זקיפות קומה לאומית

על המהומות והפיגועים ואיך אנחנו כעם צריכים להגיב – הרב אבינר על הכבוד הלאומי...

חדשות כיפה הרב שלמה אבינר 01/07/03 00:00 א בתמוז התשסג

שאלה:
נוכח המהומות ברחבי הארץ, איזו היא דרך בה צריכה הנהגתנו המדינית לילך בימים קשים אלו ומהו האמון שצריך הציבור הישראלי לתת בה אם בכלל. יתרה מכך, עד איזה גבול עלינו לסמוך על מנהיגנו לנוכח כבודנו הלאומי הנרמס מידי יום ביומו בכל החזיתות?

תשובה:
קודם כל, אין זה נכון שאנחנו נותנים לרמוס את כבודנו. גם כנגד פורעים ומחבלים התגובה חייבת להיות מאופקת באשר לאוכלוסיה אזרחית שלא חטאה בזה. לא כל ערבי הוא רוצח בפועל או בכח. גם במלחמה יש כללים מוסריים, קל וחומר בפעולות פנימיות נגד אויבים. בזמנו, שאול המלך אמר לשבט הקיני ששכן בארץ: "סורה מן העמלקי פן אוסיפך עמו". זה מאד לשבחו של צה"ל שאמר לאנשים לצאת מבניין המשטרה ברמאללה לפני שהפגיז. גם לפני קום המדינה נהגו כך המחתרות נגד האנגלים.
שנית, גם במידה שיש חולשה צבאית, יש להבין שהמון שהינו נפחד כתוצאה מאלפיים שנות גלות, אינו הופך בן יום לעם גיבור. כאשר המצרים סגרו עלינו מול ים סוף, נאלמנו בפחד מוות. רבי אברהם אבן עזרא תמה, למה ששים ריבוא, יוצאי צבא בישראל, אשר "חמושים יצאו ממצרים", לא קמו להלחם נגד אויבנו? והוא משיב שמי שהוא עבד נרצע, אין לו עוז רוח לקום נגד אדונו, שהיחיד שהעז היה משה שגדל חופשי.
יש כלל בהלכה "כל דאלים גבר"! סכסוך ממוני מתברר על פי הכי חזק - מי שיותר חזק פיזית יגבר והסכסוך יוכרע לטובתו - מה שנראה מוזר. מסביר רבנו אשר, הרא"ש, שמי שצודק יאבק בכל כוחו, ומי שמשקר חסר דחף נפשי לכך, במיוחד ששקרו עלול להתגלות לבסוף. כלומר הכוח אינו מהווה סיבה לבעלות אלא סימן לבעלות. על פי זה הסביר הרב ראובן מרגליות למה חטפנו מכות בלי כח להתנגד? כי ידענו שבעצם הגויים צודקים שעה שהטיחו בנו: "יהודים מלוכלכים, זרים אתם לנו, לכו לפלסטינה". הוסיף הרב מרגליות שעתה אנו נמצאים בארצנו ויודעים שהצדק אתנו. לכן אנו נלחמים בחרוף נפש ומנצחים!
זו נקודת המוצא של הגבורה הצבאית: הידיעה של על צדקת מאבקנו.

מעשה בשני אלופים בצבאנו שהתווכחו בניהם. אמר הראשון: גם הצרפתים לא הצליחו להחזיק מעמד באלג'יר והוכרחו לצאת. תמה השני: אתה מדמה את יהודה ושומרון לקולוניה הכבושה של אלג'יר?! השיב לו חברו אכן כן! סיים השני באומרו: אם כן, אין מה לדבר כלל.
אותו אלוף שדימה את יהודה ושומרון לאלג'יר הוא עתה ראש ממשלתנו.
לכן צריך שיהיה ברור פעם אחת ולתמיד: הארץ הזאת אינה קולוניה כבושה אלא היא ארצנו מאז מקדם. היא נתנה על ידי ריבונו של עולם לאברהם יצחק ויעקב והיא כולה לנו מאז ועד הנה כימי השמים על הארץ! כאן התקיימה מלכות ישראל מאות בשנים!
לא בגלל שבאו ערבים, גזלו את אדמתנו שעה שנעדרנו מארצנו, ובנו עליה בתים - פתאום זה נהפך לשלהם.
מעשה בעיתונאית אמריקנית בשם ג'ואן פיטרס, ביסודה פרו פלסטינית, שהייתה מעורבת בהגנה על זכויות האדם ודאגה לפליטים הערבים. "תוך חיפוש נתונים ותעודות התגלתה לה עובדה מתמיהה: בארגון האומות המאוחדות, האו"ם, שונתה הגדרת הפליט משדובר בפליטים ערביים בעקבות מלחמת השחרור: לא עוד בני אדם שנאלצו לעזוב את ביתם הקבוע או הטבעי אלא כל מי שהתגורר במשך שנתיים בשטחה של ישראל לפני קום המדינה, הוא בחזקת פליט". עקב כך ערכה העיתונאית חיפוש מקיף ואכן גילתה את האמת לפיה הערבים הטוענים להימצאותם בארץ ישראל "מאז מקדם" הגיעו ברובם ערב מלחמת העצמאות. ("מאז מקדם", ג'ואן פיטרס, הוצאת הקיבוץ המאוחד, תשמ"ח).

שום דבר לא יעזור להם. בסוף תתקיימנה נבואות הנביאים עד תומם וכל מלוא רוחב הארץ יהיה בידינו. בסוף יתממש הצדק ההסטורי. הגזלה תחזור כולה לבעליה האמיתיים. רק צריך אומץ וגבורה להחזיק מעמד.