סלומינסקי: "המדינה התנהלה באופן לא דמוקרטי"

במהלך יום גוש קטיף בכנסת, תקף יו"ר ועדת החוקה את התנהלות המדינה בימים שקדמו להתנתקות: "צריך שידעו שהיו ימים אפלים בדמוקרטיה של מדינת ישראל". אדלשטיין: "מה חשבנו שנשיג באיוולת לפני 13 שנה?"

חדשות כיפה דויד ליבנה 13/02/18 13:59 כח בשבט התשעח

סלומינסקי: "המדינה התנהלה באופן לא דמוקרטי"
הפינוי מגוש קטיף, צילום: Pierre Terdjamn/Flash90

"המדינה התנהלה באופן לא דמוקרטי, כל מערכת המשפט קרסה", כך אמר היום (ג') יו"ר ועדת החוקה, ח"כ ניסן סלומינסקי, בהתייחסות להתנהלות המדינה בימים שקדמו להתנתקות.

את הדברים אמר סלומינסקי במסגרת אירועי יום גוש קטיף המצוין בכנסת. ביוזמת יו"ר הכנסת ומרכז קטיף. 

לדבריו, "שלחו בתי משפט ניידים כדי שידונו בשטח. זה א' ב' שאסור לשלטון דמוקרטי לעשות. דברים נוראיים. הפרקליטות קרסה. אני לא מדבר על הגירוש, אני מדבר על המשטרה, על חסימות אוטובוסים, הצקות. דברים שלא היו ולא יהיו.

"הכל קרס. צריכים לדבר על זה. צריך שידעו שהיו ימים אפלים בדמוקרטיה של מדינת ישראל. חשוב שביום גוש קטיף בכנסת צריך לדבר ולעסוק בזה", הוסיף סלומינסקי.

ח"כ סלומינסקי

ח"כ סלומינסקיצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

יו"ר הכנסת, יולי יואל אדלשטיין, שביוזמתו ובשיתוף מרכז קטיף התקיים היום המיחד, אמר: "אנחנו מציינים את הקשר של לוחמי תש"ח עד לימנו, 70 שנה למדינה. עצוב מדי לחשוב על מה שקרה לפני 13 שנה. קשה להסביר מה קרה. ממש כמו בהפטרה - "מדוע אינכם מחזקים את הבית". לפני 13 שנה הרסנו את הבית. במקום לעזור עקרנו.

"מה חשבנו שנשיג באיוולת שהייתה מנוגדת לכל הגיון מדיני חברתי ביטחוני? אם היו שאולים אותי מה זה גוש קטיף הייתי עונה במילה אחת - אהבה. אהבת הארץ, המדינה האדם. האהבה של אנשי הגוש חיברה אותם לארץ, אחד לשני ולשרשרת היסטורית. יותר מגבורה יותר ממסירות נפש יותר מתעוזה מה שאפיין את דור תש"ח זו אהבה".

יום גוש קטיף בכנסת

יום גוש קטיף בכנסתצילום: דוברות מרכז קטיף

לדבריו, "תכנית ההתנתקות סדקה את האהבה הזו אצל חלק מהאנשים. יש קו אהבה מחבר בין אלה שלחמו בבאב אל וואד ללחומים בכפר דרום, למי שפגעו במחבלים בכיסופים. יש קו אהבה שמחבר בין השותלים בדגניה לנוטעים בגדיד. אני מתחייב כי לא תישאר משפחה ללא פתרון יציב. באהבה נתחבר לכל מקום בארץ ישראל. באהבה ננצח".

במהלך הטקס המרכזי לציון היום הקריא שר החקלאות אורי אריאל את שמות הלוחמים שנפלו ברצועת עזה משנת תש"ח ועד להתנתקות. לאחר מכן אמר השר: "לפני כ-13 שנה, בוצע גירוש גוש קטיף וצפון השומרון, התרחש מעין חורבן בית שלישי. היום אנו מציינים את יום גוש קטיף בכנסת. הטרגדיה עדיין עומדת בעינה.

"טרגדיה זו, אינה פגעה בחוסן ותחושת השליחות של המפונים אלא רק הוביל לפריחה והפרחת השממה. המפונים, מפגינים חוסן לאומי רב ומתיישבים ומקימים יישובים חדשים בנקודות חשובות במדינת ישראל. 

"ליוויתי את אנשי גוש קטיף בעלייתם על הקרקע בגוש קטיף לפני העקירה ואמשיך ללוות אותם גם בעתיד. היום, כשר החקלאות ופיתוח הכפר אני זוכר את גוש קטיף כחבל ארץ משגשג ופורח זה אני לוקח עמי את ההמשך של החלוציות, של בנייה ופיתוח".