מחיפה לתל אביב בחצי שעה: אושר פרוייקט התחבורה הענק

הממשלה אישרה את פרויקט הכפלת מסילות החוף. עם השלמת הפרויקט יתקצר זמן הנסיעה מחיפה לתל אביב ל-30 דקות בלבד, כאשר בשעות השיא תצא מהתחנה רכבת בכל חמש דקות

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 24/12/23 14:51 יב בטבת התשפד

מחיפה לתל אביב בחצי שעה: אושר פרוייקט התחבורה הענק
רכבת ישראל. ארכיון, צילום: Hadas Parush/Flash90

התקדמות משמעותית בפיתוח רשת המסילות הארצית נרשמה היום (א') כאשר הממשלה אישרה את פרויקט הכפלת מסילות החוף. עם השלמת הפרויקט יתקצר זמן הנסיעה מחיפה לתל אביב ל-30 דקות בלבד, כאשר בשעות השיא תצא מהתחנה רכבת בכל חמש דקות.

אישור התכנית התאפשר לאחר שמשרד התחבורה ורכבת ישראל השלימו את הליך התכנון הסטטוטורי להכפלת מסילות החוף בין חיפה חוף הכרמל ושפיים. התוכנית כוללת שדרוג המסילות הקיימות כך שיאפשרו נסיעה במהירות של 160 קמ"ש, הוספת שתי מסילות חדשות המתוכננות למהירות של 250 קמ"ש, והוספת שתי מסילות פרבריות בין נתניה לשפיים.

14 רכבות בשעה, 11 תחנות בין חיפה לתל אביב

עם סיום הפרויקט, יעמוד זמן הנסיעה מחיפה לתל אביב על כ-30 דקות בלבד; בשלב הבא, עם הפעלתו המלאה, תעלה תדירות הרכבות בשעות השיא עד 14 רכבות בשעה לכל כיוון. מספר התחנות בין חיפה לתל אביב יגדל ל-11, והנסיעה בתוואי זה צפויה לגדול לכ-30 אלף נוסעים בשעת שיא בשני הכיוונים.

הדמיה הפרוייקט

הדמיה הפרוייקט צילום: רכבת ישראל

הצפי בשנת 2030: 300 מיליון נוסעים בשנה

מספר הנסיעות השנתיות ברכבת ישראל צפוי לנסוק מ-70 מיליון היום, ל-105 מיליון בשנת 2025, 200 מיליון בשנת 2030 וכ-300 מיליון בשנת 2040. אחד הצירים העמוסים והמבוקשים ביותר ברשת המסילות הוא מסילת החוף, עורק תחבורה מרכזי המחבר את גוש דן עם חיפה וצפון הארץ, ומקצר את זמני הנסיעה בין המרכז לפריפריה.

הדמיה הפרוייקט

הדמיה הפרוייקט צילום: רכבת ישראל

כיום, התוואי כולל שתי מסילות בלבד, ומהווה "צוואר בקבוק" המגביל את מספר הרכבות שניתן להפעיל. התוצאה: רכבות עמוסות וצפופות בשעות השיא, תדירות מוגבלת וזמן נסיעה ארוך. פתיחת אותו "צוואר בקבוק", לצד הוספת מסילות בשדרת האיילון, יאפשרו את המשך פיתוחה של רשת המסילות הארצית כדי שתעמוד בביקושים הצפויים.