נשיא איראן: "היישות הציונית לא יכולה לתקוף אותנו"

איברהים ראיסי מאיים על ישראל במידה והיא תחליט לתקוף: "אנו מזהירים אותם מפני קבלת כל החלטה פזיזה שעלולה לאיים על קיומם מלכתחילה" | על ההסכם המתגבש: "כל מי שמטיל חרם על איראן אינו עומד בהתחייבותו בהסכם הגרעין"

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/08/22 12:33 ב באלול התשפב

נשיא איראן: "היישות הציונית לא יכולה לתקוף אותנו"
צילום: shutterstock

ברקע השיחות על הסכם הגרעין עם איראן מול המעצמות, נשיא הרפובליקה האסלאמית, איברהים ראיסי, המכונה 'התליין מטהרן', נשא היום (ב') נאום בו הוא התייחס להסכם הגרעין המתגבש ואיים על ישראל במידה והיא תחליט לתקוף את מדינתו.

"הישות הציונית מודעת היטב לכך שאינה יכולה לתקוף את איראן, ואנו מזהירים אותם מפני קבלת כל החלטה פזיזה שעלולה לאיים על קיומם מלכתחילה. רצח מדעני גרעין לא יגרום לנו לעצור ולא ישפיע על נחישותנו ועל דרכנו בתחום הגרעין. השגנו טכנולוגיה גרעינית למרות חמתם של רבים", אמר ראיסי.

עוד הוסיף ואמר כי "הצלחנו להשיג השקעות זרות של חמישה מיליארד דולר למרות הצעדים של ארצות הברית ואי החזרה של הצדדים הבינלאומיים להסכם הגרעין. היכולות הגרעיניות הן זכותנו ואף אחד לא יכול למנוע זאת מאיתנו. איננו מכירים בסנקציות המוטלות על נכסים איראנים בחו"ל ומבקשים לבטלם, כל מי שמטיל אמברגו על איראן אינו עומד בהתחייבותו בהסכם הגרעין".

צילום: shutterstock

לפיד על הסכם הגרעין המקרב: "הוא לא מחייב אותנו" 

ראש הממשלה יאיר לפיד קיים אתמול (א') תדרוך לכתבים מדיניים בעקבות הסכם הגרעין המתקרב בין איראן והמעצמות. בתדרוך הבהיר כי " אם ייחתם הסכם - הוא לא מחייב אותנו. אנחנו לא צד בו והוא לא יגביל את הפעולות שלנו". 

בתחילת דבריו, אמר לפיד כי "ההסכם הזה הוא הסכם לא טוב. הוא היה לא טוב כבר כשהוא נחתם ב-2015. היום הסכנות שגלומות בו גדולות עוד יותר. הוא קרוב יותר לתאריך הסיום שלו, ואיראן נמצאת במקום אחר מבחינה טכנולוגית".

לפיד הוסיף: "מדינת ישראל מנהלת כבר יותר משנה מאבק מדיני רב-מערכתי שמטרתו למנוע חתימה מחודשת של הסכם הגרעין עם איראן. ראש המל"ל חזר בסוף השבוע מוושינגטון, שר הביטחון נמצא שם עכשיו. אנחנו עושים מאמץ מתואם כדי לוודא שהאמריקאים והאירופים מבינים את הסכנות הכרוכות בהסכם".  

צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ

לפיד: מדינת ישראל לא תהיה תלויה בהחלטות של איראן ולא בהחלטות של המעצמות

"הדירקטיבה המדינית שלנו, מהיום הראשון, היא להיאבק נגד ההסכם בכל הכוח, אבל בלי לפגוע ביחסים האיסטרטגיים עם ארה"ב, ובלי לפגוע בקשב שלהם לטיעונים שלנו. אסור לנו להגיע למצב שבו היינו ב-2015. אנחנו משלמים עד היום על הנזקים שגרם הנאום של נתניהו בקונגרס, שבעקבותיו הממשל האמריקאי הפסיק את הדיאלוג איתנו ולא איפשר לישראל להכניס תיקונים להסכם".

"במקביל הבהרנו לאמריקאים: מדינת ישראל לא תהיה תלויה בהחלטות של איראן ולא בהחלטות של המעצמות. כמו שנכתב בהצהרת ירושלים, יש לנו זכות להגן על עצמנו. אם ייחתם הסכם - הוא לא מחייב אותנו. אנחנו לא צד בו והוא לא יגביל את הפעולות שלנו".
 
"צה"ל והמוסד קיבלו מאיתנו הנחיה להכין את עצמם לכל תרחיש. נהיה מוכנים לפעול כדי לשמור על ביטחון ישראל. האמריקאים מבינים את זה, העולם מבין את זה, גם החברה הישראלית צריכה לדעת את זה".