הרב אלי סדן לכיפה: הבעיה בפוליטיקה הציונית דתית היא שאיבדנו את תחושת השותפות

על רקע הקמת הממשלה, הרב אלי סדן, ראש מוסדות 'בני דוד', מסביר לחדשות כיפה כי "לציונות הדתית יש פוטנציאל גדול יותר מ-6 מנדטים" וטוען כי אם נחזור לרעיונות שאיחדו את הציונות הדתית הם ישפיעו גם על כמות המנדטים

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 14/05/20 14:54 כ באייר התשפ

הרב אלי סדן לכיפה: הבעיה בפוליטיקה הציונית דתית היא שאיבדנו את תחושת השותפות
הרב אלי סדן , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בצל הקמת הממשלה וההחלטה של יו"ר הבית היהודי, הרב רפי פרץ לפרוש מימינה, הרב אלי סדן, ראש מוסדות 'בני דוד', מספר לחדשות כיפה על החוברת החדשה שהחליט להוציא על עתידה של הציונות הדתית והאתגרים העומדים בפניה, וטוען כי הפוליטיקה צריכה לינוק מערכים אלו כדי שתהיה לסרוגים השפעה רחבה יותר. 

החוברת נפתחת בחלק של הציונות הדתית בעם ישראל ואי אפשר שלא לראות את היחס של נתניהו לנציגי הציונות הדתית בכנסת שימינה נשארת מחוץ לממשלה. מה דעתך על זה?

"את החוברת לא כתבתי כדי להיכנס לנושאים הפוליטיים, אלא לבירור האידאה - הרעיון שמחבר את כל חלקי הציונות הדתית. אני סבור שזה שאנחנו היום עומדים עם שישה נציגים בכנסת, שהם מייצגים שלוש מפלגות שונות, זה תוצאה של פיצולים שמתחוללים בתוך הציונות הדתית כבר במשך מספר שנים. אני רואה את זה ומנסה להיאבק בדבר הזה. 

החוברת הזו נכתבה מתוך מגמה לקרוא את הכוחות הפועלים בציונות הדתית לאיזשהו רצון לחזור ולהתאחד קודם כל רעיונות. העקרונות, הרעיונות והאידאות משפיעים על הפוליטיקה, כך החיים בכלל בנויים. 

קיימנו יום עיון מאוד מעניין שהשתתפו בו כל הזרמים של הציונות הדתית, מישיבות הקו, גוש  עציון, צהר ובית הלל. דנו ביחד על הדרכים לגבש בציונות הדתית את מה שמאחד אותנו. כל המשתתפים הסכימו שמה שמחבר בנינו הרבה יותר משמעותי ממה שמפריד בנינו. המטרה של החוברת היא לחשוב מחדש על מה שמחבר אותנו והתפקיד שלנו במדינת ישראל. לא תפקיד מגזרי, אלא תפקיד כלל ישראלי שצריך להוביל את כולנו ואיך אנחנו מכניסים את כל המחלוקות בפופורציות הנכונות לעומת האידאל הגדול. 

הכוח הפוליטי הוא פונקציה ישירה של כמות ואיכות הציבור שעומד מאחורי הפוליטיקה. החוברת הזו זיהתה את הבעיה שעומדת מאחורי כל הבעיות הפוליטית שלנו, והיא שאיבדנו את הרגשת השותפות באידיאל שמחבר אותנו. החוברת היא מסה רוחנית אידאולוגית שמהווה את תעודת הזהות של הציונות הדתית. 

לציונות הדתית יש פוטנציאל גדול יותר מ-6 מנדטים, אבל כרגע אנחנו קבוצת מיעוט שיש לה אידאולוגיה שאומרת שכעם וכמדינה נוצרנו בתחתית הר סיני. ולכן העתיד של המדינה הוא כולו קשור ברצון שלנו להמשיך את האידאה הזאת. זה שהמדינה והתורה זה עניין אחד, זו השליחות של הציונות הדתית. זה לא עניין מגזרי או סקטוריאלית או לדאוג לאנשנו. המטרה שלנו היא לבחון לאן המדינה הולכת ומה המטרות שלנו ולציונות הדתית יש בזה אמירה מאוד חשובה שצריך להתלכד סביבה. בפרטים יש לנו מחלוקות".