"תיקון עוול ארוך שנים": השינוי שישפיע על בנות השירות הלאומי

המדינה לא מכירה בתקופת השירות הלאומי כתקופת אכשרה לצורך מענק דמי לידה. ביוזמת ח"כ עליזה לביא, ובאישורו של השר חיים כץ, המדיניות על סף שינוי, "לבנות השירות הלאומי תרומה אדירה לחברה. הצעד הזה חשוב לתיקון אפליה שאין לה מקום"

חדשות כיפה משה ויסטוך 11/03/18 16:49 כד באדר התשעח

"תיקון עוול ארוך שנים": השינוי שישפיע על בנות השירות הלאומי
בדרך ללידה, צילום: shutterstock

ועדת העבודה והרווחה צפויה לאשר מחר (שני) שינוי הסכם, שיביא סוף לאפליה ארוכת שנים של נשים ששירתו בשירות לאומי ולא היו זכאיות לקבל דמי לידה מהביטוח הלאומי.

ביוזמתה של ח"כ עליזה לביא מיש עתיד, תאושר תקופת השירות הלאומי כתקופת אכשרה שתזכה יולדת טרייה לקבל מענק לידה כפי שזכאית אשה ששירתה בצבא.

לפי החוק מי ששילמה דמי ביטוח לאומי במשך 10 חודשים, מתוך 14 החודשים שקדמו ללידה, מקבלת מהמדינה את המענק. תקופה זו נקראת תקופת אכשרה וכיום, מעבר לעבודה כשכירה או עצמאית, רק שירות צבאי נחשב כחלק מתקופה זו. שירות לאומי לעומת זאת לא נכלל בהגדרה דומה, כך שנשים רבות שילדו סמוך לסיום השירות הלאומי שלהן לא קיבלו כלל מענק או שקיבלו אותו באופן חלקי.

"בעקבות פניות ציבור שהגיעו אליי ממתנדבות השירות הלאומי שסיימו את התנדבותן והפכו לאימהות", כתבה לביא ליו"ר הועדה ח"כ אלי אללןף, "הופעתי לגלות כי בוגרות השירות הלאומי אינן זכאיות לדמי לידה מהמוסד לביטוח לאומי. למרות שמשלמים בעדן דמי ביטוח לאומי לאורך כל תקופת התנדבותן, תקופת השירות אינה מובאת בחשבון לעניין חישוב דמי הלידה והיותן מבוטחות, כפי שחל לגבי מקבילותיהן, משרתות החובה בצה"ל".

מענק לידה גם לבנות השירות הלאומי. ח"כ לביא

מענק לידה גם לבנות השירות הלאומי. ח"כ לביאצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

חברת יש עתיד החלה לקדם הצעת חוק פרטית בנושא עד ששר העבודה והרווחה, חיים כץ מהליכוד, ביקש ממנה למשוך אותה בתמורה לכך שיפעל לשינוי ההסכם הקיים. בנובמבר 2017 אכן הגיעו משרדי האוצר, הרווחה, המשפטים והרשות לשירות לאומי להסכמות, כך ששינוי המדיניות על סף סיום.

מחר כאמור, צפויים חברי הועדה להצביע על השינוי, לאשרו ובכך לשים סוף להבדלים שבין המשרתות בצה"ל ואלה שבחרו בשירות הלאומי-אזרחי. 

ח"כ לביא התייחסה לנושא ואמרה כי  "רגע לפני סיום המושב, הצלחנו להשלים תיקון של עוול ארוך שנים שאין לו הסבר או הצדקה. לבנות השירות הלאומי תרומה אדירה לחברה, המשפיעה על אוכלוסיות רבות ומגוונות במדינה. הצעד הזה חשוב גם לתיקון אפליה שאין לה מקום, גם כהוקרה וכתודה לבנות השירות על תרומתן חשובה, וגם לצמצום פערים בחברה. אני מברכת את השר כץ על שינוי המדיניות בנושא ואת משרדי הממשלה על גיבוש ההסכם".