משרד התחבורה שינה 20 קווי אוטובוס שנסעו בשבת

משרד התחבורה תיקן את פעילות 20 קווי תחבורה ציבורית שנסעו בשבת, זאת בעקבות פניה של 'התנועה למדינה יהודית'. "שורש הבעיה נעוץ במדיניות חדשה של משרד התחבורה הפוגעת בזהותה היהודית של המדינה"

חדשות כיפה משה ויסטוך 01/01/17 07:38 ג בטבת התשעז

משרד התחבורה שינה 20 קווי אוטובוס שנסעו בשבת
פלאש 90, צילום: פלאש 90

משרד התחבורה תיקן כ-20 קווים שגלשו לשבת בניגוד לחוק. זאת בעקבות מכתב שנשלח על ידי 'התנועה למדינה יהודית' שטוענת כי קיימים עו כ-150 קווי אוטובוס המפרים את הסטטוס קוו.

בהוראת הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, תיקנו מפעילי התחבורה הציבורית נסיעות שגלשו לתוך השבת בכ-20 קווי תחבורה ציבורית. רוב הנסיעות הוקדמו ומקצתן בוטלו. 'התנועה למדינה יהודית', ארגון משפטי הפועל לחיזוק זהותה היהודית של המדינה, ציינה במכתבה כי הרשות התחייבה בפני הכנסת על סידור הקווים שנסיעתם גולשת לתוך השבת. מדובר בקווים פנימיים ואזוריים בצפת, ברעננה וקווים בינעירוניים בהם רחובות-אופקים ונתניה-תל-אביב.

במכתב שנשלח דחתה התנועה את הניסיון של משרד התחבורה לגולל את האחריות על מפעילי התחבורה הציבורית, וכתבה כי האחריות לתכנן את לוחות הזמנים של הקווים הינה אחריות בלעדית של משרד התחבורה, והאחריות לוודא כי אין חריגות הינה באחריות המפקח על התעבורה.

בתנועה דורשים לקיים במקביל בירור בנושא במשרד התחבורה ולמצות את הדין עם האחראים להפרת החוק ברשות הארצית לתחבורה ציבורית. במכתב שנשלח לראש הרשות והמפקח על התעבורה, מאיר חן נכתב בין היתר כי "לא ניתן לקבל את העובדה שמאז כניסת שעון החורף לתוקף, לפני כחודשיים וחצי(!), ועל אף ההתרעות החוזרות ונשנות בפני משרד התחבורה - לא ננקטה שום פעולה ברמת הבקרה והאכיפה אשר הובילה למיגור התופעה; החריגות לא תוקנו ולא פתחתם בהליך בירור ושימוע מול אף מפעיל שלשיטתכם הפר את הנחיות המשרד".

ב'תנועה למדינה יהודית' טוענים שעדיין נותר לתקן כ-150 קווים אחרים, שאינם קווי "סטטוס-קוו", הגולשים לשבת בניגוד לחוק: "בשנים האחרונות זינק מספר הנסיעות בשבת במאות אחוזים. שורש הבעיה נעוץ במדיניות חדשה של משרד התחבורה הפוגעת בזהותה היהודית של המדינה. לקחו את החוק לצמצום תחבורה ציבורית בשבת וסילפו אותו כך שיכשיר נסיעות שהיו אסורות. בירושלים לבדה יש כ-30 נסיעות שמגיעות לעיר אחרי כניסת השבת. פקידי המשרד איבדו את הצפון, תרתי משמע, והיום יש ערים כמו כרמיאל, מעלות ונצרת עילית שבהן שבת נהפכה לחול".

הם הדגישו כי "ההיתרים החריגים בתקנת התעבורה נועדו רק לתקופת הקיץ בה שבת יוצאת מאוחר. כך לדוגמה, תקנת התעבורה מאפשרת הפעלת קווים ליישובי ספר. הסיבה לכך היא שבעבר היה מסוכן לבצע נסיעות מוקדמות בשעות החשיכה, ולכן הן הוקדמו לשעות האור. משרד התחבורה נושא לשווא את הנימוק הבטחוני כדי להתיר נסיעות אחרי כניסת השבת. ברוך השם, מפקדי צה"ל מקפידים שרוב החיילים ייצאו לחופשה כבר ביום חמישי, ומעט החיילים שמשוחררים ביום שישי יוצאים כבר בשעות הבוקר המוקדמות באופן שמאפשר להם להגיע לבתיהם כמה שעות לפני כניסת השבת. הדבר הזה מעוגן בפקודות הצבא".