סילמן מקדמת פיילוט לרחצה נפרדת במעיינות מהקיץ הקרוב - כך זה יתבצע

לאחר דרישת החרדים, השרה להגנת הסביבה מתכוונת להתחיל פיילוט לרחצה נפרדת במעיינות החל מהקיץ הקרוב. תחילה הפיילוט יחול רק על שני מעיינות ובהמשך יורחב | באופוזיציה תוקפים: "מכרה את המשרד שלה בלי להוציא מילה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/03/23 10:37 כז באדר התשפג

סילמן מקדמת פיילוט לרחצה נפרדת במעיינות מהקיץ הקרוב - כך זה יתבצע
השרה סילמן, יוביל לעימות מול סטרוק ווסרלאוף, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

המתווה של סילמן: לפני כחודשיים, התעוררה סערה סביב הצעת החוק חבר הכנסת גפני לרחצה נפרדת במעיינות, הצעה שגררה תגובות נזעמות. ב"ישראל היום" פורסם הבוקר (ב') כי השרה להגנת הסביבה עידית סילמן מקדמת פיילוט, במסגרתו תתאפשר רחצה נפרדת במספר מעיינות בארץ.

הפיילוט - כבר מהקיץ הקרוב

על פי תוכנית השרה, הפיילוט יחל כבר בקיץ הקרוב ויפעל בשני מעיינות בלבד. בדרום יפעל הפיילוט בעין צוקים, ובצפון הוא יפעל בסחנה (גן השלושה). הפיילוט לא יפעל בשעות הפעילות של המעיינות אלא רק אחרי השעות הנהוגות כיום וזאת כדי לא לפגוע ברחצה של הציבור הרחב.

מעיין, בקרוב הפרדה מגדרית?

מעיין, בקרוב הפרדה מגדרית? צילום: Anat Hermony/Flash90

מי שבירך את השרה סילמן על המהלך, הוא סגן השר לפיתוח חרדי במשרד ראש הממשלה והתחבורה, אורי מקלב. בריאיון לרדיו קול ברמה אמר מקלב: "זו דרישה צודקת ומינימלית, זה דבר חשוב מאוד. ולא על חשבון אף אחד יש ציבור גדול מאוד שאין דבר אלמנטרי לתת לו את האפשרות ליהנות בחמישית מהזמן שיש לכלל הציבור. לציבור החרדי היום אין את האפשרות לצאת ולהינות במקומות הללו, אין מספיק חופי ים נפרדים בארץ וגם כאשר העלנו את זה בהסכם הקואליציוני היה מי שהסיט עם זה מתוך הקואליציה מניעים לא טהורים". 

"היא עוסקת בהדרה מגדרית"

מנגד, באופוזיציה תקפו את המהלך ומתריעים מפני הגדלת ההפרדה בין נשים לגברים במרחב הציבורי. חברת הכנסת יוליה מלינובסקי הגיבה לדברים ואמרה: "שרה 'שהייתה בסדר עד הסוף' השתלבה יפה בממשלה הקיצונית והמשיחית ומיישרת קו עם גפני. הפרדה מגדרית בגנים הלאומיים היא המשך של ההפרדה בין נשים וגברים באוטובוסים ובמקומות אחרים והיא עוד צעד בדרך למדינת הלכה".

אורי מקלב, תומך בפיילוט

אורי מקלב, תומך בפיילוט צילום: Yonatan Sindel/Flash90

גם חברת הכנסת נעמה לזימי תקפה את עצם היציאה לפיילוט: "סילמן מכרה את המשרד שלה בלי להוציא מילה. נתנה שתכנס רפורמה שמבטלת את נציגי המשרד להגנת הסביבה בוועדות התכנון ומפקירה את האינטרס הציבורי שלנו לדורי דורות. ובזמן שהשרה הנעלמת שלא פוצה פיה על הפקר הסביבה והטבע לא ממלאת תפקידה, היא עוסקת בהדרה מגדרית".

"החלטת השרה אינה מספקת"

בתנועה למדינה יהודית ודמוקרטית הגיבו להחלטה והודו לסילמן על הרחבת שעות הרחצה הנפרדת. מנגד הם כתבו: "אין סיבה להיכנע לקמפיין ההפחדה ולאפשר לציבור הדתי רחצה רק בשעה שש בערב כשהילדים כבר עייפים, וכשמתחיל להיות קריר וחושך בחוץ. כ-30-20 אחוזים מהציבור, יהודים וערבים כאחד, מבקשים שלא להתרחץ גברים ונשים יחד. החלטת השרה אינה מספקת ויש להרחיב אותה לשעות היום ולמעיינות נוספים מלבד השניים שנבחרו".

מארגון "קולך" נמסר בתגובה: "למרות ההבנה את הצורך של חלקים מסוימים בחברה לחיות בהפרדה המרחב הציבורי הכל ישראלי בדגש על אוצרות הטבע, הוא מרחב מעורב.  אין שיעור למה שאפשר להפריד, ממעיין ועד תור בסופר ולמיטב נסיוננו, לצערנו הרב למדנו כבר שמי שמשלמות את מחיר ההפרדה הן הנשים מכל המגזרים שיימנע מהן לטייל עם בני המשפחה וסופן להישאר בבית.  אנחנו חיים בתוך משפחה ובתוך קהילה, ואנחנו מחויבים לשמור על הקשרים בתוכה שלא נגיע למצב בו גברים ונשים יתפקדו בלי כל זיקה ביניהם, כאילו החיים מתנהלים בשני כוכבי לכת נפרדים".