מתקרבים לעסקה? הסכמה עקרונית בין ישראל לחמאס על משך הפסקת האש

לאחר הסירוב של חמאס אמש לקבל את הצעת ישראל בנוגע לעסקת החטופים, דווח כי ישנה הסכמה עקרונית בין הצדדים וכי גובש מתווה בן שלושה שלבים לשחרור כל החטופים | סמוטריץ' דרש לכנס את הקבינט, ובן גביר כתב: "לא לעסקה גרועה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/01/24 07:18 יד בשבט התשפד | עודכן בתאריך 24/01/24 10:47

מתקרבים לעסקה? הסכמה עקרונית בין ישראל לחמאס על משך הפסקת האש
הפגנה למען החזרת החטופים בניו יורק , צילום: Arie Leib Abrams,Flash90

המגעים לעסקת החטופים נמשכים, ולאחר שאמש דווח כי חמאס סרב להצעת ישראל להפסקת אש בת חודשיים תמורת שחרור כל החטופים, הבוקר (ד') דווח ברויטרס כי ישראל וחמאס מתקרבות להסכמה עקרונית ביניהם על תנאי העסקה.

שר האוצר סמוטריץ' הגיב על הפרסומים ודרש לכנס באופן מיידי את הקבינט הבטחוני, וטען: "עצירת המלחמה בשלב רגיש כזה בטחונית ומדינית עלולה לסכן את המערכה כולה ותגרור מחירים קשים מאד ברצועת עזה ובחזיתות נוספות. סימני שאלה רבים ומסוכנים מרחפים מעל עסקה כזו. עצירת המלחמה בשלב הנוכחי לתקופה ארוכה היא משהו שלא נוכל לתת לו יד". השר לביטחון לאומי בן גביר הגיב גם הוא וכינה את העסקה "גרועה".

סמוטריץ

סמוטריץ' ובן גביר, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

ההצעה של ישראל: הפסקת אש והגליית בכירי חמאס מעזה

על פי הדיווח, ההסכמה כרגע כוללת הפסקת אש למשך חודש ושחרור מחבלים תמורת החטופים. כאמור, עד כה חמאס סירב להצעות ודרש הפסקת אש מוחלטת בעבור שחרור כל החטופים המוחזקים ברצועה. בכיר חמאס מסר לרויטרס כי הם " פתוחים לכל היוזמות וההצעות, אבל כל הסכם חייב להתבסס על סיום התוקפנות ונסיגה מוחלטת של הכיבוש מרצועת עזה".

אחת ההצעות שהציעו בישראל כללה הפסקת אש לתקופה של חודשיים והגליית שישה מבכירי חמאס מעזה, ביניהם יחיא סינוואר ומוחמד דף, חמאס דחה את ההצעה על פי הדיווחים. ג'ון קירבי, בכיר בבית הלבן טען אמש כי המגעים לעסקה "רציניים מאוד" וכי ארצות הברית "תתמוך בהפסקה זמנית של המלחמה במסגרת העסקה. זו גם תהיה עוד הזדמנות להכניס עוד סיוע לעזה".

סינוואר וצמרת חמאס, לאן תכנן ע

סינוואר וצמרת חמאס, יגורשו מעזה?, צילום: Attia Muhammed,Flash90

שלבי המתווה: שחרור הנשים והילדים, שחרור החולים והקשישים, ולבסוף הגברים והגופות

בנוסף, בוושינגטון פוסט פורטו שלבי המתווה שמתגבש. על פי הדיווח המתווה יכלול את שחרור כל החטופים מעזה, תמורת שחרור מאות מחבלים. המתווכים במשא ומתן מתארים שלושה שלבים בתהליך: בשלב הראשון, חמאס ישחרר כעשרה נשים וילדים שהיו אמורים להשתחרר בהסכם הקודם. בשלב השני, הוא ישחרר כארבעים חטופים חולים, פצועים וקשישים, לצד חיילות ישראליות. בשלב האחרון ישחרר חמאס את החטופים הגברים, כולל החיילים, וגם את הגופות שבהן הוא מחזיק.

הושלם כיתור חאן יונס

במקביל לכך התקיפות ברצועה נמשכות, ואמש נודע כי צה"ל השלים את כיתור העיר חאן יונס. זאת על רקע האסון הכבד במהלכו נהרגו 21 חיילים. האסון קרה עקב טילי RPG שנורו על טנק ועל מבנה בו שהו חיילים.

דובר צה"ל התייחס אמש (ג') לאסון הכבד ואמר: "מרבית הלוחמים שהיו במבנה נהרגו מהפיצוץ ומהקריסה". בנוסף הוא ענה על הביקורת הקשה מהציבור על כך שלא הופעל חיל האוויר באירוע, וטען: "אנחנו מפעילים את כל השיטות וכל האמצעים בפעולות שלנו, כולל מהאוויר. בפעולה הזו השתמשנו בכלים הקרקעיים".