הרב אבינר מזהיר מ'נאו חסידות': "מחפשת את אלוקים אבל לא בנתיבי ההלכה"

עיקר החסידות החדשה שמה דגש על הרגש בעבודת ה' ומזניחה את האמת ההלכתית. הרב אבינר על תופעת ה'נאו חסידות' המושפעת מהלכי הרוח במערב

הרב שלמה אבינר
כה בתשרי התשעח
,
15 באוקטובר, 2017 11:03
הרב אבינר. תומך בנתניהו

הרב אבינר. תומך בנתניהוצילום: פלאש 90. יונתן סינדל

מה עניינה של הנאו-חסידות?  החויה הדתית.  לכן, יש לה קשר עם החסידות של הבעל שם טוב אשר הדגישה את יסוד הרגש, וגם על זה היתה מחלוקת גדולה, אך במשך השנים והדורות, כמעט כל הזרמים בחסידות התקרבו ליהדות התורנית של כל הדורות, כאשר היסוד העיקרי הוא לימוד תורה וקיום מצוות, והרגש הינו משני לחלוטין.

לא כן הנאו-חסידות שאמנם מחפשת את האלהים, אבל לא בנתיבי ההלכה, או במה שמכונה בזלזול הממסד הדתי – אלא בנתיבים אישיים, כאשר קנה המידה הוא החויה דתית.  החיפוש הזה נובע מהרגשת ריקנות ויובש בקיום מצוות. מכאן קצרה הדרך לרלטיביזם מוסרי.  ואין אמת אחת, כל אחד והאמת שלו.  עליו למצוא את האמת בתוכו.  הדרך אל "הרוחניות" אינה הלכתית אוביקטיבית כללית הטרונומית אלא אישית אינטימית חוויתית אינדיבידואליסטית פנימית אוטונומית.עולמו  של האדם הוא מקור הסמכות.

מהלך זה הוא הגוון היהודי הדתי של העידן החדש New Age הקיים במערב.  העידן החדש הוא בליל אקלטקי של אמונות ודעות , התנהגויות והליכות, בטעמים שונים ובתמהילים שונים, כאשר המנה העיקרית היא על פי רוב המסטיקה של המזרח הרחוק.  כידוע, עבורם האל אינו מישהו, אלא משהו, מין רוח הממלא את היקום שהיחיד סופח בתוכו בעזרת תרגילים רוחניים שונים.  כך בנאו-חסידות, חסר המימד הטרנסצנדנטי של אדון אשר מלך בטרם כ יציר נברא, והיא מעבירה אותו לאימננטי, מה שמכונה: האלהים שבי.  יש כביכול דו-שיח בין האני והאל, שהוא בעצם דו-שיח עם האלהים שבי.

כמה רחוק נתיב זה מדברי בעל התניא:

"...נקראים בני עליה, מפני שגם עבודתם בבחינת ועשה טוב בקיום התורה ומצוותיה הוא לצורך גבוה ומעלה מעלה עד רום המעלות, ולא כדי לדבקה בו יתברך בלבד לרוות צמאון נפשם הצמאה לה', כמו שכתוב: הוי כל צמא לכו למים" (תניא סוף פרק י ועיין עוד פרק לה באמצע ופרק מ בסוף).

ונזכה לתשובה שלמה לעבוד ד' באמת.

15.10.2017

1. איך ה-"אלוהים שבּי" מסתדר אצלו עם הטרנסצנדנטליות של האל ? (עומר)

ולמה אותו "אלוהים שבי" הוא דווקא "אימננטי", כלומר (אולי הרב רצה לומר) "נוכח" (למרות המושג אימננטי לא מתאים לזה במיוחד).

ואם כבר בבעל התניא מדובר, הרי שה-"צורך הגבוה" שלו – כלומר הרעיון שמעשה המצוות בא כביכול כדי לענות על צרכיו של אלוהים – היא דעה הרבה יותר רעה ושקרית מה-"רוחניות" הסטלנית של ניו-אייג'ים.

דווח על תגובה לא ראויה
15.10.2017

2. איך ה-"אלוהים שבּי" מסתדר אצלו עם הטרנסצנדנטליות של האל ? (עומר)

ולמה אותו "אלוהים שבי" הוא דווקא "אימננטי", כלומר (אולי הרב רצה לומר) "נוכח" (למרות שהמושג אימננטי לא מתאים לזה במיוחד) ?

ואם כבר בבעל התניא מדובר, הרי שה-"צורך הגבוה" שלו – כלומר הרעיון שמעשה המצוות בא כביכול כדי לענות על "צרכיו" של אלוהים – היא דעה הרבה יותר רעה ושקרית מה-"רוחניות" הסטלנית של ניו-אייג'ים.

דווח על תגובה לא ראויה
16.10.2017

3. כדאי לצפות (מואיז)

https://youtu.be/h8PxC-8AVGU. נסיון להתחבר ה באופן לא נכון...

דווח על תגובה לא ראויה
16.10.2017

4. תגובה למגיב 2 (שי)

אימננטי היא חשיבה שדבר קיים בעולם - בתוך העולם. כלומר שאלוקים נמצא בתוך העולם ולא מעליו. זאת לעומת חשיבה טרנסצנדנטאלי בה אלוקים נמצא מעל העולם והזמן.

שניהם נוכחיים השאלה איפה? בתוך העולם, מחוץ לעולם או בשניהם יחד. הכופר שפינוזה טען שאלוקים נמצא בתוך העולם ובעצם אין אלוקים מעל לעולם.

היהדות גורסת להבנתי הקטן את שניהם גם יחד. 'מלוא כל הארץ כבודו' מול 'איה מקום כבודו'.

דווח על תגובה לא ראויה
16.10.2017

5. המשוואה בין ניאו חסידות לצעידה "לא בנתיבי ההלכה", זו הוצאת שם רע (נו שוין)

ייתכן ויש כאלה. אבל לא זו האידאולוגיה.

הדבר העיקרי שהניאו חסידות "מוותרת" עליו מהיהדות הקונוונציונלית , זה לימוד גמרא כאידאל. הם מדגישים את התפילה ואת האמונה התמימה, ובלימוד - את הפנימיות וכתבי החסידות.

דווח על תגובה לא ראויה
16.10.2017

6. https://youtu.be/h8PxC-8AVGU (צמנחם)

כדאי לצפות....

דווח על תגובה לא ראויה
17.10.2017

7. מסכים (בנימין)

הוא צודק, קודם כל יש תורה, מצוות והלכה. זה הנקודתמיד מוצא, אז יש תוספות, אבל לשכוח את העיקר ולרוץ אחרי התוספות, השבעים פנים לתורה, ושכחתי בכלל את התורה, זה סתם בלבול מח.

דווח על תגובה לא ראויה
18.10.2017

8. ניאו חסידות והלכה (משה)

הציטוט של בעל התניא מוכיח שהכותב אינו מבין את מהות החסידות--שעסקה בקירוב לבבות של "המון העם" בשיטות של אז כמו סיפורי מעשיות נגינה וגאות יחידה. כל הנ'ל למרות שראשי החסידות היו ת'ח כדולים בתורה גם בנגלה וגם בנסתר. גם היום צריך לעשות כל מאמץ לקרוב לבבות. הסיסמא של החסידות בשעתו היתה "לבל ידח ממנו נידח" כל זמן שהאבר מחובר לגוף יש תקוה--הכותב "דוחף" לכיוון של דחיה זו לא דרך החסידות אלא דרך אלה שיצרו את הקהילות הנפרדות ונפרדו מיתר היהודים.זה מתחבר לחרדים למינהו.

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

קורונה צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

צרפת: בעקבות הקורונה, דחיית בריתות המילה וסגירת כלל המקוואות

קרא עוד