מנדלבליט בישיבת הממשלה: צריך לאפשר את המשך ההפגנות

במהלך ישיבת הממשלה שדנה בהגבלות שיוטלו בתקופת החגים, עסקו השרים בקיום ההפגנות במקרה של סגר, אך לא קבעו מתווה תפילות. היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט תמך בהמשך ההפגנות, השר אמסלם זעם: "קח אחריות על המחלה, בגללך אמון הציבור נפגע"

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/09/20 16:37 כד באלול התשפ

מנדלבליט בישיבת הממשלה: צריך לאפשר את המשך ההפגנות
האם ימשיכו להפגין גם בזמן הסגר?, צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

ישיבת הממשלה שדנה כעת בתכנית הסגר וההגבלות שיוטלו בתקופת החגים, הגיעה לעסוק גם בעניין ההפגנות, כששרי הליכוד טוענים כי במקרה של סגר אין לקיים הפגנות, לעומת השרים מכחול לבן ובגיבוי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט שתומכים בהמשך ההפגנות.

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט טען כי יש לאפשר את קיום ההפגנות, גם בזמן הסגר, השר אמסלם הטיח בו ואמר, "קח אחריות. מותר התקהלות של 10,000 איש? זה נראה לך רציני? איך אתה עומד מנגד?". אמסלם הוסיף, "קח אחריות על המחלה, אמון הציבור נפגע בגלל ההפגנות. איך אפשר אחר כך להגיד לאנשים שהם לא יכולים להתפלל?". 

השר לביטחון פנים אמיר אוחנה הצטרף ואמר למנדלבליט כי ההפגנות ההמוניות הן מחבל מתאבד שנכנס ללב המדינה. צריך להגביל אותן כמו כל התקהלות אחרת. היועמ"ש ענה לו והזהיר כי הגבלת ההפגנות תגרום למשבר קשה יותר ממה שיש עכשיו. 

פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו הביע אף הוא התנגדות להמשך ההפגנות במתכונת הנוכחית: "גם הפגנות זו התקהלות". שר הבריאות יולי אדלשטיין הודיע כי יבחן תו סגול להפגנות ואמר כי מדובר בהחלטה שצריכה להיות מבוססת על שיקולים רפואיים ולא פוליטיים ולכן בכוונתו להעביר את קבלת ההחלטה לגורמי מקצוע במשרדו.

במהלך הדיון, טען היועץ המשפטי מנדלבליט כי המשטרה היא זו שתחליט האם לקיים את ההפגנות ותעשה זאת בליווי משפטי. ממלא מקום המפכ"ל, מוטי כהן דחה את הטענה והדגיש כי "הוא לא קובע מדיניות לגבי מחאות, ההחלטה מונחת לפתחו של הדרג המדיני". לדבריו, "חשוב להדגיש שלפזר הפגנה של אלפי משתתפים יש משמעויות לא פשוטות ופעולה זו כרוכה גם בנפגעים. השוטר בקצה צריך לקבל הנחיות ברורות, לא מתפקידו לקבוע מי יפגין ומי לא".

במהלך הדיון, לא הצליחו השרים להגיע להחלטה גם בסוגיית נמל התעופה בן גוריון והאם לאפשר טיסות נכנסות ויוצאות מישראל. בעקבות כך הוחלט כי יוקם צוות שרים מיוחד שיחליט על מתווה הטיסות בזמן הסגר.