פריקת ''קארין אי'' בשבת

האם מותר היה לפרוק את האוניה "קראין אי" בשבת מחשש שהיא ממולכדת, לאור העובדה שמלאכת הפריקה היתה כרוכה באיסורי תורה חמורים?

חדשות כיפה הרב קרים 21/07/04 00:00 ג באב התשסד


שאלה:
ספינה שנשאה כ50- טונות של אמצעי לחימה שיועדו לרשות הפלשתינית, נתפסה ביום חמישי לפנות בוקר, במבצע של צה"ל. כח של שייטת 13, בפעולה משותפת עם יחידות של חיל הים וחיל האויר, פשט על הספינה "קארין אי" כ500- ק"מ דרומית מזרחית לאילת.
מכיון שרק שלושה מאנשי צוות האנייה היו ערים בשעת ההשתלטות, ארכה הפשיטה זמן קצר בלבד ולא כללה שימוש בנשק. לוחמי השייטת שפשטו על הספינה, הצמידו אקדחים לראשיהם של אנשי הצוות, הערים והישנים, ולאחר מכן קבצו את המלחים בתא אחד וכפתו אותם. במקביל לחקירה הראשונית של צוות האנייה, פתחו הלוחמים את המיכלים בהם הוטמנו אמצעי הלחימה, שם נמצאו בנוסף לכלי הנשק, גם סירות גומי וציוד צלילה רב, מה שמצביע על כוונה של הרשות לפתח יכולת תת-מימית, כדי להוציא לפועל פיגועי צלילה.
עם הגעתה של האנייה לנמל אילת, החלו אנשי חימוש של צה"ל בפריקת אמצעי הלחימה שעליה. פריקת התחמושת מהאנייה נמשכה לאורך הלילה שבין שישי לשבת, והציוד הורד מהאנייה לרציף באמצעות מנוף בחבילות קטנות בכל פעם מטעמי בטיחות.
האם מותר היה לפרוק את האוניה בשבת מחשש שהיא ממולכדת, לאור העובדה שמלאכת הפריקה היתה כרוכה באיסורי תורה חמורים?

תשובה:
מכיון שרק שלושה מאנשי צוות האנייה היו ערים בשעת ההשתלטות, ולוחמי השייטת שפשטו על הספינה הצמידו אקדחים לראשיהם של אנשי הצוות הערים והישנים, וכפתו את כל המלחים בתא אחד, לא מסתבר שמישהו יכל היה למלכד את האוניה.
אילו היתה קיימת אפשרות (ולו תיאורטית בלבד), שהאוניה ממולכדת, וכפי שטענו בפני גורמי הצבא המוסמכים, לא היה הפיקוד העליון של צה"ל נוטל על עצמו אחריות להשיט את האוניה במשך כיממה עד נמל אילת, תוך סיכון חיי לוחמי השייטת.
גם העובדה שבפריקת האוניה ננקטו אמצעי זהירות מירביים, בין השאר בעקבות מקרה שבו התפוצצה תחמושת על אונייה ביולי 1969, אין בה כדי להתיר חילול שבת כה חמור, היות שניתן היה להרחיק את הלוחמים ואנשי הצוות מן האוניה, ולפורקה ביום ראשון.
באותו מקרה חזרה לבסיס באילת אוניית "בת גלים" מפשיטת הקומנדו הימי על האי גרין. מהאונייה נפרקו מוקשים והועמסו על משאיות. בנסיעה של אחת המשאיות על הרציף בנמל, הופעל מנגנון אחד המוקשים שהתפוצץ, וכתוצאה מכך התפוצצה המשאית כולה עם תחמושתה, ומספר גדול של חיילים נהרגו.
כל זה מלמד שאוניית תחמושת צריכה להפרק באיטיות ובהדרגתיות מטעמי בטיחות, אך אין כל קשר בין זה לבין פריקתה בשבת שיכולה וצריכה להדחות ליום ראשון.