תכונס היום? הוועדה לבחירת שופטים: עדיין לא הושגו הסכמות

שר המשפטים ונשיאת בית המשפט העליון הגיעו להבנות, אבל נציג לשכת עורכי הדין מקשיח עמדות. לקראת כינוסה היום של הוועדה נדרשות הסכמות של שבעה מתוך תשעת החברים בוועדה. במידה ולא יגיעו להסכמות תתכן פשרה

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/11/21 08:20 יט בכסלו התשפב

הוועדה לבחירת שופטים: עדיין לא הושגו הסכמות
שקד וסער , צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

שר המשפטים גדעון סער פרסם לפני כחודשיים את רשימתו המועמדים הסופיים לכהונה בבית המשפט העליון, הכוללת 20 שמות מתוכם תבחר הוועדה לבחירת שופטים ארבעה מועמדים בלבד. הוועדה מתוכננת להתכנס היום, ובין סער ואסתר חיות, נשיאת בית המשפט העליון, הושגו הבנות. אלא שנציג לשכת עורכי הדין טרף את הקלפים עם הדרישה כי ימונה לפחות עורך דין פרטי אחד.

במידה ולא יגיעו להסכמות, ישקלו בוועדה למנות בינתיים רק שני שופטים שיחליפו את חנן מלצר ומני מזוז. כזכור, בכדי למנות שופט נדרשת הסכמה של לפחות שבעה מתוך תשעת החברים בוועדה לבחירת שופטים, שינוי שחוקק שר המשפטים בעודו באופוזיציה. השינוי הזה, כותב עמית סגל בידיעות, "הפקיע מהשופטים את היכולת לשכפל את עצמם אבל התוצאה הצדדית מעניינת לא פחות: כל צד הצליח לקפד את ראשם של המועמדים המצטיינים של הצד השני. התוצאה הבלתי נמנעת האי שהתכונה הנדרשת שופטים איננה ברק, אלא מתינות".

רשימת המועמדים לעליון

בית המשפט העליון מונה 15 שופטים ושופטות כאשר בחודשים האחרונים ישנם 13 בלבד בעקבות פרישתם של מלצר ומזוז, ובחודש אפריל הקרוב יפרשו לגמלאות השופטים ניל הנדל וג'ורג' קרא.

בין המועמדים לעליון שופט בית המשפט המחוזי רם וינוגרד, הסנגור הארצי לשעבר יואב ספיר, עו"ד קובי שרביט, שופטת המחוזי בירושלים רות רונן, עו"ד נתי שמחוני, פרופ' שחר ליפשיץ, מנכ"לית משרד המשפטים לשעבר סיגל יעקבי, האפוטרופוס הממשלתי לשעבר דוד האן, מנהל בתי המשפט יגאל מרזל, סגנית נשיא בית המשפט המחוזי ירושלים גילה כנפי-שטייניץ, סגן נשיא בית המשפט המחוזי חיפה רון סוקול, שופטת המחוזי בירושלים תמר בזק-רפפורט והשופטת במחוזי תל אביב מיכל אגמון.

מועמד נוסף שכנראה יבחר הוא שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב ח'אלד כבוב שככל הנראה יתפוס את משבצת "השופט הערבי" בעקבות פרישתו הקרובה של השופט ג'ורג' קרא. במידה וכך יהיה, כבוב יהיה הערבי-מוסלמי הראשון שמכהן בתפקיד זה.

בוועדה חברים תשעה נציגים: שר המשפטים גדעון סער, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, שופטי העליון יצחק עמית ועוזי פוגלמן, נציגת הממשלה שרת הפנים איילת שקד, נציג האופוזיציה חבר הכנסת שמחה רוטמן ונציגת הקואליציה אפרת רייטן. כמו כן ישנם שני נציגים ללשכת עורכי הדין והם יהיו אילנה סקר ומוחמד נעאמנה.

עמית סגל סיכם את מאמרו בכך שכיום מפחדים מאוד למנות שופטים שיכהנו שנים רבות לעליון: "בעבר מונו לעליון שופטים רבים בשנות ה-50 המוקדמות לחייהם ואפילו בשנות ה-40 כך זכו שמגר וברק, כל אחד ליותר מעשר שנים בנשיאות העליון, כשהם לא חייבים דבר לאיש". הדבר משליך על בחירת השופטים הקרובה לפי העיתונאי שציין "כיום אף פוליטיקאי לא ירשה לעצמו להסתכן במינוי שירדוף אותו עד 2040".