התיקון הגיע: אושרה ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון

למעלה מ-50 יום אחרי האסון האזרחי הנורא, הממשלה התכנסה היום לישיבה ראשונה ואישרה את הקמת ועדת החקירה הממלכתית ללילה הקשה על ההר בו איבדו את חייהם 45 בני אדם

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/06/21 12:23 י בתמוז התשפא

התיקון הגיע: אושרה ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון
האסון המירון, צילום: David Cohen/Flash90

לפני חודש וחצי מדינת ישראל נכנסה לאבל בעקבות האסון האזרחי הגדול ביותר בתולדותיה. ליל ההילולה המסורתי במירון הפך לאירוע רב נפגעים עם עשרות הרוגים ופצועים. הביקורת הציבורית לא אחרה לבוא ומשפחות ההרוגים דרשו כי תיפתח ועדת חקירה שתברר מי האשם בכשלים שהביאו למותם של יקיריהם. היום (א') הממשלה אישרה הקמת ועדת חקירה ממלכתית בעניין האסון שהתרחש בהילולת ל"ג בעומר בהר מירון

בנוסח ההחלטה שאושרה נכתב: "במסגרת ההחלטה, הוועדה תחקור את השתלשלות האירוע ותקבע ממצאים ומסקנות בכל הנוגע למכלול ההיבטים של האירוע ובכלל זה תתייחס גם לעניינים הבאים: מעגלי קבלת ההחלטות שהובילו לאישור האירוע וקביעת המתווה שאושר ותנאיו, מכלול השאלות המקצועיות והמשפטיות הנוגעות לבטיחות אירועים המוניים ובתוכם גם אירועי פולחן דתיים והמקומות המשמשים את הציבור לעריכתם, לרבות ובמיוחד מקומות המשמשים לקיום אירועים רבי משתתפים. להנהלת בתי המשפט יוקצו 6 מיליון ש"ח באופן חד פעמי וכן 5 תקני כח אדם זמניים שישמשו להוצאות הועדה". 

בפתח ישיבת הממשלה אמר ראש הממשלה נפתלי בנט: "כפי שהבטחנו, אנחנו מעלים לאישור הממשלה את הצעתם של ידידיי - שר הביטחון, בני גנץ ושר האוצר, אביגדור ליברמן, להקמת ועדת חקירה ממלכתית לאסון בהר מירון. 45 אנשים איבדו את חייהם באסון הנורא ועל כתפינו מוטלת האחריות להפיק את הלקחים ולמנוע את האסון הבא. הוועדה לא תוכל להשיב לחיים את אלו שאינם, אבל הממשלה כן יכולה לעשות הכל כדי למנוע אובדן מיותר בעתיד. כפי שאמרנו, ועדת חקירה קום תקום".


בהודעה משותפת לשר הביטחון ושר האוצר נכתב כי: "הממשלה אישרה את הצעת שר הביטחון בני גנץ ושר האוצר אביגדור ליברמן להקמת ועדת חקירה ממלכתית בעניין האסון שהתרחש במסגרת הילולת ל"ג בעומר בהר מירון".

שר הביטחון גנץ אמר אחרי ההצבעה כי: "הקמת הוועדה היא חוב מוסרי לציבור הישראלי, וגם למשפחות. עלינו לוודא שלעולם לא יתרחש אירוע כזה. מדובר על ועדה שתפקידה קודם כל להציל חיים. אני מודה לשר האוצר ליברמן, לראש הממשלה בנט ולכלל חברי הממשלה שנרתמו לאישור מהיר של הקמת הוועדה כבר בישיבת הממשלה הראשונה".

שר האוצר ליברמן הוסיף כי, "היום אנו פותחים דף חדש, לא עוד התנהלות של כסת״ח על חשבון אזרחי המדינה. זו העת להסיק מסקנות, לקחת אחריות ולמנוע את האסון הבא, כך פועלת ממשלה שבאה לחזק את אמון הציבור. אני מביע שוב את תנחומיי הכנים למשפחות ההרוגים באסון. אנחנו כאן בשבילכן".

הוועדה תחקור את השתלשלות האירוע ותקבע ממצאים בנושאים הבאים:

  • מעגלי קבלת ההחלטות שהובילו לאישור האירוע וקביעת המתווה שאושר ותנאיו.
  • מכלול השאלות המקצועיות והמשפטיות הנוגעות לבטיחות אירועי פולחן דתיים ומקומות המשמשים את הציבור לעריכתם, לרבות ובמיוחד מקומות המשמשים לקיום אירועים רבי משתתפים.
  • הכלים העומדים בפני רשויות המדינה וגורמים נוספים לאפשר הפעלה יעילה ותקינה של המתחם.
  • נוכח קיומן המקביל של חקירה פלילית על ידי משטרת ישראל וחקירת המחלקה לחקירות שוטרים בנוגע לאירוע, יערך תיאום עם היועץ המשפטי לממשלה ביחס לאמור.
  • משרד האוצר יקצה לפעילות הוועדה סכום של 6 מיליון שקלים.
  • מינוי יו"ר הוועדה וחברי הוועדה, ייעשה על ידי נשיאת בית המשפט העליון, כקבוע בחוק.
     


בעקבות החלטת הממשלה היום להקמת ועדת חקירה לאירוע מירון נמסר מפורום המשפחות השכולות:
"מדובר בהחלטה מבורכת שתאפשר לנו להתחיל להתרכז סוף סוף בהנצחת זכרם במקום להתעסק במחדלים עצמם. ההחלטה הזו היא החלטה חשובה בהחלט, אמנם היא לא תחזיר לנו את היקרים לנו מכל, אבל לפחות יהיה ביכולתנו לוודא מניעה של אסון נוסף".

"ההחלטה לכאורה היא הייתה אמורה להתקבל כבר בשבוע שלאחר האסון ועצוב שהיינו צריכים להילחם על כך בעצמנו. כולנו תקווה כי יופקו הלקחים וכבר בזמן הקרוב יחלו בתיקון הליקויים לקראת חגיגות ל"ג בעומר תשפ"ב. כמו כן אנחנו מקווים שבראשות הוועדה יעמוד אדם שיהיה קשוב לצורכי הציבור החרדי וידאג לוודא מניעה של אסון נוסף תוך שהוא פועל ברגישות ובנחישות".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן