הרב סתיו: חוגגים פורים בבידוד? אפשר לקרוא מגילה בתנ"ך בלי לצאת מהבית

נגיף הקורונה המתפשט הכניס רבים לבידוד. לקראת חג הפורים, שאלנו את הרב דוד סתיו, כיצד השוהים בבידוד יכולים לבצע את מצוות החג השונות

חדשות כיפה משה סלע, חדשות כיפה 04/03/20 15:39 ח באדר התשפ

הרב סתיו: חוגגים פורים בבידוד? אפשר לקרוא מגילה בתנ"ך בלי לצאת מהבית
כיצד חוגגים בירושלים. מעמד קריאת המגילה, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

נגיף הקורונה המתפשט הספיק להכניס מאות אנשים לשהייה בבידוד, ועבור השוהה הדתי הבידוד מביא עמו לא מעט קשיים הלכתיים. שבוע הבא נחגוג את חג הפורים, כיצד והאם שוהים בבידוד יכולים לקרוא את המגילה, לקיים מצוות משלוח מנות איש לרעהו ולבצע הלכות נוספות הקשורות בחג? הרב דוד סתיו, יו"ר יו"ר ארגון צהר, עושה סדר בראיון לכיפה.

"לגבי אנשים ששוהים בבידוד, כמובן שמצווה עליהם לקרוא את המגילה ביחידות אם אין הם יכולים לעשות זאת בקהל. מי שאין לו מגילה אז הוא יכול לקרוא דרך תנ"ך שנמצא בבית או לחילופין לקרוא הלל. כך או כך, קריאת מגילה בתנ"ך לא מוציאה ידי חובה, אלא נועדה רק כדי להרגיש את אווירת החג. השאלה הנשאלת האם מותר לו לצאת ידי חובה על ידי שמיעה דרך טלפון או ברדיו, והתשובה היא שלילית, כך על פי רוב הפוסקים, כי השומע לא מאזין לקורא עצמו אלא לתדר מסוים"

הרב ביקש גם להתייחס למצוות משלוח מנות, וטען כי במקרה זה הבעיה קטנה יותר. "במשלוח מנות, השוהים בבידוד יכולים למנות שליח שיבצע במקומם את המצווה. לדעת חלק מהפוסקים האפשרות הזו אפילו עדיפה, כיוון שמדובר במשלוח, שיש עניין למנות לכך שליח".

"חשוב לציין, שמי שנכנס לבידוד ולא קרא את המגילה, ויצא מהבידוד כשעדיין לא שקעה החמה, יכול וצריך לקרוא את המגילה כשהוא יוצא מהבידוד, כי מצוות הקריאה היא עד לשקיעת החמה " סיים הרב סתיו את דבריו.