במפגש עם הרב צבי יהודה, צילום: מכון מניטו

 "עלינו לשוב ולהיות עבריים" היה אומר הרב אשכנזי שוב ושוב במהלך שיעוריו, "לשמוע בעזרת הלב, ולהבין בעזרת הנשמה". זו הייתה תמצית משנתו, אותה העביר לאלפי תלמידיו.

הרב יהודא לאון אשכנזי, היה מגדולי הוגי הדעות ומורי הדרך הרוחניים שקמו בדורנו ליהדות צרפת.  הרב נולד באלג'יריה בשנת 1922, ולאחר מלחמת העולם השנייה היגר לצרפת שם הקדיש את חייו לשיקום הקהילה היהודית לאחר מלחמת העולם השנייה. לאחר מלחמת ששת הימים עלה הרב לארץ והמשיך להקדיש חייו להנהגת הקהילה הצרפתית בארץ ובחו"ל ובהפצת משנתו הייחודית לאלפי תלמידיו בארץ ובעולם, יהודים ושאינם יהודים.

הרב שילב באישיותו תלמיד חכם ומקובל המושרש עמוק במקורות הנגלה והנסתר יחד עם ידע נרחב בעולם המחשבה הכללית והחשיבה המערבית. מצע עשיר זה היה הרקע לצמיחת תפיסתו התורנית המהפכנית. הרב עמד בקשר עם גדולי המחשבה בני זמנו בניהם הרצי"ה קוק, הרב שלמה בנימין אשלג, הרב לוי נחמני, והרב מדרכי עטיה. 

במשנתו הייחודית הצליח הרב אשכנזי להחיות בתלמידיו הבנה שהייתה רדומה במשך זמן רב: חשיבותה וממדיה של ההיסטוריה העברית כפי שהיא משתלבת בפסיפס של ההיסטוריה האנושית. מורשתו מבהירה את המשמעות הפנימית ביותר של תורת ישראל שהיא, לדבריו, יכולת הפענוח של תולדות האנושות בכלל ותולדות עם ישראל בפרט.

יחד עם המסר האוניברסלי המובהק שנשאה, הדגישה משנת הרב את החזרה הנדרשת לזהות העברית אשר עטופה היום בזהות היהודית, אשר נוצרה כתוצאה מן הגלות. הרב ראה בהבנת הזהות העברית המתחדשת בדורנו את המפתח ההכרחי לאיחוד הגלויות על כל גווניהן ועושרן, "אפרים לא יקנא את-יהודה, ויהודה לא-יצור את-אפרים". השילוב הייחודי הגלום בדמותו ובמשנתו נדרש היום בכדי להשיב רוח חדשנית ורעננה לחברה הישראלית אשר נדמה כי רוח המחלוקת המנשבת בה לאחרונה מאיימת ליצור בה שסעים בלתי ניתנים לאיחוי. 

לפי הרב אשכנזי, האחדות הפנימית בישראל נדרשת, כשלב לקראת משימתו האוניברסלית. משנתו היא קריאת כיוון לעם ישראל בכללותו לשוב ולממש את ייעודו המקורי כפי שהבטיח ה' לאברהם: "ואעשך לגוי גדול.. ונברכו בך כל משפחות האדמה", מתוך הבנה כי זו היא מטרתם הסופית של תהליכי הגאולה הפוקדים את עמנו בעשרות השנים האחרונות, להפוך אל כל העמים שפה ברורה לקרוא בשם ה'. קריאה אופטימית אשר רואה מעבר לכל מלחמות העמים ההיסטוריות התקדמות לקראת אנושות מאוחדת, "וגר זאב עם-כבש, ונמר עם-גדי ירבץ".

 

בליל הושענא רבה, יום שלישי, כ' תשרי, בשעה 21:00 יערך ליל עיון במשנתו של מניטו, בחוות הנוער הציוני בירושלים שיכלול הרצאות מגוונות שיועברו ע"י תלמידיו, ובהשתתפות הרב אורי שרקי והפייטן הרב דוד מנחם. האזכרה השנתית של הרב תיערך בתאריך 31.10, י"א בחשון במרכז בגין, ובה יושק הכרך השני של שיעורי הרב על ספר "שערי אורה" - "סוד לשון הקודש" חלק ב'

 

הרב יהודא ליאון אשכנזי מניטו

הרב יהודא ליאון אשכנזי מניטוצילום: מכון מניטו