פתרון הלכתי להפסקת אזעקה שפועלת בשבת

על הדלת המגינה על ארונית האחסון של מכשיר ההחאיה שמותקן במקומות ציבוריים הותקנה אזעקה שפועלת בפתיחת הדלת עד לסגירתה. במכון צומת עמלו על פתרון שימעיט את חילול השבת תוך שימוש ב'גרמא'

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/08/17 11:35 יא באב התשעז

פתרון הלכתי להפסקת אזעקה שפועלת בשבת
צילום: מכון צומת

פיתרון חדש מבית מכון צומת להפסיק אזעקה בלתי רצויה בשבת: הפיתרון הותקן במערכת אזעקה המגנה על ארונית איחסון לדיפיברילטור, מכשיר החייאה באמצעות שוק חשמלי  החייב להמצא במקומות הומי קהל ובין השאר בבתי כנסיות. 

בארוניות שבהם מאחסנים את המכשירים יש מערכות אזעקה, כדי למנוע משחק עם המכשיר שלא לצורך. האזעקה מופעלת עם פתיחת הדלת ומפסיקה כשהדלת נסגרת. הרב גדעון בנימין, רב הישוב שעלבים שהתבקש לאשר התקנת מכשירים כאלו ונשאל על המשמעות לשמירת השבת יזם פניה למכון צומת על מנת למצוא פיתרון טכנולגי הלכתי להמעיט בחילול שבת היכן שניתן וכדי לתת מענה למקרים שהדלת נפתחה שלא לצורך והאזעקה מופעלת בבית הכנסת. 

המהנדס יוני בן דוד, ממכון צומת פיתח מערכת גרמא לאזעקה. מדובר במנגנון שבת שממעיט את איסורי השבת ומאפשר את סגירת הדלת במקרה שהדלת נפתחה בטעות והאזעקה החלה לעבוד. החיישן הנמצא בדלת אשר מזהה פתיחה הוחלף במנגנון גרמא שאינו מפעיל מתח כל העת ולכן רק לאחר כמה שניות האזעקה תתחיל לפעול. גם כשהדלת נסגרת האזעקה לא תכבה מיד אלא בהשהיה בגרמא, ועל כן אין בעיה לסגור את הדלת מבלי לכבות מיד את האזעקה ולעבור על איסורי שבת . יצויין כי בשנת 2014 התקבל חוק הצבת מכשירי החייאה במקומות ציבוריים המחייב השמת דיפיברילטור בכל מקום ציבורי המונה מעל 500 אנשים במהלך היום, במקום מרכזי ונגיש, המכשיר מאפשר פיתרון מיידי למי שלוקה בדום לב ומציל חיים רבים.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן