"שלום עכשיו" נגד אנדרטה לציון הגירוש מגוש קטיף בכנסת

תנועת 'שלום עכשיו' טוענת שהאנדרטה לזכר גוש קטיף, אינה חשובה יותר מאנדרטה לציון רצח רבין, ומבקשת שלא תוצג בכנסת

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 01/02/16 09:16 כב בשבט התשעו

"שלום עכשיו" נגד אנדרטה לציון הגירוש מגוש קטיף בכנסת
באדיבות המצולם, צילום: באדיבות המצולם

מזכ"ל שלום עכשיו יריב אופנהיימר פנה אמש ליועץ המשפטי לכנסת עו"ד אייל ינון לבחון את חוקיות החלטתו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין' לחנוך היום (ב') בכנסת "יד לגוש קטיף", מודל מוקטן של אנדרטה לזכר ישובי הגוש שנעקרו בהתנתקות.

"הנני פונה אלייך לאור הודעת הכנסת על הצבת אנדרטת קבע בשטח המשכן לציון פינוי ההתנחלויות משטח עזה וצפון השומרון. על פי מיטב ידיעתי, בשטח המשכן מוצבות מספר מצומצם מאוד של אנדרטאות המתייחסות להיסטוריה של עם ישראל, לערכים עליהם מושתתת הדמוקרטיה הישראלית, ובאופן ספציפי לזכר קורבנות השואה ולזכר חללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה", כתב אופנהיימר בפנייתו.

לדבריו "עד היום, אירועים קשים וטראומתיים בתולדות עם ישראל ומדינת ישראל לא זכו לאנדרטאות קבע בשטח המשכן. לא רצח רבין ולא מלחמת יום כיפור, לא פינוי ימית ולא הטבח בכפר קאסם. עד כה הכנסת לא פתחה את שעריה להצבת מיצגים ואנדרטאות קבועים (להבדיל מתערוכות משתנות) מלבד אלו הקיימים במשכן משנותיו הראשונות".

אופנהיימר הוסיף במכתבו ליועץ המשפטי לכנסת, "הנני פונה אלייך בבקשה לבחון האם בסמכותו של יו״ר הכנסת להחליט ולהציב אנדרטת קבע בשטח המשכן, מה מעמדה של האנדרטה והאם ניתן להסירה". עוד הוא מבקש לדעת האם קיים גוף שזהו סמכותו והאם גוף זה התכנס וקיבל את ההחלטה בטרם פרסומה. מה הם הקריטריונים להצבת אנדרטת קבע ומהן הדרכים בהן ניתן לתמוך או להתנגד להצבת האנדרטה. כמו כן, מהן הדרכים בהן ניתן לפנות ליו״ר הכנסת ולערער על ההחלטה.

בנוסף, במידה והחלטת יו״ר הכנסת נעשתה בסמכות וברשות, מבקש מזכ"ל שלום עכשיו לבחון כיצד ניתן לפנות ולבקש הצבת אנדרטאות נוספות בשטח המשכן בעתיד. "הנני סבור שעם כל הצער וההבנה לכאבם של המפונים, הצבת אנדרטת קבע לציון אירוע פוליטי אחד מסוים ושנוי במחלוקת, איננו מעשה ראוי ומעלה חשד שיו״ר הכנסת, ח״כ יולי אדלשטיין, מתייחס לבית הנבחרים כאילו היה זה ביתו הפרטי", כתב אופנהיימר.

לדבריו "מדינת ישראל ידעה מכאובים רבים, ועל כן אין זה מתפקידו של יו״ר הכנסת להחליט על דעת עצמו אילו אירועים יזכו לאנדרטאות קבע ואילו אירועים ייזנחו וישארו מחוץ למשכן".

עשר שנים וחצי לאחר פינוי מתיישבי גוש קטיף מחבל הארץ המקסים תחנוך מחר הכנסת מיצב אמנותי שיוצג לבאי המשכן. במרכזו של המיצג מפוסל מגן דוד כאשר מתוכו צומח עץ דקל המהווה ביטוי לשבר העקירה וליכולת לצמוח מתוך השבר. על דופן היצירה חקוקים שמותיהם של 21 יישובי חבל קטיף וארבעת יישובי צפון השומרון שנעקרו.

יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין שינכח בטקס הסרת הלוט היום (ב'), שלח לאחרונה מכתב לכל חברי המשכן וביקש מהם להגיע ולכבד את המעמד: "בקיץ האחרון מלאו עשר שנים למהלך ההתנתקות במסגרתו נאלצו אלפי תושבי גוש קטיף וצפון השומרון לפנות את בתיהם ויישוביהם, התגוררו בו אנשים מעשה וחסד, ששילבו תורה ועמל ועסקו בחקלאות מצטיינת".

בנוסף כתב במכתבו, כי "מתוך הוקרה למקום ולתושביו מצאנו לנכון להנציח את גוש קטיף במיצב אמנותי שיוצב בכניסת 'קדמה' באגף החדש של משכן הכנסת, מטרת המיצב היא לבטא את רוח חבל ארץ זה ולכבד את זכרו" .

(צילום: באדיבות המצלם)

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן