למרות הביקורת, השרה מתחייבת: "האחריות היא עלי. אני על זה. כל כולי"

כמעט 3 חודשים חלפו מאז נכנסה גלית דיסטל לתפקידה החדש - שרת ההסברה. כמו יתר חברי הממשלה, גם היא חשופה לביקורת, אולם דיסטל לא נרתעת: "שומעת ברוב קשב את הביקורות המוצדקות שלכם ואני מודה לכם עליהן" | בציוץ ארוך הסבירה השרה את הקשיים של הקמת משרד ממשלתי חדש

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/04/23 08:02 יח בניסן התשפג

למרות הביקורת, השרה מתחייבת: "האחריות היא עלי. אני על זה. כל כולי"
דיסטל נדחקת, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בשל במצב הביטחוני ובשל המצב הכללי במדינת ישראל שהחל עם ההפגנות ההמוניות נגד הרפורמה במערכת המשפט, חברי הקואליציה ושרי הממשלה סופגים ביקורת רבה על הטיפול שלהם בסוגיות השונות. כך גם גלית דיסטל אטבריאן, שבדצמבר 2022 מונתה לשרה במשרד ראש הממשלה בממשלת ישראל, וכחודש וחצי לאחר מכן שונה תפקידה לשרת ההסברה של מדינת ישראל.

"הקמת משרד ממשלתי חדש מלווה באתגרים רבים"

"אנחנו עוברים ימים טרופים וקשים", פתחה וכתבה אמש (ש') דיסטל בחשבון הטוויטר שלה, "כישראלית אני כואבת את האובדן הרב שחיוונו וכחברה בממשלה אני חשה אחריות עצומה. מובן שההסברה הישראלית היא נדבך מהותי בשמירה על ביטחון המדינה, ולכן חשוב לי לתת לכם דין וחשבון". דיסטל המשיכה וכתבה כי "האחריות היא עלי. אני שומעת ברוב קשב את הביקורות המוצדקות שלכם בימים האחרונים ואני מודה לכם עליהן. הקמת משרד ממשלתי חדש מלווה באתגרים רבים".

האתגר הראשון אותו ציינה השרה התקציבי. "שר של משרד קיים נכנס לפעילות משרדית עם תקציב שאושר זה מכבר. למשרד ההסברה לעומת זאת אין כרגע כסף, משום שהוא לא היה קיים כשהתקציב הקודם אושר. הפעימה הראשונה מהתקציב החדש תכנס למשרד ההסברה בראשון ביוני. עד שתכנס, אני פועלת באופן מאולתר עם המשאבים שיש לי (סרטונים מהסלולרי של הדובר וציוצי הסברה באנגלית). אני שותפה לתחושה שזה לא מספיק בלשון המעטה, וזה בוודאי לא מה שהמשרד יעשה כשיעמוד על הרגליים".

לדברי השרה, אתגר נוסף הוא כוח אדם. "אני לא אלאה אתכם בחוקי הנציבות, רק אומר שכל העסקה של עובד חדש כרוכה במכרז בן כמה שבועות ולאחר מכן ועדת אישור. הצפי של גורמי המקצוע כיום הוא שהמשרד יאויש במלואו בעוד כשנה".

הפגנה בירושלים, היום

הפגנה בירושלים נגד הרפורמה המשפטית | צילום: Erik Marmor/Flash90

"המגירה מלאה בתוכניות שמחכות להתממש"

קושי נוסף הוא הגדרת והעברת סמכויות. "כרגע כל סמכויות ההסברה נמצאות במטה ההסברה במשרד ראש הממשלה. למי שלא דובר בירוקרטיה ממשלתית רק אומר שללא סמכויות מוגדרות הייעוץ המשפטי לא יכול לאשר שום פעילות של המשרד.

"בנייה של משרד ממשלתי זהה לבניית בניין. המגירה מלאה בתוכניות שמחכות להתממש, אבל מדובר בתהליך סיזיפי של אבן על אבן. אין זבנג וגמרנו. לצערי. התקציב שאושר לי הוא נדיב ואני שוקדת בכל דקה פנויה בתכנון אגפי המשרד, ראיונות לעובדים, פגישות עם אנשי הסברה וגופי הסברה מהארץ ומהעולם וצלילה לעומק בכל אספקט אפשרי ורלוונטי. בד בבד אני עדיין דופקת על שולחנות ומנסה למצוא פתרונות יצירתיים להקדמת מועד הפעימה הראשונה של התקציב. ביום שישי האחרון הייתה פריצת דרך שלא אפרט אודותה כעת כדי לא לעשות עין (חמסה חמסה)".

לסיום התחייבה דיסטל כי משרד ההסברה יקום, יעמוד וישרת את מדינת ישראל ואת כל אזרחיה "בלהט, בחרדת קודש ובאהבה אינסופית. אין לי די מילים להבהיר באיזו רצינות תהומית אני לוקחת על עצמי את השליחות החשובה הזאת. עוד מעט תרגישו אותו מתניע. אני על זה. כל כולי".