בנט: "המתקפות על הממשלה הן על הרעיון של לשבת יחד - זו התפתחות מדאיגה"

ראש הממשלה נאם את "נאום הממלכתיות" בטקס האזכרה הממלכתי לזכרו של דוד בן גוריון ז"ל: "היחד הישראלי המפורסם, בזכותו התלכדנו, בזכותו ניצחנו, בזכותו אנחנו כאן" | נשיא המדינה: "אנו זקוקים לממלכתיות היום אפילו יותר מאשר בעבר"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 10/11/21 12:15 ו בכסלו התשפב

בנט: "המתקפות על הממשלה הן על הרעיון של לשבת יחד - זו התפתחות מדאיגה"
בנט, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

טקס האזכרה הממלכתי לדוד בן גוריון ז"ל במלאות 48 שנים לפטירתו, התקיים הבוקר (ד') במדרשת שדה בוקר שבנגב. אל הטקס הגיעו ראש הממשלה נפתלי בנט, נשיא המדינה יצחק הרצוג, יו"ר הכנסת מיקי לוי, שופט בית המשפט העליון יצחק עמית, הרמטכ"ל אביב כוכבי, מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי ובכירים נוספים. ""דוד בן-גוריון, אבי האומה הישראלית, אבי הממלכתיות הישראלית. קצרה היריעה מלפרט עד כמה ניכרות טביעות אצבעותיו בכל תחום בחיי המדינה", פתח נשיא המדינה את דבריו. 

"הממלכתיות- אותו מושג חמקמק אשר גם היום לא תמיד מובן דיו הוא עמוד תווך בתפיסתו של בן-גוריון. הממלכתיות- היא זו אשר קבעה כי כל האזרחים, המגזרים והגופים ביישוב חייבים להכיר בעליונות סמכותה של המדינה, ובשמירה על המוסדות שמאפשרים את תפקודה התקין".

בהמשך אמר הרצוג כי אנו זקוקים לממלכתיות היום אפילו יותר מאשר בעבר. "הממלכתיות שאנו זקוקים לה היום – בשעה שנדמה שהמתיחות הפנימית בישראל הגיעה לשיאים חדשים - אינה מבטלת חלילה את הביטוי והנוכחות הראויים למגוון הקהילות, האמונות, הדעות ואורחות החיים -  החיות בישראל, ולצורך שלהן בייחוד ובמידה מסויימת, לעיתים, אף בבידול. זוהי נקודת החוזקה שלנו".

הרצוג אמר כי הממלכתיות מונחת במידה רבה על כתפי נבחרי הציבור ומנהיגיו. "זוהי בעיניי שליחותו המרכזית של איש הציבור הישראלי בימים האלו: להשיב ממלכתיות ליושנה. ממלכתיות שרואה את הצרכים המשותפים. ממלכתיות שמעצימה את ה"יחד" שלנו. ממלכתיות שמאפשרת לנו לייצר סדרי עדיפות לאומיים. ממלכתיות שמכתיבה את התנהלותנו – יחד, עם ואל מול המדינה ומוסדותיה".

בנט: "אין מלחמה, אין התנתקות - אז על מה בעצם כל הדרמה? על מה כל הרעש?

ראש הממשלה הזכיר בדבריו את הסערות האחרונות שנגעו בפוליטיקה הישראלית. "בימים אלה אנחנו עדים להרבה רעש, הרבה צעקות, צווחות. ואנחנו מנסים להבין מה מהות המחלוקת כיום, על מה המחלוקת. האם זה על תוכן, על מהות, על עקרונות. אם בעבר המחלוקת הייתה על מהות - על נסיגה מיהודה ושומרון, על התנתקות, על יציאה למלחמת לבנון הראשונה, הרי שהיום המחלוקת היא לשם מחלוקת.

בנט המשיך: "הרי אין נסיגה מיהודה ושומרון, אין מלחמה, אין התנתקות - אז על מה בעצם כל הדרמה? על מה כל הרעש? יש ממשלה שקמה בשם אותו עיקרון מאחד, והמתקפות עליה הן על עצם הרעיון של לשבת יחד, על עצם הרעיון שהמדינה גדולה מהשבט, וזו התפתחות מדאיגה. אנחנו נחושים לשמור על אותה ממלכתיות, על מדינה מאוחדת. הממלכתיות היא נכנס אסטרטגי, היחד הישראלי המפורסם, בזכותו התלכדנו, בזכותו ניצחנו, בזכותו אנחנו כאן".