מפקד זרוע היבשה על לוחמות השיריון: "מתפעלות את הטנק מצוין. מדאיג אותי אם יוכלו להכניס פגז לתותח"

אלוף קובי ברק התייחס לשילובן של הנשים כלוחמות חי"ר, "בגדוד כזה לא באמת צריך להסתער עם מא"ג", והתייחס למטרת המהלך שהיא לאפשר לגדודי החי"ר הותיקים לחזור לשגרת אימונים מלאה, "בודקים את זה בקפדנות בהקשרי הצורך המבצעי"

חדשות כיפה משה ויסטוך 06/10/17 13:03 טז בתשרי התשעח

מפקד זרוע היבשה על לוחמות השיריון: "מתפעלות את הטנק מצוין. מדאיג אותי אם יוכלו להכניס פגז לתותח"
מרוצה ומעט מודאג. האלוף ברק, צילום: דובר צה"ל

למפקד זרוע היבשה, האלוף קובי ברק, ברור מעל לכל ספק מדוע בצה"ל מתעקשים לשלב נשים בתפקידי לחימה. בראיון לבן כספית, שיתפרסם השבת במעריב, הוא מציין כי הבנות הן בגדודי החי"ר והן בשיריון לא מיועדות ללחימה מעבר לגבולות המדינה אלא בהגנה עליהן בלבד.

"בוא נעשה סדר", הוא אמר ביחס לטענות לפיהן צה"ל מוריד את הרף כדי להקל על הלוחמות ובכך פוגע במוכנותו למלחמה, "יש היום בצה"ל ארבעה גדודי חי"ר להגנת הגבולות, ועוד מספר גדודי חילוץ. אלה הגדודים שקולטים נשים לוחמות. זה, ורק זה, מאפשר לי בשנה הבאה לחזור למודל 17/17".

המודל שאותו הוא הזכיר מתייחס לשגרת האימונים של היחידות הלוחמות הותיקות לצד הפעילות המבצעית, "לתת ללוחמים הסדירים 17 שבועות אימונים אחרי 17 שבועות תעסוקה מבצעית. בהתחלה נגיע להישג הזה עם החי"ר, ואחר כך גם עם השריון וההנדסה. אנחנו מחזירים עטרה ליושנה, וזה מתאפשר רק בזכות העובדה שלקחנו את נושא הגנת הגבולות, הפכנו אותו למקצוע ושילבנו בו נשים".

על תפקיד גדודי החי"ר המעורבים הוא הדגיש שי בצבא בנו את "מערך מקצועי שמאפשר בזמן שגרה ובין מלחמות להפעיל גדודים מקצועיים שזה תפקידם. בגדוד כזה לא באמת צריך להסתער עם מא"ג על קונצרטינה, מה שחייל גולני או גבעתי יעשה בלבנון. גדוד חי"ר קל צריך להתמחות במשימה שלו. אנחנו מתאימים ובודקים את זה בקפדנות בהקשרי הצורך המבצעי. הגדודים האלה עושים את העבודה על הצד הטוב ביותר".

לדבריו הכשרת לוחמות השיריון נשעה בצורה מעט שונה מאלה של היחידות שעל טהרת המין הגברי בלבד, "הן לא עוברות צמ"פ רגיל. הן עוברות את הבסיס שנדרש בטנקאות, ואת התרגולות שמותאמות להגנת גבולות". האלוף ברק הבהיר גם כי "הטנק שבו יהיו, אם יהיו, הבנות, לא יתמרן בלבנון, אלא יצורף לגדוד ברדלס או לאוגמ"ר 80, לצורך הגנת גבולות. אני לא רואה דיביזיות אויב מסתערות שם לכיוון שלנו. אלה טנקים שאולי יידרשו לירות פגז על האויב מעמדות קבועות, והמסלולים מותאמים לצורך הזה. אנחנו בודקים את זה".


מפקד זרוע היבשה ציין כי הוא מרוצה מתפקוד הלוחמות עד כה, אך הוסיף הסתייגות, "הן מתפעלות את הטנק מצוין. מדאיג אותי אם ברמה הפיזית יוכלו להכניס פגז 120 מ"מ לתותח, אנחנו מתאימים את התהליכים, ומה שמוביל אותנו זה רק הצורך המבצעי. בינתיים, זה נראה בסדר גמור".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן