בקואליציה מצופפים שורות: "אין לבית המשפט סמכות לבטל חוקי יסוד"

ראשי הקואליציה יצאו בהודעה חריגה בה קראו לבית המשפט שלא לבטל חוקי יסוד: "גם לאף בית משפט סמכות לבטל את תוצאות הבחירות ולאפשר הוצאת ראש ממשלה לנבצרות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/08/23 21:24 יט באב התשפג

בקואליציה מצופפים שורות: "אין לבית המשפט סמכות לבטל חוקי יסוד"
חיות ונתניהו, צילום: פלאש 90 - הדס פרוש, יונתן סינדל

ראשי מפלגות הקואליציה יצאו היום בהודעה משותפת, על רקע הדיונים הקרבים בבית המשפט העליון בנושא הנבצרות. "אין לבית המשפט סמכות לבטל חוקי יסוד ואין לו סמכות לקבוע שחוק היסוד יכנס לתוקף בתקופה מאוחרת", כתבו. "אין גם לאף בית משפט סמכות לבטל את תוצאות הבחירות ולאפשר הוצאת ראש ממשלה לנבצרות, דבר שמבטל את הדמוקרטיה מיסודה".

"החלטה כזאת שומטת את הבסיס המשותף בין הרשויות"

לדבריהם: "החלטה כזאת שומטת את הבסיס המשותף בין הרשויות שהיה מוסכם לאורך השנים ועומדת בסתירה לאמירתו המפורשת של הנשיא לשעבר אהרון ברק", נכתב, וצוטטו דבריו של ברק: "הכנסת רשאית לקבוע בחוק יסוד שאין ביקורת שיפוטית חוקתית, ובית-המשפט לא יוכל להפוך קביעה זו. אם בית-משפט יפסול חוק בטענה שהוא איננו חוקתי, יכולה הכנסת לגבור על פסילה זו בהפיכת החוק שנפסל לחוק יסוד". לסיום כתבו: "הציבור בישראל נדרש כרגע לרגיעה, להידברות ולהסכמה. בזמן שכזה נדרשים אחריות ואיפוק מצד כלל הרשויות".

אמיר אוחנה

אמיר אוחנה צילום: Olivier FItoussi/Flash90

גם יו"ר הכנסת אמיר אוחנה פרסם הודעה בנושא: "כראש הרשות המחוקקת והמכוננת (המוסמכת לכונן חוקי יסוד) עמדתי העקבית, כעמדתם של כל יושבי-ראש הכנסת הקודמים (עת שכיהנו בתפקיד), היא כי אין בסמכות הרשות השופטת לדון בשאלת תוקפם, תחולתם ותוכנם של חוקי היסוד", כתב. "זוהי סמכותה הבלעדית של הכנסת", המשיך וטען: "לכן, בהיעדר כל הסמכה בחוק, ולמען הדמוקרטיה, על בית המשפט לכבד את החלטות הכנסת".