השלג והסופה בדרך: כוחות החירום נערכים

במשטרת ישראל, מד"א וחברת החשמל נערכים לקראת הסופה שצפויה להגיע הערב, ולמזג האוויר הסוער, כולל שלג כבד בירושלים ובהרי הצפון והמרכז. כוחות החירום פרסמו הנחיות ואזהרות לקראת מזג האוויר הסוער

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 16/02/21 08:15 ד באדר התשפא

השלג והסופה בדרך: כוחות החירום נערכים
הסופה בדרך, צילום: דוברות המשטרה

על פי תחזית השירות המטאורולוגי, החל מהיום (ג') אחר הצהריים ועד ליום חמישי, צפוי להגיע לאזורינו מזג אוויר לא שיגרתי, סוער, כולל שלג באזורים הגבוהים. החל מיום שלישי יורגשו רוחות עזות, סופות רעמים ומשקעים ברחבי הארץ.

הסערה בדרך: צניחה בטמפרטורות, קור קיצוני, גשם ושלג | תחזית מזג האוויר

השלג צפוי לרדת משעות הלילה של יום שלישי ולהתחזק ביום רביעי, בעיקר בצפון הארץ, בירושלים ובפסגות במרכז. 
במערכת זו, צפוי מזג אוויר גשום וסוער עם משקעים משמעותיים, ולכן ייתכנו הצפות ושיטפונות במוקדים שונים ברחבי הארץ, קרה ורוחות חזקות שיובילו לגלים גבוהים וסכנה לרחצה בים.

השלג בדרך: עיריית ירושלים נערכת

במשטרת ישראל נערכים לקראת הסופה הגדולה, ופרסמו אזהרות והנחיות לציבור לקראתה. בנוסף, המשטרה תפרסם כל העת מידע אודות חסימות כבישים ושיבושי תנועה בעקבות מזג האוויר. במשטרה מזכירים כי בכל אירוע חריג המצריך התערבות משטרתית מידית - יש לפנות ללא שיהוי למוקד החירום של המשטרה שמספרו 100.

הערכות המשטרה כוללת גם תאומים והכנת כוחות שיגיעו לצמתי דרכים בהם יידרש טיפול וסיוע מידי כתוצאה מפגעי מזג האוויר.

הנחיות לציבור וכללי בטיחות והתנהלות נכונה במזג האוויר הסוער:

  • מומלץ לוותר על נסיעות שאינן הכרחיות או טיולים בנחלים ואזורים שעלולים להיות מוצפים נוכח מזג האוויר הסוער. 
  • הרחצה בים בעת רוחות חזקות וגלים גבוהים מסוכנת וקיימת סכנת טביעה, לכן יש להימנע מרחצה ובילוי בחופי הים.
  • רוחות חזקות עלולות להוביל לקריסת עצים, עמודים וכיו״ב, וכן להתעופפות של חפצים שונים. יש לדווח על כל מפגע מעין זה לרשויות בהקדם, וכן לקשור/לאבטח במרפסות ובגינות חפצים מסוכנים שעלולים לעוף כתוצאה מהרוחות ולהוביל לפגיעה בעוברי אורח.
  • מומלץ לפנות לגורמים המוסמכים לפני יציאה לטיול בשטח לשם קבלת מידע חיוני ועדכני.

לציבור הנהגים ומשתמשי הדרך:

  • יש להתאים את מהירות הנסיעה לתנאי הדרך ולהאט משמעותית בעת כניסה לעקומות וביצוע פניות חדות.   
  • יש להדליק אורות דרך במהלך כל הנסיעה ולנהוג לאט ובזהירות בפרט כשיש קרה על הכביש עקב סכנת החלקה.
  • כשהכביש רטוב, מרחק הבלימה גודל. לכן נדרש לשמור מרחק גדול יותר מהרכב שלפנים.
  • יש לאחוז את ההגה בשתי ידיים מאחר וכניסה עם הרכב לשלולית, ובורות המוסתרים ע"י הצטברות מים על הכביש - עלולה לגרום לסטייה פתאומית של הרכב.
  • יש להתרכז בנהיגה ולהימנע מהיסח דעת בדגש על שימוש בטלפון הנייד.
  • יש להימנע מכניסה לשלוליות שלא ניתן לאמוד את עומקן ולהיזהר משאר מפגעים על הכביש.
  • יש להימנע מחציית מקורות מים וממקומות עם זרימת מים חזקה.
  • שימו לב להולכי רגל – בעת מזג אויר גשום, קשה יותר להבחין בהולכי רגל ולבלום בזמן במקרה הצורך. יש להאט הנסיעה באזורי מגורים ולתת זכות קדימה להולכי רגל.
  • הקפידו על תדלוק הרכב והיערכותם מזון ושתיה, תרופות ומטען לטלפון הנייד לצורך שהות ממושכת ברכב. 
  • בטרם הכניסה לרכב: חובה לבדוק כי צמיגי הרכב תקינים ובלחץ האוויר הנדרש. יש לבדוק כי המגבים תקינים ואינם פגומים. יש לדאוג לנקות את שמשות הרכב על מנת לספק תנאי ראות טובים לנהג, וכן לנקות את פנסי הרכב הקדמיים והאחוריים- על מנת לראות ולהראות בהתאם.
הסופה בדרך

הסופה בדרךצילום: דוברות המשטרה

חברת החשמל נערכת לעומסים ולביקוש שיא

חברת החשמל ערוכה למזג האוויר הסוער, עקב צפי לרוחות חזקות והיערמות שלג וכן לעומס קור עז, 
קוראים בחברה לציבור לחזק או להסיר חפצים מעופפים שעלולים לפגוע ברשתות החשמל. הצפי של החברה לצריכת החשמל בשיא הסופה: 13.200 מגהוואט ביום חמישי, דומה לצריכת החשמל בשיא החורף שנה שעברה 

בחברת החשמל תגברו לקראת הסופה את המענה במוקד שירות הלקוחות 103. תוגברו צוותי שטח.  בוטלו עבודות יזומות. קודמו דיזל גנרטורים וציוד כבד לאזור גוש עציון, אריאל, קצרין וצפת. מתן מענה באמצעי התקשורת הדיגיטליים, כולל אתר האינטרנט, דף הפייסבוק והטוויטר של החברה

עם זאת, בחברה מדגישים כי אין מצב של אפס פגיעות ברשת החשמל וכי החברה ערוכה לטפל בכל מצב, ואומרים כי יפעלו לתיקון נזקים והחזרת אספקה סדירה מהר ככל שניתן, יחד עם זאת חשוב לציין, כי לעיתים, בשל אופי הפגיעה ברשת או הנגישות למקום, משך הטיפול עשוי להימשך שעות. 

הנחיות חברת החשמל:

הציבור מתבקש לחזק ולקבע או להרחיק מהגגות אביזרים אשר עשויים להתעופף ולפגוע ברשת החשמל.
יש לדווח על חוטים קרועים או מפגעים ברשת. ניתן לדווח על מפגעי בטיחות באפליקציה, אתר האינטרנט, פייסבוק ומוקד שירות הלקוחות 103.

חברת החשמל

חברת החשמלצילום: יוסי וייס

בחברה שבים וקוראים לציבור להקפיד על כללי בטיחות מצילי חיים:

אין לגעת בחוטי חשמל קרועים עקב סכנת התחשמלות ולדווח על כך מידית למרכז השירות 103 או למוקד משטרת ישראל 100, או באמצעות האפליקציה של חברת החשמל בטלפון הסלולארי או בעמוד הפייסבוק של החברה.

חשמל ומים = סכנת חיים. יש להתרחק ממתקני חשמל בעת הצפות, להימנע משימוש במעלית ולהישמע לתמרורים בהעדר רמזורים.
הציבור מתבקש להסיר ולפנות מגגות או ממרפסות חפצים שעלולים להתנתק ולפגוע ברשת החשמל.

טיפים חיוניים שיעזרו לכם להתכונן:

  1. הכינו סוללות גיבוי למכשירים מצילי חיים וסוללות טעונות לתאורת חירום ולטלפונים ניידים.
  2. בדקו שאמצעי החימום בבית תקינים וראויים לשימוש יעיל.
  3. הקפידו על חלונות ודלתות סגורים, כולל החריצים שבין החלון והדלת למשקוף ולסף, כדי למנוע כניסת קור הביתה.
  4. חממו רק את החלל שבו אתם שוהים. הימנעו מחימום הבית כולו אם אין בכך צורך.

מד"א נערכת: כללי בטיחות, הנחיות ואזהרות לקראת הסופה

מגן דוד אדום ערוך ומוכן בכוחות מתוגברים למזג האוויר החורפי, עם רכבי 4X4 וטרקטורונים ייחודיים ברחבי הארץ, האמבולנסים של מד"א בצפון, בהרי המרכז ובירושלים ערוכים עם שרשראות על מנת לנוע בשלג, ורכבי 4X4 ייעודיים פרוסים במקומות המועדים לשיטפונות.
לקראת מזג האוויר הסוער, הכשיר מד"א עשרות חובשים ופראמדיקים לנסיעה על הטרקטורונים המיוחדים, אשר בשגרה פזורים בערי חוף ובסמוך ליערות וכעת, כחלק מהערכות הארגון לשלגים ולמזג האוויר הסוער, הטרקטורונים המיוחדים הוצבו במקומות שבהם צפוי מזג אוויר קיצוני וייתכנו סופות שלגים.
 

מנכ"ל מד"א אלי בין: "לאחר מספר שבועות חמים יחסית לחודשי ינואר-פברואר, החורף הישראלי חוזר ואנו חוזרים ומבקשים מאזרחי ישראל לשמור על זהירות, אחריות ובטיחות – למענם, למען בני משפחתם ועבור הסביבה.
כעת, בעיקר בימי קורונה, הצורך בזהירות כפול. אנו במד"א ערוכים עם כוחות מתוגברים לכל קריאה ברחבי הארץ. יחד, עם ערבות הדדית ושמירה על קשר רציף וסיוע לאוכלוסייה המבוגרת נעבור את החורף בשלום. אני מאחל חורף חם ובטוח לכלל הציבור בישראל".

מדריך מד"א המלא לחורף:

צרו קשר עם בני המשפחה והשכנים המבוגרים: יש לתת תשומת לב לקרובי משפחה ושכנים קשישים המתגוררים לבד, לוודא כי הם מוגנים מפני הקור ומזג האוויר הסוער. במידת האפשר יש לסייע להם במטלות השוטפות (דוגמת קניות מזון, הבאת תרופות מבית המרקחת וכו') שכוללות יציאה מן הבית המחומם למזג האוויר הקר שבחוץ.

היזהרו שלא להחליק: במקומות בהם מצטבר קרח או שלג על המדרכות והכבישים, מתבקש הציבור להימנע מלנוע בהם שלא לצורך, בשל ריבוי מקרים של החלקה ושבירת גפיים בעבר.

רוחות חזקות: בעת השתוללות רוחות חזקות, עלולים חפצים להינתק ממקומם. על כן, יש להקפיד לחזק ריהוט גן, מתקני ייבוש כביסה וחפצים נוספים, על מנת שלא יפגעו בבני אדם. חשוב להיזהר במהלך פתיחת וסגירת חלונות, שיכולים להיטרק בעוצמה רבה עקב הרוחות.

המנעו מרחצה בים: המערכת החורפית צפויה להיות מלווה ברוחות חזקות וגלים גבוהים מסוכנת וקיימת סכנת גדולה טביעה. יש להימנע מרחצה בים. כמו כן, טמפרטורת המים בעונה זו נמוכה מאוד וקיים חשש מהיפותרמיה מסכנת חיים.

אמבולנס מד"א בשלג

אמבולנס מד"א בשלגצילום: דוברות מד"א

שמירת חום גוף: יש להלביש אנשים מקבוצות אוכלוסייה הנמצאות בסיכון (קשישים, תינוקות וחולים) בשכבות של בגדים קלים, שיאפשר תנועה. יש לכסות אותם בשמיכה קלה ולדאוג לחימום החדר לטמפרטורה של כ- 24 מעלות. שימו לב! אין לכסות תינוקות בשכבות רבות או בשמיכה כבדה, שכן הדבר עלול לגרום לחנק. במקרה של ירידה בתפקוד, בלבול, מיעוט אכילה ושתיה, שינוי התנהגות וישנוניות, יש לחמם את החולה ולהזעיק מיד את צוותי מד"א בטלפון 101.

פגיעות קור: הסימנים העיקריים להיפותרמיה הם ירידה במצב ההכרה, התנהגות לא ברורה וירידה בשיקול הדעת, רעד שרירים, דופק איטי או לא סדיר, ירידה בשליטה מוטורית, ירידה בקצב הנשימה, עור חיוור וכחלחל. אם החולה רטוב, יש להחליף את בגדיו ליבשים, ולחמם אותו. במקרה של כוויות קור, צפוי החולה להרגיש תחושת קור בגפיים, כאבים והרגשת נימול. במקרה כזה יש לשפוך מים פושרים (לא חמים) על האיבר הקר, לקבע אותו ולהזעיק מיד את צוותי מד"א בטלפון 101. אין לעסות את האיבר.

סוללת גיבוי למכשירי הנשמה: עבור חולים המונשמים בביתם על ידי מכשיר הנשמה, יש לוודא כי סוללות הגיבוי של המכשיר זמינות ומוכנות לשימוש לפרק זמן ממושך, למקרה של הפסקת חשמל.

מכשירי חשמל והסקה: הרעלת חד תחמוצת הפחמן (co) היא קטלנית. הגז עשוי להיפלט כתוצאה משימוש בתנור גז או קמינים הפועלים על גחלים. זהו גז חסר צבע או ריח, ולא ניתן להבחין בקיומו עד שמתחילים להופיע סימני ההרעלה, לכן חשוב לנקוט באמצעי בטיחות. בזמן הפעלת ההסקה יש להקפיד על אוורור נאות, לשם תחלופת אוויר. בנוסף, מומלץ להתקין גלאי co ייעודיים ולהקפיד על בדיקה תקופתית של מערכת ההסקה באופן שוטף ע"י טכנאי מורשה.. במקרה של הופעת סימני הרעלה, דוגמת סחרחורת, בחילה, הקאה, עייפות, חולשה והרגשה כללית רעה, ובמקרים קשים של אובדן הכרה, יש לסגור מיד את מערכת ההסקה, לאוורר את הבית ולהזעיק מיד את מד"א.

יש להרחיק תנורי חימום הפועלים על אש גלויה מחפצים העשויים להתלקח (ספות, שמיכות). אין לייבש בגדים על תנורים כאלה, ויש לבדוק טרם חיבור התנור לחשמל את תקינות השקע והתקע. הקפידו גם למנוע גישה של ילדים לתנור. שמרו על מכשירי חשמל הרחק מרצפה רטובה ושימו לב למכשירי חשמל באמבטיה ובמטבח.

נהיגה בטוחה: בימים גשומים, הכבישים חלקים מאוד, וסכנת ההחלקה קיימת גם במהירות נמוכה. הקפידו לשמור מרחק גדול מהרגיל מהרכב שלפניכם, לנסוע במהירות נמוכה, להאט משמעותית בעת ביצוע פניות ולנהוג בהתאם לתנאי הדרך. יש לשים לב לאדים המצטברים על שמשות הרכב ועלולות לגרום לפגיעה בראות. על כן, יש להקפיד על אוורור הרכב ועל הפשרת האדים באופן קבוע. על הנהגים להקפיד על הדלקת אורות דרך, בייחוד כאשר הראות לקויה. בנוסף לכך, עצירה בשול הדרך היא אסורה ומסוכנת. אין לעצור במקומות לא בטוחים אלא רק בתחנות ריענון מוסדרות. יש לתת תשומת לב מיוחדת להולכי רגל, בדגש על ילדים סמוך למוסדות חינוך, תוך מתן זכות קדימה. בנוסף, יש לשים לב שלא להיכנס עם הרכב לשלוליות, גם אם נראה שהן אינן עמוקות במיוחד. כלי רכב עלולים להיסחף בקלות במקומות מוצפים, והנהג עלול לאבד לחלוטין את השליטה על רכבו, ואף להסתכן בטביעה. חשוב לא להישאר ברכב בקור, על מנת להימנע מהירדמות וכן ממצב של היפותרמיה.

בכל מקרה של התנהגות חריגה או סימנים חשודים, יש להזעיק מיד את כוחות מד"א באמצעות יישומון "מד"א שלי" או בחיוג למוקד החירום 101 ולהישמע להוראות הפראמדיקים והחובשים במוקד עד להגעת כוחות מד"א למקום.