הנחיה שוברת לב: הליך זיהוי הגופות ימשך גם בשבת

המספרים העצומים של הקורבנות במלחמת חרבות ברזל עדיין לא מתעכלים. חיילים ואזרחים רבים כל כך שילמו בחייהם כדי להגן על ביתם ועדיין משפחות רבות לא יודעות מה עולה בגורל יקיריהן. גורם המעורה בפרטים מספר ל"חדשות כיפה" על פתיחת מקום נוסף לזיהוי עקב המספרים הגדולים, "גם בדמיונות הכי גרועים שלנו לא חלמנו על תרחיש אימים שכזה"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 11/10/23 15:38 כו בתשרי התשפד

הנחיה שוברת לב: הליך זיהוי הגופות ימשך גם בשבת
הלוויתו של החייל טל כהן בהר הרצל בירושלים , צילום: Noam Revkin Fenton /Flash90

מתקפת הפתע שהכתה בישראל בבוקר חג שמחת תורה הביאה למספרים שמעולם לא ראינו כאן. 1,200 נרצחים, 2,800 פצועים, מאות אזרחים וחיילים חטופים המוחזקים בידי ארגוני הטרור והמוני נעדרים. צה"ל הקים חמ"ל לאיתור נעדרים, ומשפחות החטופים האזרחיים התאגדו במטרה לנסות לקבל תשובות מהגופים המקצועיים בתחום.

עם חלוף הימים מאז האסון הכבד, מימדיו מתגלים אט אט, וביום החמישי למלחמה מתבהרת התמונה בנוגע לאירועי הטבח המחרידים בקיבוצים השונים בעוטף, ובמיוחד בקיבוץ בארי, שם למעלה ממאה מחבריו נרצחו בעודם מגנים על חייהם. ועדיין, מאות משפחות טרם קיבלו מידע אודות יקיריהן שעקבותיהם נעלמו באותו בוקר שבת ארור.

עקב המספרים העצומים זיהוי החללים ימשך גם בשבת

ל"חדשות כיפה" נוגע כי בכוונת הרבנות הראשית, העוסקת בזיהוי גופות האזרחים והבאתם לקבורה, לפתוח מקום נוסף שישמש אתר לזיהוי האזרחים. בנוסף, יש הנחיה שניתנה כבר עכשיו, יום רביעי בשבוע, כי זיהוי גופות החללים ימשך גם בשבת הקרובה, שבת פרשת בראשית, זאת עקב המסות הבלתי נתפסות של הגופות. כך הנחה הרב הראשי דוד לאו. "במצב מלחמה זהו פיקוח נפש. אתם ממשיכים לעבוד גם בשבת קודש ותעשו כל מאמץ להמשיך את מלאכת הקודש כביום חול".

מתנדבי זק"א בעוטף עזה |

מתנדבי זק"א בעוטף עזה | , צילום: זק"א

מקור העוסק במלאכת הזיהוי סיפר ל"חדשות כיפה" כי מדובר במלאכה מורכבת במיוחד, זאת עקב המספרים העצומים ומצב הגופות. "הייתי בכל מלחמה בעשורים האחרונים", הוא מעיד, "ומעולם לא ראיתי דבר כזה. גם בדמיונות הכי גרועים שלנו לא חלמנו על תרחיש אימים שכזה".

לדבריו, הקושי העיקרי קיים דווקא בתחום האזרחי, בניגוד לצבאי. "בצה"ל יש לנו את האמצעים להגיע לזיהוי מלא של החלל בתוך זמן קצר יחסית", הוא מספר. "עם הגיוס נלקחות מהחיילים דגימות דנ"א, טביעות שיניים ופרטים נוספים. כך שקל מאוד לזהות אותם, זאת כמובן בתנאי שהגופה הגיעה שלמה".

הלוויה צבאית מלחמת חרבות ברזל

הלוויה צבאית מלחמת חרבות ברזל, צילום: Noam Revkin Fenton /Flash90

מתעדים כל שלב בתהליך זיהוי הגופות כדי להימנע מספקות

לעומת זאת, זיהוי גופות האזרחים מורכב הרבה יותר. "בני המשפחות, בצערם הרב, לא מצליחים להבין את גודל האירוע. כדי להימנע מטעויות, הזיהוי חייב להיות מושלם וכולל תיעוד של כל שלב בתהליך, כדי למנוע חלילה ספקות שעלולים לצוץ בעוד שנים מעכשיו. הזיהוי והתיעוד אורכים זמן רב, ולכן כעת נפתח מתחם נוסף, שלישי במספר, כדי להקל במעט את 'צוואר הבקבוק' שנוצר עקב המספרים האיומים".

עוד הוא מוסיף כי הגיוס לצורך הזיהוי עדיין נמשך, והצוותים עובדים בלי הפסקות במשמרות ארוכות, כאשר אין הפוגה אפילו לא לרגע קל. "יש גם התגייסות של גופי קבורה חרדים מהפלגים הקיצוניים והם מסייעים בתהליך הזיהוי". אותו גורם איתו שוחחנו מספר על התחושות הקשות: "עובדים איתי צוותים שהיו גם במלחמת יום כיפור, הם אומרים שמעולם לא ראו דבר כזה, הן ברמת המסה והן במאמצים הנדרשים לזיהוי עקב מצב הגופות".