מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

כבר מחר: הערכה שבית הדין בהאג יורה על עצירת המלחמה - אלו האפשרויות של ישראל

בישראל מעריכים שכבר מחר יתכנס בית הדין הבינלאומי בהאג (ICJ) על מנת להוציא צו המורה על הפסקת המלחמה בעזה. במקרה שכזה, הדיון יעבור למועצת הביטחון של האו"ם על מנת שזו תקבל החלטה, אז תהיה לישראל רק ברירה אחת - וטו אמריקני

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/05/24 13:10 טו באייר התשפד

כבר מחר: הערכה שבית הדין בהאג יורה על עצירת המלחמה - אלו האפשרויות של ישראל
בית הדין בהאג, יתכנס מחר?, צילום: oliverdelahaye,Shutterstock

גורמים בישראל מעריכים כי בית הדין הבינלאומי בהאג (ICJ) יתכנס כבר מחר (ו') ובסבירות גבוהה יוציא צווים המורים לישראל לעצור את הלחימה בעזה או לחלופין צווים ספציפיים על הלחימה ברפיח. כזכור, בחודש ינואר האחרון דן בית הדין בנוגע לישראל אך נמנע לבסוף מצווים לסיום המלחמה ודרש את הגברת הסיוע ההומניטרי לעזה.

במקרה של החלטה נגד ישראל - נזדקק לווטו אמריקני

עתה חוששים בישראל, כי בית הדין לא יסתפק בכך וידרוש את עצירת המלחמה. במקרה של צווים שכאלה, יעבור הנושא לדיון במועצת הביטחון של האו"ם שתיאלץ להורות כך לישראל ובמצב שכזה נזדקק לווטו האמריקני שימנע את ההצבעה במועצת הביטחון העוינת. למרות כל זה, בישראל כבר אמרו כמה פעמים כי הם לא מחויבים לפסיקות בית הדין.

בית הדין הפלילי בהאג, יקבל החלטה אנטי ישראלית?

בית הדין הבינלאומי בהאג, יקבל החלטה אנטי ישראלית? צילום: Ankor Light,Shutterstock

נתניהו תקף את התובע בהאג

על רקע החלטתו של התובע הראשי בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC, אין להתבלבל עם ICJ) לדרוש צווי מעצר נגד נתניהו וגלנט, ראש הממשלה התראיין השבוע לרשת abc והודיע כי אינו מתכוון להימנע מנסיעות בעולם בעקבות הצו המסתמן: "אני לא מודאג מנסיעות ברחבי עולם, התובע של בית הדין הפלילי הבינלאומי צריך להיות מודאג ממצבו ומעמדו, הוא הופך את בית הדין למנודה".

השופט ברק נשבע במשפט

השופט ברק נשבע בבית הדין, צילום: צילום מסך

"היום שאחרי המלחמה הוא היום שאחרי חמאס"

לסיום הבהיר ראש הממשלה כי גם לאחר השמדת חמאס ישראל תצטרך לשמר את המצב החדש. "יש לי תכנית, היום שאחרי המלחמה הוא היום שאחרי חמאס. צריך להשמיד את חמאס אחרת אין עתיד לעזה ולשלום, לעשות דה מיליטריזציה לעזה וכדי לשמר את הדה מיליטריזציה לדאוג שישראל תוכל להילחם במחבלים ולחתור לממשל אזרחי בעזה על ידי עזתים שלא קשורים לחמאס ולא רוצים בהשמדת ישראל. צריך לבנות את עזה בדרכי שלום בעזרת מדינות ערביות אחרות".