האם ימונה שופט דתי נוסף לבית המשפט העליון?

שר המשפטים יעקב נאמן מנסה לקדם את מינויו של השופט הדתי נעם סולברג, תושב אלון שבות. גורמי ימין נוספים תומכים במהלך, בהתבסס על פסיקותיו של סולברג לאורך השנים

חדשות כיפה אורי פולק 27/10/11 12:36 כט בתשרי התשעב

האם ימונה שופט דתי נוסף לבית המשפט העליון?
משרד המשפטים, צילום: משרד המשפטים

מאז פרישתו של השופט אדמונד לוי, נותר בבית המשפט העליון חובש כיפה יחיד: השופט אליקים רובינשטיין, לשעבר היועץ המשפטי לממשלה. כעת מנסה שר המשפטים יעקב נאמן, חובש כיפה בעצמו, להוביל מהלך למינויו של שופט המחוזי נעם סולברג, כדי לאייש תפקיד נוסף לשופט דתי בבית המשפט העליון.

שר המשפטים, המשמש יו"ר הוועדה לבחירת שופטים, פועל באחרונה למינויו של סולברג, בטרם יהיה מאוחר מדיי. החשש הוא כי בחודש דצמבר הקרוב, ייאבד השר נאמן את אחד ממוקדי התמיכה שלו בוועדה למינוי שופטים - מהלך שיקשה עליו לקדם את מינויו של סולברג לתפקיד.

החשש הוא מפני מינויו של עו"ד יורי גיא רון, מקורבה של נשיאת בית המשפט העליון דורית בייניש, כחבר הוועדה למינוי שופטים. גיא רון צפוי, על פי ההערכות, לתמוך באנשיה של בייניש - מה שישנה את מאזן הכוחות ויקשה על שר המשפטים להוביל את המהלך. כיוון שכך, מסתמן כי שר המשפטים ינצל את הרכב הוועדה הנוכחי על מנת לקדם את מינויו של סולברג.

השופט נעם סולברג נולד בשנת 1962 ומגורר כיום ביישוב אלון שבות אשר בגוש עציון. הוא למד בישיבה התיכונית "יבנה" בחיפה, שהצמיחה אישי ציבור רבים מהמגזר הדתי. כמו כן נחשב סולברג למקורבו של השופט אליקים רובינשטיין, המעוניין אף הוא בהצטרפותו של סולברג לבית המשפט העליון.

גורמי ימין רבים תומכים אף הם במינויו של סולברג, הנחשב לשופט ימני - כך מסתמן מפסיקותיו בשנים האחרונות, כשופט בבית המשפט המחוזי בירושלים. לדוגמה, בשנת 2007 זיכה סולברג את שוטר מג"ב שמואל יחזקאל, מאשמת הריגה של פלסטיני תושב עיסאוויה. על אף ממצאים שהוכיחו את אשמתו של יחזקאל, קבע סולברג בפסק דינו כי ייתכן והוא טען בשיקול דעתו וחשב בזמן הירי כי נשקפת לו סכנת חיים.

דוגמה נוספת היא החלטה שקבע סולברג בשנת 2009, עת תמך בכך ששר הפנים רשאי שלא להאריך תוקף של דרכון ישראלי שהשתמט משירות בצה"ל. סולברג קבע בפסק הדין ההוא כי "מדיניות שר הפנים לתלות את מימוש הזכות לקבל דרכון במילוי החובה לפי חוק שירות בטחון - היא סבירה והגיונית".