תכנית 11 הנקודות של בנט: למידה בחוץ, התנדבויות וצמצום הבגרויות

אחרי שקבינט הקורונה דחה את ההחלטה בנוגע להפעלת מערכת החינוך, שר החינוך לשעבר מפרסם את תכנית החזרה של כלל התלמידים, הכוללת 11 עקרונות, בין היתר קוראת לצמצום מקצועות החובה והבגרויות, טיולים והתנדבויות

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 16/11/20 10:41 כט בחשון התשפא

תכנית 11 הנקודות של בנט: למידה בחוץ, התנדבויות וצמצום הבגרויות
בנט., צילום: כיפה

אמש (א') לא הצליחו חברי קבינט הקורונה להגיע להחלטה בנוגע למתווה החזרה ללימודים של כלל מערכת החינוך, דבר שגרר זעם מפוליטיקאים והורים כאחד. מי שהרים את הכפפה הוא יו"ר ימינה ושר החינוך לשעבר, חבר הכנסת נפתלי בנט שפרסם הבוקר את התכנית שלו להחזרת מערכת החינוך לפעילות. 

"כמו מרבית הורי ישראל, גם אני רואה מה עובר על ילדיי בשנה זו", פתח בנט, "שלושה מתוך הארבעה הם מעל כיתה ד', ולכן אין להם לימודים פיזיים, רק זום. לא אובדן הידע של ילדי ישראל הוא הבעיה. זה ממש לא אסון. אלא אובדן שמחת החיים, ההתפוגגות של רבים מהם אל מול המסכים". 

בנט טען כי הבעיה הגדולה באי החזרה ללימודים היא "הנשירה הסמויה של רבבות ילדים. הם פשוט לא מגיעים לזום. נעלמים ככה בשקט. אבא ואמא בעבודה מנסים לפרנס משפחה, והילדים דוהים. לא זזים מהמסכים. נתקעים מול תכנים רעים. משמינים. שיעורי החרדה בקרב הנוער מזנקים. הבריאות שלהם מידרדרת". 

"הקיבעון של הממשלה הנוכחית וחוסר הגמישות שלה גזרו על ילדינו להישאר בבית, בוהים מול המסכים. וזה ממש לא חייב להיות כך", אמר יו"ר ימינה והוסיף כי, "אפשר אחרת". 

"עם מעט יצירתיות, חריצות, שאר רוח וגמישות של הממשלה – נוכל להחיות מחדש את ילדי ישראל, מבלי להגביר בחלקיק אחוז את שיעור התחלואה בקורונה ובלי תוספת עלויות" שר החינוך לשעבר חשף כי שוחח עם עשרות מורים, אנשי חינוך, ראשי מועצות, מנהלים, הורים ותלמידים, ואת הרעיונות שלהם הפך למתווה החזרה של מערכת החינוך:

1. למידה בחוץ: "בישראל יש כ-50 ימי גשם בלבד בשנה. ברוב ימות השנה אין שום בעיה ללמוד בחוץ". אומר בנט וטוען כי אפשר ללמוד בחצר בית הספר, בגנים הציבוריים ובשכונה. 

תלמידה בימי הקורונה. אילוסטרציה

תלמידה בימי הקורונה. אילוסטרציהצילום: Olivier Fitoussi/Flash90

2. טיולים ברחבי הארץ: בנט קורא לנצל את מדרשות הטיולים ובתי ספר שדה שנותרו ריקים וחסרי עבודה בתקופה הזאת, כדי לטייל ברחבי הארץ. "הרבה יותר זול מאשר הפסד ימי העבודה של ההורים".

3. חיבור בין תנועות הנוער והחינוך הבלתי פורמלי לבין בתי הספר: דרך חוגי העשרה, הדרכות, פעולות. "לצערי", טוען יו"ר ימינה כי, "הממשלה קרעה את החינוך הלא פורמלי ממשרד החינוך והעבירה למשרד המים כדי לפייס פוליטיקאים. איזו החלטה נפשעת". 

ממשיכים בחלוקת הדוחות

שיתוף פעולה עם תנועות הנוער. קומונריות בני עקיבא בפעולהצילום: בני עקיבא

4. הכרת מורשת העיר המקומית: בנט מסביר כי זוהי הזדמנות לארגן מפגשים עם ותיקי העיר, להכיר נקודות היסטוריות ביישוב ועוד. 

5. צמצום מקצועות החובה: "לא יקרה כלום אם יתמקדו ב-5-4 מקצועות יסוד", אומר בנט ומסביר כי זה יקרה רק תוך מתן עצמאות למנהלים וגמישות למורים.

6. צמצום מספר הבגרויות: להגדיר 5-4 מקצועות בהן נבחנים, ולוותר על שאר התחומים "עדיף מיקוד איכותי בפחות תחומים, מאשר בינוניות בכולם". 

בחינת בגרות. אילוסטרציה

בחינת בגרות. אילוסטרציהצילום: נעם רבקין פנטון, פלאש 90

7. התנדבות בקהילה: בנט קורא לרשויות והעמותות להסתייע בבני הנוער, אם במשלוחים, שמירה על קשר (מרחוק) עם אוכלוסייה מבוגרת, סיוע לפיקוד העורף ולעירייה, התנדבות במגן דוד אדום או בארגון כמו "לתת" או "לקט ישראל".

8. במקום קפסולות - משמרות: מ-08:00 ועד 11:30, מ-12:30 ועד 16:00.

9. לימוד פרטני וחונכות: "הזדמנות זו ללימוד בחברותא. בזוגות, בשלשות. בקבוצות קטנות עם ליווי צמוד". 

10. התנדבות אצל חקלאים: גם חיזוק החיבור לארץ וגם עזרה לחקלאים, "אפשר דרך ארגונים כמו ״השומר החדש״", מציע בנט.

צילום: פלאש 90. ענת הרמוני

11. שיתוף פעולה עם ספריות עירוניות: לחזק את אהבת הספר והקריאה. 

בנט טוען כי כדי שזה יקרה, משרד החינוך צריך להגדיר יחד עם משרד הבריאות את עקרונות התו הסגול, ולאפשר למנהלים את החופש ואת הגמישות בבניית מערכת ושיטות למידה. 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן