כחה של תפילה

בימים קשים אלו נראה כי עלינו להתחזק בתחום התפילה. נראה כי חלק גדול מעוצמתה של התפילה טמון בעבודה על הרצון שנגרמת על ידי התרכזות וכוונה בתפילה.

חדשות כיפה שאולי ברט 20/07/06 00:00 כד בתמוז התשסו

בימים אלו שוב המדינה חוזרת למצב שאליו קיווינו שלא נחזור עוד: רקטות נופלות על ערי הצפון, קסאמים על ערי הדרום, אנשים במקלטים, הרוגים ופצועים, צה"ל פועל עמוק בשטח האויב... מלחמה.

ואנחנו, האזרחים הקטנים, מוצאים את עצמנו חסרי אונים: מה ניתן לעשות בשביל לשפר את המצב? כיצד ניתן לתרום ולעזור לאלו הזקוקים לעזרה? בתור אנשים דתיים התשובה הפשוטה והמיידית היא אחת - 'תהילים נגד טילים', או במילים אחרות: תפילה.

אולם, פתרון זה אינו כ"כ פשוט. במבט רגיל אנחנו לא רואים כיצד התפילה משפרת את המצב. התפללנו כבר שנים ארוכות להצלחת המדינה ולהפסקת מעשי האלימות כלפיה, ובכל זאת שוב ושוב המציאות מכה על פנינו, ואנו עדים לגל של טרור התוקף את המדינה. כיצד התפילה מועילה? התשובה הבסיסית היא שאמנם לא תמיד אפשר לראות את ההשפעה של התפילות שלנו על המציאות, אולם ברור שהשפעה כזו קיימת. כולנו מאמינים שהתפילות של עם ישראל לא שבות ריקם, ולכן למרות שלא תמיד מרגישים בכך - אלמלא תפילות אלו המצב היה רע הרבה יותר. אף פעם א"א לדעת 'מה היה קורה אילו...', ולכן קשה לנו לתאר מה יכול היה להתרחש אם לא היינו מבקשים כ"כ הרבה פעמים רחמי שמיים. ובכל זאת, אולי ניתן להצביע על תוצאה נוספת של התפילה, יותר גלויה וברורה לעין.

כח הרצון

כולנו רוצים לעשות הרבה מאד דברים, ובחופש הגדול הדברים באים לידי ביטוי בצורה חריפה עוד יותר מכרגיל. באופן עקרוני אנחנו רוצים לעזור ולתרום במהלך החופש - ללכת להתנדב, להדריך בקייטנה לתושבי הצפון, לחלק אוכל לנזקקים, ועוד; אולם, בסופו של דבר אנחנו עושים רק חלק מהדברים שתיכננו. לפעמים זה בגלל הזמן הקצר, שאינו מאפשר לעשות את כל מה שרוצים, אבל רוב הפעמים זה פשוט בגלל שאנחנו לא רוצים מספיק לעשות את מה שאותו אנו מתכננים. האמת העגומה היא שהרבה פעמים אנחנו לא תורמים ומתנדבים כמו שתיכננו לא בגלל שאין לנו זמן, אלא בגלל שיש לנו דברים אחרים לעשות, שחשובים לנו יותר: לבלות עם חברים, ליהנות בבית, לראות טלויזיה, ללכת לים, וכדומה. אנחנו מאד רוצים לעזור ולתרום, אבל כשזה מגיע לידי מעשה ממשי אנחנו מחליטים לעשות דברים אחרים שאותם אנחנו רוצים.

לפי דברים אלו ניתן לומר שבשביל להשפיע יותר על מה שמתרחש מסביבנו, ולתרום יותר למדינה ולנזקקים, יש צורך להגביר את הרצון לעשות דברים אלו. אם נגביר את הרצון שלנו לעזור לאלו הצריכים עזרה, על חשבון הרצונות הפרטיים שלנו, אנו גם נמצא את הזמן לעשות זאת.

תפילה כעבודה על הרצון

אפשר לומר שהתפילה היא עבודה יום-יומית, שלוש פעמים ביום, על הרצון. התפילה משמשת לנו 'תזכורת' לכל הדברים הצריכים תיקון במדינה ובחברה. אם שכחנו לרגע את המצב הכלכלי הבעייתי שיש במדינה, באה התפילה ומזכירה לנו - 'ברך עלינו את השנה הזאת ואת כל מיני תבואתה...מברך השנים'; אם שכחנו את הפצועים שמתרבים כל יום, באה התפילה ומזכירה לנו אותם שוב - 'רפאנו ה' ונרפא...רופא חולי עמו ישראל'; אם שכחנו את המצב הביטחוני במדינה, התפילה לא מרפה - 'שים שלום טובה וברכה...המברך את עמו ישראל בשלום'. התפילה לא מוותרת, וגורמת לנו להזכר שוב ושוב בדברים הזקוקים לתיקון במדינה.

אנו יודעים שככל שדבר נמצא בראש שלנו בצורה יותר עמוקה, אנו יותר מודעים אליו ומתעניינים בו. אנחנו לא תמיד חושבים על מצב העוני במדינה, אולם אם אנחנו היינו העניים לא היינו שוכחים את המצב הכלכלי לרגע; לפעמים אנחנו שוכחים את מצבם של הפצועים, אולם אם ח"ו אחד מהקרובים שלנו ייפגע, מיד יהפוך מצב הפצועים במדינה למרכז החיים שלנו. התפילה מנסה להפוך את הדברים שמתרחשים סביבנו לדברים שאנו חושבים עליהם, לדברים הקרובים אלינו, וע"י כך לדברים שאנו רוצים לשפר ולעזור לתיקונם. בצורה כזו התפילה עובדת על הרצון של כל אחד ואחד, ובצורה עקיפה גורמת לכל אחד לרצות יותר לעזור ולתרום לסביבתו. ע"י כך שאנו נזכרים בבעיות, והן הופכות להיות משמעותיות לגבינו, אנו רוצים יותר לשנות את המצב, והרצון שלנו לעשות משהו בקשר לכך מתגבר. כפי שאמרנו בתחילה, אם הרצון שלנו מתגבר הוא יצליח 'לנצח' רצונות אחרים, יותר אגואיסטיים, וכך גם נעשה יותר דברים למען החברה והמדינה.

א"כ, התפילה משפרת את המצב במובן מסוים בצורה הכי גלויה וישירה שיש - היא עוזרת לנו לעשות יותר בשביל לשפר את המצב. ככל שהאדם מתפלל יותר בכוונה, ומתרכז במילים שאותן הוא אומר, הרצון לתקן את הדברים שעליהם הוא מתפלל גדל, וממילא הוא יעשה יותר בשביל לשפר את המצב, והמצב ישתפר. הדרך הקלה ביותר לשפר את המצב היא לעשות את הדברים בעצמנו, והתפילה עוזרת לנו לרצות יותר לעשות את הדברים בעצמנו.

לכן, התפילה היא באמת אחת הדרכים הטובות ביותר לשפר את המצב שבו אנו נמצאים. ע"י התפילה אנו נמצא בתוכנו את הכוח והזמן ללכת ולעזור לנזקקים, לנסוע לעזור לתושבי הצפון, לנסות ולשמח את הפצועים שקרובים לביתנו, וכל הדברים האחרים שבהם אנו יכולים לעזור. אמנם פן זה של התפילה לא יכול להלחם נגד טילים וצבאות אויב, אבל אין ספק שהוא יכול לשפר במשהו את המצב, במידה ונתפלל לא מן השפה ולחוץ אלא בצורה אמיתית, כנה ועמוקה.