במוקד פרשת ניצבים מצויה ברית הנכרתת בין ישראל ובין ריבונו של עולם. ההבחנה בין ברית להסכם ממוקדת בשאלת המחויבות. הסכם מקוים כל עוד טוב הוא לשני הצדדים, והוא מופר בשעה שאין הוא משרת את שניהם. ברית משמעה מחויבות רחבת היקף האמורה לעמוד גם בשעה שאין היא משרתת את האינטרסים של אחד מהכורתים אותה. ברית קשורה בהתייחסות כוללת – לא רק לעניין ממוקד כבהסכם, כי אם למערכת ערכים ושותפות המתחוללת בעניינים שונים הנוגעים למציאות. עניין שני המיוחד לברית הוא הנכונות של כורתי הברית להפוך משני צדדים לגוף אחד. בכך הם מבטאים את העובדה כי טובתו של האחד אינה רק חובה המוטלת על השני אלא נהפכת למחויבות מוחלטת מכוח העובדה שהיא טובתו גם שלו עצמו. הברית אמורה להיות ברית נצח, ולעמוד במבחנים קשים לאורך תולדותיה. כך היא הברית בינינו לבין א-לוהינו: הוא יהיה לנו לא-לוהים, ואנו נהיה לו לעם, לאורך כל המציאות כולה. טובת הופעת
אנו מכירים את הברית במובנים רבים גם במציאות חיינו. בשנה האחרונה נכרתה ברית בינינו לבין קבוצות רבות באומה. ברית זו אינה מבוססת על אינטרסים, כי אם על הכרה שהנושא
ברית נכרתה בינינו גם לבין אלה שנפגעים מאלימות כוחות הביטחון. הגדרת שלטון כוללת בתוכה את החובה להפעיל כוח, וזו זכות בלעדית של השלטון, אולם היא כוללת בתוכה אף את החובה שלא לנצל את הרשות להפעיל כוח אלא במסגרת החוק והכללים. כיוון שחשנו על בשרנו את הפעלת הכוח שלא כדין באירועים מסוימים, כרתנו ברית לעמוד לצד כל מי שהכוח מופעל נגדו שלא כדין.
ברית נכרתה בינינו ובין כל אלה ששלחו את נבחריהם למטרה מסוימת ומצאו אותם פועלים למטרה אחרת. אנו מתחייבים בברית זו לעמוד לצד כל הנפגעים מהפרת האמנה שבין בוחר לנבחר, ואף מקבלים על עצמנו שלא יהיה חלקנו בין אלה הנוהגים כך. מכאן ואילך נתבע באופן מתמיד כי הנבחר יראה את עצמו כשלוח הבוחר, ולא יתיר לעצמו להפר את השליחות, אלא במסגרת תמרון פוליטי מפשר לאור המציאות. כך יהיה יחסנו מעתה והלאה לכל העקרונות שהיו בפינו בשעה שנאבקנו על דרכנו.
בדרך זו אנו הופכים להיות אנשי אמת, שאינם מתעטרים בעטרה שקרית, ומעמידים פנים כאילו הם באים בשם הצדק, ובסופו של
👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן