מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

עסקת חטופים, הלחץ מארצות הברית ונסראללה: צבי יחזקאלי מסביר את המלחמה

עסקת החטופים: "פוליסת הביטוח של סינוואר" | התמיכה מאמריקה: "מצד אחד עוזרים, אבל הלחץ שלהם יגמור את המלחמה" | החזית הצפונית: " יש מבוכה אצל נסראללה" | הפרשן לענייני ערבים מסביר את המצב כרגע במלחמה

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/01/24 13:05 כט בטבת התשפד

עסקת חטופים, הלחץ מארצות הברית ונסראללה: צבי יחזקאלי מסביר את המלחמה
צבי יחזקאלי, צילום: פלאש 90. יעקב נאומי

נראה כי בשבועות האחרונים החזית הצפונית מתחממת יותר ויותר, עם טילים של חיזבאללה וכטב"מים לעבר ישראל מדי יום, ומצהד השני חיסולים של עוד ועוד בכירים במערך של חיזבאללה ותקיפות של ישראל בלבנון ראש הדסק לענייני ערבים של חדשות 13, צבי יחזקאלי בראיון ל103FM על המתרחש בזירות השונות כרגע.

בימים האחרונים ישנו שיח על עסקת חטופים נוספת, במסגרתה ישוחררו אלפי אסירים, יחזקאלי מסביר מדוע השיח סביב זה גורם לישראל להיות בחולשה גדולה: "אני גם הייתי בתחילת המלחמה בדעה שאם אתה רוצה להתחיל, תתחיל עם כל האסירים, בתנאי שאתה מפזר אותם לעזה ובעזה הורג את כולם. מאחר וזה לא יצא, ויש מלחמה, צה"ל הולך על הרעיון שלחץ צבאי יביא הישגים לחטופים, צריך להמשיך בזה".

"האמריקנים כרגע עוזרים לנו, אבל יש להם גם דרישות"

יחזקאלי ממשיך ומסביר את שלל האילוצים שנמצאים כרגע על השולחן: "בסופו של דבר המשחק הוא על מי מחזיק זמן", הסביר, "האמריקנים כרגע עוזרים לנו, אבל יש להם גם דרישות כמו המשך אספקת הסיוע, חמאס מקבל אספקת חמצן מאוד טובה בהכנסת הסחורות והסיוע. מצד שני, גם האמריקנים אומרים 'תחזירו תושבים לצפון'. עד שיש מקום שנראה ניצחון זה בצפון רצועת עזה".

על הדרישה של אמריקה להחזיר את תושבי עזה לצפון הרצועה אומר יחזקאלי: "לאן תחזיר אותם? לאזורי לחימה? האם אתה יכול כמדינה דמוקרטית על פי חוקי החוק הבינלאומי לגמור ארגון טרור שהוא שולט על עם, שנמצא בתוך העם, שאתה לא יודע כמה החדירה שלו וכמה העם מסייע לו בתוך הדבר הזה- אולי נשבור את הנוסחה הזו. זו השאלה של המלחמה".

"ישראל רחוקה מאוד מלהשמיד את החמאס כרגע"

"החטופים מזמן הפכו להיות פוליסת הביטוח של סינוואר. אז הוא יקבל עוד קצת תהילה אם ישראל תהיה טיפשה ותשחרר אותם ליו"ש, אבל בשבילו כרגע האסירים זו תעודת הביטוח שלו לזה שאפשר לעצור את המלחמה. אין עסקה עכשיו, למה? כי סינוואר לא רוצה. לא כואב לו מספיק" יחזקאלי הסביר: "חמאס תמיד יילחם על הקיום שלו, וישראל בהקשר הזה רחוקה מאוד מלהשמיד את חמאס במטרות המלחמה".

לגבי הנושא איתו פתחנו, החזית הצפונית, יחזקאלי מסביר: "בשבוע וחצי האחרון חיזבאללה חוטף מכות איכותיות, חיסולים רציניים, אבל בואו נאמר ככה, אני מזהה מבוכה. יש מבוכה אצל נסראללה, הוא חשב שהוא שולט עם היד על הברקס, וישראל לאט לאט איתו בכפרים. אבל מתחיל לכאוב לו עכשיו".

"נסראללה לא נפגע מהקרב, אין לו סכנה קיומית"

יחזקאלי הסביר את הרציונל של נסראללה כרגע: "אתה לא מאיים על קיומו והוא יכול למשוך איתך כל עוד אתה יורה בעזה. הוא לא נפגע מהקרב, אין לו סכנה קיומית מהקרב הזה בדרום לבנון, וגם אם תהיה יוזמה מדינית- כוח רדואן בשעה וחצי מצמצם לגבול, לא מיגרת את הסכנה לשמה הוצאת התושבים מהצפון. עניין של זמן שתהיה לנו שם מערכה יותר רצינית" ביכם.