דאגה מהמוטציה החדשה של הקורונה, משרד הבריאות ימליץ על בידוד במלוניות

המוטציה המתפשטת בבריטניה, שטיבה טרם ברור דיו, אך נראה כי היא מתפשטת מהר יותר בצורה משמעותית, מעוררת דאגה, ובמשרד הבריאות ימליצו על צעדים מחמירים מול החוזרים מבריטניה וממדינות נוספות. משרד הביטחון נערך להפעלת מלוניות קורונה נוספות

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 20/12/20 10:34 ה בטבת התשפא

דאגה מהמוטציה החדשה של הקורונה, משרד הבריאות ימליץ על בידוד במלוניות
קורונה, צילום: shutterstock

המוטציה החדשה מעוררת דאגה. במשרד הבריאות חוששים מהמוטציה של נגיף קורונה המתפשטת בבריטניה, וככל הנראה כבר הגיעה למדינות נוספות ברחבי העולם, ונראה כי היא מתפשטת מהר יותר מהנגיף ה"מוכר" עד כה. במשרד צפויים להמליץ על בידוד במלוניות בלבד, ולא בידוד ביתי, לשבים מבריטניה וממדינות נוספות - דרום אפריקה, דנמרק וייתכן כי גם ברזיל ואוסטרליה.

מבצע החיסונים: הצוותים הרפואיים החלו להתחסן

"זוהי מוטציה בחלבון הספייק שדרכו הנגיף נקשר לקולטן", הסבירה פרופ' גליה רהב, מנהלת המחלקה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, ב-ynet. לדבריה, "השינוי הזה יכול לגרום באופן תיאורטי לכך שהווירוס הזה יהיה הרבה יותר מדבק, יש כבר יותר ויותר עדויות שיש העברה של הנגיף הזה אבל אין הוכחה שהוא יותר חמור או גורם למחלה יותר חמורה".

על פי דיווח ב-ynet, במשרד הבריאות שוקלים גם לבצע ריצוף גנטי לשבים מבריטניה, ואולי גם ממדינות נוספות באירופה, כדי לקבוע האם המוטציה המדוברת הגיעה לישראל. מנכ"ל המשרד פרופ' חזי לוי קיים שיחות עם גורמים בחו"ל כדי לדון בדרכים להתמודדות עם האיום החדש. גורם במשרד אמר כי "יש על הנושא דיונים מהצהריים, וגם הערב. אנחנו בודקים את ההשלכות ואת הצעדים הנדרשים".

על רקע התפתחות המוטציה בנגיף הקורונה במספר מדינות ועד לקבלת מידע מלא וגיבוש מדיניות, הנחה שר הביטחון בני גנץ את עוזר השר להתגוננות במשרד הביטחון וצה"ל באמצעות פיקוד העורף להיערך להפעלה מלוניות קורונה לטובת השבים ממדינות אלו בתוך 24 שעות מרגע קבלת ההחלטה בקבינט הקורונה.

פרופ' רהב הוסיפה כי  "השאלות הגדולות שעולות כאן הן האם בדיקות הקורונה היום מגלות את הנגיף, שאלת השאלות היא כמובן אם החיסון מכסה את הנגיף הזה. אני מתארת לעצמי שגם אם תהיה בעיה, היות שמדובר ב-mRNA ניתן יהיה לפתח חיסון גם לנגיף הזה".

לדבריה, "מחודש נובמבר אין לנו את הריצוף הגנטי של הנגיף בארץ. לצערי בתחקיר האפידמיולוגי לא ידוע כמה אנשים שחוזרים מחו"ל הם חיוביים לקורונה כי לא בודקים אותם כשהם מגיעים, וגם כשהם מגיעים הבדיקה שלהם יכולה להיות שלילית. חייבים מעקב רציני אחרי השבים מחו"ל. צריך להתחיל לעשות בדיקות ריצוף גנטי לשבים מבריטניה וממדינות נוספות שיגלו בהן בימים הקרובים אם מוטציה נמצאת או לא".

אדלשטיין: מקווה שנתב"ג ייסגר בקרוב

שר הבריאות יולי אדלשטיין התייחס לנושא בראיון ל-ynet ואמר כי משרדו ימליץ לסגור את נתב"ג בעקבות אבחון המוטציה החדשה: "אנחנו קודם כל צריכים להגן על הגבולות של ישראל. מתנצלים בפני כל אלה שעלולים להיפגע מכך, אבל הכי חשוב להיות בטוחים. אנחנו, עם הצרות שלנו, לא מכניסים לארץ מוטציות נוספות".

נתב"ג ייסגר השבוע?
"אני מאוד מקווה שכן כי הזמן הוא קריטי. מה שלא נעשה מיד, בשעות הקרובות, כבר יהיה חבל לעשות".