ממעצר המבוקש בג'נין ועד לחיסולים בעזה: סיכום מבצע עלות השחר

חיסולים ממוקדים, עשרות מטרות של הג'יהאד האסלאמי הושמדו ו-96% הצלחה ביירוטים של כיפת ברזל | סיכום המבצע ממעצרו של ראש ארגון הטרור בשומרון ועד הפסקת האש

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/08/22 13:50 יא באב התשפב

ממעצר המבוקש בג'נין ועד לחיסולים בעזה: סיכום מבצע עלות השחר
צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מבצע 'עלות השחר': אחרי שהושגה הפסקת האש, הבוקר (ב') הוחלט על הסרת כל ההגבלות והחסימות בעוטף עזה. משבוע שעבר אזור הדרום היה מצוי במתיחות ביטחונית. המצב המתוח החל עם עליית התראת נ"ט של פעילים מארגון הטרור הג'יהאד האסלאמי הפלשתיני (גא"פ) לעבר כוחות צה"ל בעוטף עזה שהובילה ליציאה למבצע 'עלות השחר'.

יום שלישי - 3.8: חסימות כבישים בעוטף עזה

בעקבות מעצרו של בסאם א-סעדי, ראש הג'יהאד האסלאמי בשומרון והחשש מנקמה מצד ארגון הטרור, צה"ל החליט על חסימה של אזורים וצירים הסמוכים לגדר המערכת ברצועת עזה. בנוסף הופסקה תנועת הרכבות בין אשקלון לשדרות וחוף זיקים נסגר. כאמור, החסימות נמשכו גם בהמשך השבוע.

החסימות בעוטף

החסימות בעוטף צילום: Flash90

יום חמישי - 4.8: כוננות גבוהה באוגדת עזה

בצל המתיחות הביטחונית והחשש מהסלמה בדרום, מפקד האוגדה פרסם סרטון לתושבים. "לצד מאמצי ההגנה אוגדת עזה קולטת כוחות לעימות אפשרי עם הג'יהאד האיסלאמי, בהתאם להערכת המצב", אמר מפקד אוגדת עזה, תא"ל נמרוד אלוני.

יום שישי - 5.8: תחילת מבצע "'עלות השחר", צה"ל חיסל בכיר ברצועת עזה

לפני כניסת השבת, דובר צה"ל פרסם כי מבצע "עלות השחר" נפתח כנגד יעדי טרור בארגון הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני. מטוסי חיל האוויר תקפו יעדי טרור ברצועת עזה וחיסלו את בכיר בגי'האד האסלאמי, תייסיר ג'עברי.

בעקבות התקיפה ומחשש לתגובה מעזה, פיקוד העורף פרסם שורה של הנחיות מיוחדות בעורף, לאזרחים הנמצאים בטווח של 80 ק״מ מרצועת עזה, והורה לתושבים להישאר קרובים למרחבים מוגנים. במהלך ליל שבת נשמעו אזעקות ונורו מטחים כבדים לעבר יישובי הדרום.

תיעוד תקיפת צה"ל ברצועה עם פתיחת מבצע עלות השחר (קרדיט: דובר צה"ל)

שבת - 6.8: חיסול עוד בכיר ג'יהאד: חאלד מנסור, מפקד גזרת הדרום בארגון

דובר צה"ל אישר כי הבכיר שהותקף וחוסל במהלך פעילות משותפת של צה"ל והשב"כ הוא חאלד מנסור, מפקד גזרת הדרום של הג'יהאד האסלאמי. על פי דובר צה"ל הוא חוסל באמצעות כלי טיס. מנסור היה מפקד גזרת הדרום של הג'יהאד והוא חוסל יום אחרי מפקד הגזרה הצפונית. היה מעורב בעבר בפיגועים רבים שיצאו לפועל בשטח ישראל, ובין היתר פיקד על האירוע בו נהרג רס"ן אלירז פרץ. 

צילום: דו"צ

יום ראשון 7.8: ברקע מטחי הרקטות לישראל - מגעים להפסקת אש בין ישראל לג'יהאד

גורם ישראלי אישר כי ישנם מגעים בין שני הצדדים בתיווך מצרי, כאשר מדובר במגעים להפסקת אש כוללת ולא רק הומנטרית שתיכנס לתוקפה בשעה 20:00. למרות הדיווחים על הפסקת אש, הירי לעבר ישראל נמשך, בעיקר לעבר עוטף עזה. צה"ל המשיך לתקוף ברצועה.

קצת לפני השעה 20:00, מטחי רקטות כבדים נורו לעבר גוש דן ויישובי הדרום. אזרח זר שהתגורר במועצה האזורית שדות נגב נפצע קל מפגיעת רסיס רקטה. 16 בני אדם נפגעו קל כתוצאה מהאזעקות במרכז, בדרום ובשפלה.

בשעה 23:30 נכנסה לתוקפה הפסקת האש בין ישראל וארגון הטרור הג'יהאד האסלאמי הפלשתיני. כמה דקות לאחר מכן הפר ארגון הטרור את הפסקת האש וירה לעבר יישובי הדרום. 

צה"ל במטס סיום נגד מטרות הג׳יהאד האסלאמי ברצועה (קרדיט: דו"צ):

המבצע פגע פגיעה מאוד משמעותית בג'יהאד האסלאמי הפלשתיני ברצועה 

גורם בכיר מסר כי "צה"ל תקף מעל 200 יעדים, מחסני לחימה, סדנאות ייצור, מוצבים, עמדות תצפית, משגרים ועמדות נ"ט. בנוסף, חיל האוויר פגע במנהרה תת קרקעית התקפית. 1000 רקטות נורו לישראל, אחת מכל חמש מהן נפלה בתוך הרצועה".

"יש בתוך הרצועה לא מעט הרוגים בלתי מעורבים פלשתינים כתוצאה מירי כושל. בערך 900 מטרות נורו לשטח ישראל ויש לנו כ-300 יירוטי כיפת ברזל של לוחמי ההגנה האווירית עם 96% הצלחה. תוצאות מעולות. הרגנו בלתי מעורבים ברצועה, ביניהם נשים וילדים במספרים מאוד קטנים. 1 מכל 4 הוא בלתי מעורב וה-3 האחרים הם מחבלים וארכי מחבלים".

צילום: דובר צה"ל

"המדיניות בעורף תלך ותשתנה בדקות הקרובות. נתב"ג נפתח לחלוטין והרכבת תחזור בהמשך היום. אנחנו מסכמים מבצע מוצלח כנגד הגא"פ, יחד עם שומר החומות לפני שנה וכמה חודשים שפגענו גם בחמאס וגם בגא"פ. יחד עם עלות השחר פגענו פגיעה מאוד משמעותית בג'יהאד האסלאמי הפלשתיני ברצועה ובמסגרת שובר גלים גם ביהודה ושומרון".