בן גביר הגיש הצעה להרחיב את הגדרת הגזענות בחוק "גם על רקע מקום מגורים"

יו"ר עוצמה יהודית הגיש הצעה לתיקון הגדרת הגזענות, לפיה "תורחב ההגדרה לגזענות כך שתקיף רדיפה, השפלה, ביזוי וגילוי איבה, גם על רקע השתייכות למוצא דתי או עדתי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/05/21 15:51 יד בסיון התשפא

בן גביר הגיש הצעה להרחיב את הגדרת הגזענות בחוק "גם על רקע מקום מגורים"
איתמר בן גביר , צילום: Olivier Fitousi/Flash90

יושב ראש מפלגת עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר הגיש הצעת חוק לתיקון סעיף הגזענות בחוק העונשין. על פי ההצעה: "תורחב ההגדרה לגזענות כך שתקיף רדיפה, השפלה, ביזוי וגילוי איבה, עוינות או אלימות גם על רקע השתייכות למוצא דתי או עדתי".

בדברי ההסבר לחוק נכתב כי הצורך לתיקון עלה לאחר שורה של התבטאויות חמורות ביותר מצד אנשי ציבור שהשתלחו בצורה גזענית בחרדים, ביוצאי עדות המזרח ובעולים מחבר העמים.

בדברי ההסבר צוטטו מספר דוגמאות: "קריין ידוע ברדיו כינה את החרדים, "עלוקות וטפילים", איש ציבור אחר כינה אותם, "בורים שמסכנים את ביטחון ישראל וכי מספרם גדל בקצב מבהיל", וחבר כנסת אחר אמר כך: "הייתי שם את החרדים יחד עם ביבי במריצה, ולמזבלה הקרובה".


להורדת הקובץ

התבטאויות דומות וחמורות לא פחות, נשמעו גם כנגד יוצאי עדות המזרח ועולים מחבר העמים.

עוד נכתב בדברי ההסבר כי קיימים הבדלים בהעמדה לדין בין יהודים לערבים: "סעיף הגדרת הגזענות מאפשר כיום להעמיד לדין פלילי אדם המסית לגזענות כנגד אדם אחר בשל צבעו או בשל השתייכותו לגזע או למוצא לאומי-אתני. אם כך, לו אמירות אלו היו נאמרות ביחס לציבור הערבי בישראל, היו המשתלחים מועמדים לדין פלילי. 

ח"כ בן גביר יזם את ההצעה ביחד עם  חברי כנסת נוספים מסיעת הליכוד, ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית. בהצעתו הוא מרחיב ח"כ בן גביר את ההגדרה לגזענות, כך שתכלול רדיפה, השפלה, ביזוי וגילוי איבה, עוינות או אלימות גם על רקע השתייכות למוצא דתי או עדתי.

 "גזענות היא תופעה בזויה שחייבים להילחם בה. לא ייתכן שעל עבירות חמורת לא תהיה אפשרות העמדה לדין בגלל שאין חוק שאוסר זאת, לכן הגשתי את הצעת החוק שתצמצם את תופעת הגזענות במדינת ישראל".

במידה וההצעה תתקבל, ישתנה נוסח החוק כך שבמקום "מוצא לאומי-אתני" יבוא "מוצא לאומי-אתני, עדתי או דתי, או על רקע מקום מגורים, למעט על רקע השתייכות פוליטית".