פנייה לרגב: הפסיקי את הפליית הספורטאים הדתיים

פרופ' אביעד הכהן פנה לשרת הספורט, וקבל על כך שספורטאים שומרי מסורת נאלצים לוותר על התמודדות בתחרויות בשל קיומן בשבת. לדבריו, "הפליית ספורטאי בשל היותו שומר שבת אסורה על פי חוק"

חדשות כיפה מרכת כיפה 13/03/18 12:57 כו באדר התשעח

פנייה לרגב: הפסיקי את הפליית הספורטאים הדתיים
השרה רגב , צילום: דוברות משרד התרבות

נשיא המרכז האקדמי "שערי מדע ומשפט", פרופ' אביעד הכהן, שיגר היום (ג') מכתב היום לשרת התרבות והספורט מירי רגב, נשיא איגוד האגרוף יהודה ויינשטיין, ויו"ר איגוד האגרוף מיכאל ברקן, בדרישה לדעת מדוע נמנע משומרי שבת ומסורת לממש את זכותם להתמודד כשווים בין שווים בתחרויות אגרוף, ומהם הצעדים שבכוונתם לנקוט כדי למגר את הדבר.

הרקע לפנייה הוא מקרהו המכתב של הראל ציון, שנאלץ לפרוש מאליפות ישראל באגרוף מכיוון שהיא נכנסה אל תוך השבת. פנייתו של פרופ' הכהן, נעשתה בשם הקליניקות המשפטיות בשערי מדע ומשפט ובשמו של ציון.

ציון, תלמיד כיתה י' בישיבה תיכונית, מתאמן תקופה ארוכה באגרוף - התחום האהוב עליו. ככל ספורטאי מקצועני, האגרוף דורש ממנו להקדיש שעות רבות של אימון בשבוע. הראל זכה בהישגים נאים בתחרויות ספורט, למרות הלימודים הארוכים שלעתים מסתיימים בשעות הערב. נדרש מאמץ גדול על מנת שיוכל להשלים את הפער בלימודים ולהשקיע במקביל באגרוף.

לפני כשבועיים התקיימה בנצרת עילית, אליפות ישראל לבני נוער באגרוף. התחרות מאורגנת מטעם המדינה על ידי איגוד האגרוף בישראל. כמו תחרויות ספורט רבות, המועד לתחרות נקבע לסוף שבוע בימים חמישי, שישי ושבת. לפיכך פנה ציון למארגנים ושיתף אותם כי הוא שומר שבת ואינו יוכל להתחרות בשבת. לדבריו, המארגנים הבטיחו מצדם שאין לו מה לדאוג מכיוון שאם יגיע לגמר תינתן לו האפשרות להתחרות במוצ"ש.

הראל אכן ניצח את הקרבות ביום חמישי וגם את קרב חצי הגמר, ועלה בסופו של דבר לגמר. לאחר ההעפלה לגמר פנה ציון למארגנים והזכיר להם את הבטחתם שלא יתחרה בשבת אם יגיע לגמר. לטענתו, הם אמרו מצדם שלא ניתן לשנות את הלו"ז והוא יצטרך להתחרות בשעה 13:00 בשבת. בשל כך,ציון  נאלץ לוותר על הקרב בגמר ועל האפשרות לזכות באליפות ישראל, למרות ההשקעה הגדולה.

במכתב ששיגר הכהן נטען כי הדרה כזו פוגעת בזכויות היסוד: "לטעמם של מרשיי, הדרת ציבור מסוים מתחרויות ואירועי ספורט, ובמיוחד מאליפויות ישראל, בין שיהא זה ציבור יהודי, ובין שיהא זה ציבור נוצרי או מוסלמי, דתי או מסורתי, לא רק שהיא פוגעת בזכויות יסוד של אותו ציבור, אלא שיש בה כדי לפגוע בערכיה של מדינה יהודית ודמוקרטית. 

"ואלה, נזכור, ניצבים בתשתיתה של מדינת ישראל וחוקי היסוד שלה, והופכות תחרויות אלה – ובמיוחד פעילות המכונה אליפות ישראל ללעג ולקלס, לנוכח העובדה שהאליפות אינה מיועדת לכלל הציבור הישראלי אלא רק למגזר אחד שלו. על פני הדברים, הפליית ספורטאי בשל היותו שומר שבת אסורה גם על פי חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים, התשס"א-2000".

בנוסף לעתירה התלויה ועומדת בבג"ץ שעוסקת בסוגיה, השרה רגב פנתה אל איגודי הספורט בדרישה שיאפשרו לספורטאים שומרי שבת ומסורת להתחרות באופן שווה בימי חול. בדיון שהתקיים במסגרת פורום מנכ"לי איגוד הספורט בתאריך 26.12.17, שב מנכ"ל משרד התרבות והספורט, יוסי שרעבי, והדגיש את "החשיבות הרבה" שרואה המשרד בשילוב ספורטאים שומרי שבת בפעילויות הספורט השונות, ולמציאת מענה הולם לצורכיהם, על מנת שיוכלו להשתתף בתחרויות מבלי שייאלצו לחלל את השבת.