משפט לוחמי נצח יהודה: הגישור פוצץ

פרקליטי הלוחמים הנאשמים בהכאת עצירים פלסטינים, סירבו לקבל את הצעת הפרקליטות הצבאית ופוצצו את הדיון: "נלך למשפט"

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/02/19 18:52 ט באדר א'

משפט לוחמי נצח יהודה: הגישור פוצץ
לוחמי נצח יהודה בגבעת אסף. למצולמים אין קשר לכתבה, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

עורכי הדין של לוחמי גדוד נצח יהודה החשודים בהתעללות פלסטינים אמרו היום (ה') כי אינם מוכנים לקבל את הצעתה של הפרקליטות הצבאית. הליך הגישור מתקיים בדלתיים סגורות ובשלב זה לא ידוע מהי ההצעה ששמו על השולחן בפרקליטות הצבאית, אך פרקליטי הלוחמים, יהודה גרינהוז, מרב יצחקי וחגי בן דוב מהסנגוריה הצבאית מתנגדים לה בתוקף.

לפי הפרקליטים, "יש פער עצום בין מה שהם הציעו לנו לבין מה שאנחנו הצענו" והם מאיימים ללכת למשפט ולא לסגור את הפרשה בהליך גישור. ראש הרכב השופטים, אל"מ כרמל וואהבי, הציע בשבוע שעבר לצדדים ללכת לגישור לאחר ששמע הן את הפרקליטות הצבאית והן את הסניגורים.

מנגד, בפרקליטות הצבאית הכחישו את הפרסום על פיצוץ הדיון: "הפרסומים בדבר הודעה מצד סנגורי החיילים על פיצוץ בגישור אינם נכונים. בשלב זה הגישור המורכב נמשך ועדיין מתנהל".

בשבוע שעבר דווח כי חמשת חיילי הגדוד מוסיפים להכחיש את פרטי כתב האישום החמור שהוגש נגדם ביום שני האחרון. כתב אישום שמפרט לפרטי פרטים כיצד התעללו בשני עצורים פלסטינים – ומגובה בסרטון המתעד את המעשים. מדובר בשני פלסטינים שהיו מעורבים בפיגוע הקטלני שבו נרצחו שני הלוחמים סמ"ר יובֵל מור יוסף וסמ"ר יוסף כהן, חבריהם של הלוחמים לפלוגה.

"אני לא יכול להתנהג אליהם כמו בן אדם רגיל", טען בחקירה סמל א', אחד הנאשמים. "אני לא יכול לשמור על קור רוח – אני נכנס לסערת רגשות. אחרי הכל, אלה אנשים שעזרו לרצוח את החברים שלי".

סמל ב' הביע סנטימנט דומה בחקירתו. "הסתנוורתי לרגע, אבדתי עשתונות. נתתי לו כמה מכת קטנות, בודדות". סמל ג' הידהד גם הוא את הדברים: "כל האמוציות שלי עלו, זה קשור לחברים שלי. אז נתתי סטירה לפנים, עם היד פתוחה".

בניגוד לפרקליטות הצבאית, שרואה בחומרה את התנהגות הלוחמים, דווקא מפקדיהם חושבים אחרת. "הפלוגה הייתה הטראומה של מלחמה", סיפר בעדותו הסמ"פ. "אני אישית טיפלתי בשני נפגעי חרדה, יתר החיילים מתעוררים בלילה ובוכים. האירוע השפיע על החיילים מאוד קשה מנטלית, בסופו של דבר זה חברים שלהם שעברו איתם תקופה של שנה ושמונה חודשים בה הם עשו הכל ביחד – והם ראו את הגופות של חברים שלהם. גם לא היה טיפול נפשי כלשהו ביחידה, וזה גורם משפיע".

עדותו של המ"פ חיזקה את הדברים. "לא אני החלטתי על המבצע, אבל אני כן חושב שהגיע לנו להשתתף בפעילות, והיא גם סוג של 'סגירת מעגל' – בסופו של דבר מדובר במחבל שהרג את החברים שלנו לפלוגה", אמר. "אני חושב שאם היינו יודעים מראש שהמחבל הולך להיות באותו לילה, הייתה הכנה מנטלית לכך והדברים היו נראים אחרת".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן