דתיה? צה"ל בעקבותיך

צה"ל שכר חוקרים פרטיים לבדוק האם הבנות המקבלות פטור אכן דתיות. הרב יהודה גלעד ורבקה שמעון מתפלמסים

חדשות כיפה חדשות כיפה 31/05/00 00:00 כו באייר התשס

שבעה משרדי חקירות שכר צה"ל כדי לעקוב אחר בנות שהצהירו על דתיותן, ולבדוק אם הן אכן מקפידות על ההלכה. התוצאה: 8% מן הבנות המקבלות פטור מצה"ל על רקע דתי, מנהלות אורח חיים חילוני כגון נסיעה בשבת. האם מעקב הדוק מהווה מעשה לגיטימי בכדי למנוע השתמטות מן הצבא או שמדובר במדיניות צינית ומכוונת הכוללת פגיעה לא ראויה בפרטיות?

 


הרב יהודה גלעד: לשקר זו שחיתות

הרב יהודה גלעד, מראשי ישיבת השילוב במעלה גלבוע, מביע הסתייגות ברורה מהמצב בו בנות משקרות בנוגע לזהותן הדתית: "אני חושב שזה חמור ביותר. לשקר זו שחיתות. זה לכל הדעות דבר מנוגד לתורה, וזה פסול לחלוטין. יש פה ניצול, ואני חושב שכל אדם בר דעת, לא רק איש הלכה, אלא כל איש מוסרי צריך להתנגד לדבר הזה. זה לא מוסרי וזה נגד התורה".

 

עם זאת, אומר הרב יהודה גלעד, יש לאפשר בחירה במסלול שירות לאומי לכל מי שחפצה בכך: "אני בעד לאפשר לכל מי שרוצה מטעמי מצפון, לא רק מטעמי דת, לעשות שירות לאומי במקום צבא. אני חושב ששירות לאומי תורם למדינה לא פחות מאשר צבא, במיוחד כשיש מסגרות בצבא שבנות מרגישות שצריכות לעשות דברים שמנוגדים לערכים שלהן. במציאות היום צריך לאפשר לכולן בחירה בין צבא לשירות לאומי של שנתיים. אבל ודאי שאסור לשקר ולהתחזות כדתיה בעוד שאת לא".

בנוגע לפגיעה בפרטיות הבנות ושכירת משרדי חקירות למעקב אחריהן, אומר הרב יהודה גלעד כי על אף התנגדותו לפגיעה בצנעת הפרט, מדובר בצורך הכרחי: "פגיעה בפרטיות היא דבר גרוע בעיני, אבל לצורך סביר זה דבר שמקובל לעשות אותו. אם יש אנשים שמערימים על המערכת ומשקרים, זה נראה לי צורך סביר".


(צילום אילוסטרציה: volantwish-cc-by)


רבקה שמעון: לא חסרות בנות בצבא

רבקה שמעון, מדריכת כלות ושדכנית, מבקשת לציין כי מדובר ב"בלבול מוח אחד גדול. אני מכירה בנות חילוניות שרוצות להתגייס לצבא ולא אישרו להן כי לא צריכים כל כך הרבה בנות. יש לי בת דודה חילונית שהפעילה פרוטקציות כדי להכניס את הבת שלה לצבא. כל הסיפורים האלה הם עלה תאנה כדי להסתיר את העובדה שבעצם יש אחוז גדול מאוד של חבר'ה בציבור החילוני שלא מתגייסים בכל מיני טענות ומענות. בנות לא חסר להם. יש להם עודף בנות בצבא".

 

לדברי שמעון, גם בנות שנוסעות בשבת יכולות להימנע משירות צבאי מטעמי דת: "מה הם נטפלו בדיוק לאותן בנות שנסעו בשבת והצהירו? אם ניקח את מקום מגורי, פסגת זאב, בתור דוגמא, יש סביבנו אוכלוסייה מזרחית גדולה מאוד, בה הנשים מקפידות ללכת למקווה והגברים הולכים לבית כנסת בשבת, אבל אחר הצהריים בשבת, נוסעים לבקר את הסבתא. זה סגנון מסורתי שבאמת לא מתאים לו להתגייס לצבא בגלל דפוסי צניעות ורצון לשמור על הבית במסגרת משפחתית, הן תתקלקלנה בצבא. זה שבחורה נסעה בשבת לבקר את הסבתא זה לא אומר כלום, היא יכולה במקביל ללמוד באולפנה".

שמעון טוענת כי ייתכן וצמצום התקנים בשירות הלאומי הביא למצב: "זה שצמצמו תקנים בשירות לאומי גרם לכך שהן לא יכולות ללכת לצבא וגם לא יכולות לעשות שירות לאומי. זה גזרות פרעה במצריים, הכול במטרה לגרום לנו לרדת מיהדותנו. זה המשך המגמה של יולי תמיר והקיצוצים שלה בחינוך דתי".