נתניהו על המוטציה החדשה: "לסגור את כל העולם במיידי"

קבינט הקורונה מתכנס, וראש הממשלה הביע דאגה מהמוטציה החדשה של הנגיף. על הפרק: צעדים לעצירת העלייה בתחלואה כמו סגירת המסחר, וכן סגירה, חלקית או מוחלטת, של נתב"ג, וחיוב בידוד במלוניות

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 20/12/20 12:50 ה בטבת התשפא

נתניהו על המוטציה החדשה: "לסגור את כל העולם במיידי"
בדיקות קורונה בנתב"ג, צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

קבינט הקורונה התכנס לפני הצהריים (א'), כשעל הפרק העלייה החדה בתחלואה בקורונה בישראל בתקופה האחרונה, וכן המוטציה החדשה של הנגיף המתפשטת מבריטניה, ועדיין לא ברור האם היא משפיעה על החיסונים המופצים כעת ברחבי העולם.

דאגה מהמוטציה החדשה של הקורונה, משרד הבריאות ימליץ על בידוד במלוניות

ראש הממשלה נתניהו התייחס בפתח ישיבת הקבינט למוטציה החדשה ואמר כי "אנחנו צריכים לסגור את כל העולם במיידי. לתת רק לאנשי עסקים בהתאם לנוהל. להגביל את החוזרים לבידוד הדוק". לדברי נתניהו, "המחיר שלנו לאי התייחסות הוא קטן במקרה שחיסון לא מנטרל את המוטציה. אין מניעה משפטית לסגור את השמיים פרט להחזרת ישראלים. הדבר השני: מה אנחנו עושים לגבי מי שהגיע מהמדינות הללו. צריך מעקב מיוחד, להוסיף בהחלטה כמה זמן לעשות בדיקות מהמדינות הנגועות".

ממונה המאבק בקורונה, פרופ' נחמן אש, ומשרד הבריאות, הציגו את המלצותיהם הנוכחיות לשרי הקבינט. על פי דיווח בגל"צ, ההמלצות בעקבות התפשטות המוטציה הן סגירת השמיים לבריטניה, דנמרק ודרום אפריקה, קיום בדיקות לכל השבים מהמדינות הללו, ריצוף גנטי למאומתים והגבלת אישורי כניסה לישראל ממדינות אלה.

ראש הממשלה גיבה כאמור את העמדה, ואמר כי "זה צעד קיצוני, אבל אם תהיה תוצאה היא תהיה קשה. אין מניעה משפטית לסגור את השמיים פרט להחזרת ישראלים". שרת התחבורה מירי רגב מתנגדת לסגירת נתב"ג ואמרה בקבינט כי "אין שום סיבה לסגור את השמיים". לדברי רגב, "צריך שמאותן מדינות נגועות, לבצע בדיקה כשהם מגיעים, ואם לא רוצים - להכניס לבידוד. אנחנו סגרנו שבעולם הנסיעות מד"א יעשו בדיקות. לא יודעת אם מותר להכניס אותם לבידוד".

ראש הממשלה השיב לרגב ואמר כי  "יש את כל הסיבות בעולם לסגור את השמיים. העלות היא זניחה. נדאג להחזיר את כל הישראלים כמו שעשינו בעבר. אנחנו יכולים לעצור את הכניסה של הווירוס הזה לארץ".

תור לחנות בירושלים אחרי פתיחת המסחר

תור לחנות בירושלים אחרי פתיחת המסחרצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

פרופ' רן בליצר, ראש צוות המומחים המייעץ לממונה הקורונה, הצטרף לדעת החוששים מהמוטציה ואמר כי הוא "מסכים שהחשש מהמוטציה הוא במקום, המוטציה יותר מדבקת ומקשה על גילוי הווירוס בבדיקה". בליצר הוסיף כי "אין מקום לצפירת הרגעה בנוגע למוטציה. אני לא רגוע בכלל ממה שאני קורא ולומד עליה. אין עדות לכך שהחיסון אינו יעיל במידה חלקית או מלאה על המוטציה החדשה, אבל עדיין לא הושלמה הבדיקה בנושא".

מוקדם יותר, בפתח הישיבה, אמר ממונה הקורונה פרופ' נחמן אש כי "תמונת המצב של החולים הקשים מאוד מדאיגה, זה מאוד מטריד אותנו. עברנו את מספר החולים הקשים שהיו בנובמבר". שרי הקבינט ידונו באפשרות של הטלת הגבלות מחודשות בישראל, כמו סגירת המסחר, וסגירת מערכת החינוך ביישובים בהם התחלואה גבוהה.