אין מעמידים על הציבור פרנס שאינו טהור לב

כאשר אנו בוחנים את מהלכיו של ראש הממשלה מר שרון שהביא עלינו את תוכנית "ההתנתקות" - קורעת הארץ וקורעת הלבבות - אנו שואלים: האם שרון חכם? כן! הוא ידוע כאסטרטג גדול. האם הוא פופולרי? בבחירות, לפחות, הוא זכה לרוב מוחץ. האם הוא טהור לב? רק בוחן כליות ולב יודע מה מתחולל באמת בלבו של שרון

חדשות כיפה הרב דב ביגון 03/03/05 00:00 כב באדר א'

חז"ל מתארים לנו כיצד ולמה נתמנה בצלאל בן אורי כפרנס (מנהיג):

"אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה: משה, הגון עליך בצלאל? אמר לו: רבונו של עולם, אם לפניך הגון - לפני לא כל שכן? אמר לו: אף על פי כן, לך אמור להם. הלך ואמר להם לישראל: הגון עליכם בצלאל? אמרו לו: אם לפני הקדוש ברוך הוא ולפניך הוא הגון - לפנינו לא כל שכן?" (ברכות נה).

הרב קוק זצ"ל מלמדנו מתוך סוגיה זו מה הן התכונות שצריכות להיות למנהיג טוב. בראש ובראשונה עליו להיות טהור לב, אחר כך חכם היודע להנהיג מדינה ורק לבסוף אהוב על הבריות. כיצד? אמר הקב"ה למשה רבינו: הגון עליך בצלאל? משה רבנו היה חכם גדול ורק חכם מכיר אם האדם הניצב מולו הוא חכם, השיב משה רבינו לקב"ה: אם בצלאל הגון לפניך, דהיינו שאתה בוחן כליות ולב ויודע אם האדם הוא טהור לב, הפועל בלי שום אינטרסים ונגיעות פרטיות אלא אך ורק לטובת העם, אני, משה, קובע שבצלאל הוא חכם ויכול לשמש פרנס. אמר לו הקב"ה: אין זה מספיק. יש לקבל את הסכמתו של העם. ואכן משה שואל את העם: הגון עליכם בצלאל והם עונים שהוא מקובל עליהם. אבל אם ח"ו המנהיג אינו טהור לב, ופועל מתוך אינטרסים אישיים ופרטיים, אף על פי שהוא חכם ופופולרי הוא עלול להמיט אסון על עמו (על פי עין איה ברכות נה).

נכון לעכשיו, כאשר אנו בוחנים את מהלכיו של ראש הממשלה מר שרון שהביא עלינו את תוכנית "ההתנתקות" - קורעת הארץ וקורעת הלבבות - אנו שואלים: האם שרון חכם? כן! הוא ידוע כאסטרטג גדול. האם הוא פופולרי? בבחירות, לפחות, הוא זכה לרוב מוחץ. האם הוא טהור לב? רק בוחן כליות ולב יודע מה מתחולל באמת בלבו של שרון. אבל אנו אזרחי המדינה, ובתוכם היועץ המשפטי לממשלה ורבים רבים העוסקים במשפט, חשים כי אין הוא טהור לב, והנהגתו מושפעת מנגיעות פרטיות ומשפחתיות, וכבר כתוב בתורה שהשוחד יעוור עיני חכמים ויסלף דברי צדיקים, ולכן אנו חוששים שהוא עלול להמיט אסון על מדינת ישראל, וקוראים לו לטהר את שמו ואת שם משפחתו לפני שהוא עושה מהלך, שאפילו הוא, לפי הודעתו, היה הקשה בחייו, ולפי דעת חכמים גדולים ורבים בישראל הוא הרע בחייו, והרע והמסוכן בחיי העם הזה. ועל זה כבר אמרו חז"ל "תנו רבנן: שלשה הקדוש ברוך הוא בוכה עליהן בכל יום... (וביניהם-) על פרנס המתגאה על הצבור" (חגיגה ה, ב). כפירוש המהר"ל מפראג, מנהיג המתגאה על הציבור הוא מנהיג השולט בכוח וביד חזקה (נתיבות עולם נתיב התורה ד') ואם הקב"ה בוכה על מנהיג כוחני המתגאה על הציבור, אנו על אחת כמה וכמה, יש לנו מקום לבכות כאשר אנו מתפללים "השיבה שופטינו בראשונה ויועצינו כבתחילה והסר ממנו יגון ואנחה" (תפילת עמידה).

מהמצפה לישועה השלמה