למרות החשדות: תורמים ונתרמים למען 'מתנת חיים'

העמותה שמתמחה בתרומת כליות, ושבראשה עומד הרב ישעיהו הבר, חשודה בקידום אנשים ברשימת ההמתנה בתמורה לתרומות כספיות. בעקבות מעצר בכיריה יצאו מושתלים רבים בקריאת חיזוק וחלקם אף טענו כי "הכל היה לשם שמיים"

חדשות כיפה משה ויסטוך 10/10/17 23:42 כ בתשרי התשעח

למרות החשדות: תורמים ונתרמים למען 'מתנת חיים'
כנס של מתנת חיים, צילום: אלי סגל

בחודשים האחרונים נערכת חקירה משטרתית כנגד עמותת 'מתנת חיים', שפועלת בנושא תרומות כליה, בחשד לקידום מושתלים בתור בתמורה לתרומות לעמותה. בשבועות האחרונים אף נעצרו בכיריה ובמקביל לכך החלו נתרמים ותורמים רבים ובני משפחותיהם להריץ קמפיין תמיכה ברשתות החברתיות.

במסגרת הקמפיין מספרים אנשים שונים על הקשר שלהם לראש העמותה הרב ישעיהו, כשחלקם קוראים לה להמשיך לפעול ולמשטרה להפסיק את החקירה שלטענתם עד כה לא עלתה דבר.

יש לציין כי נגד העמותה עומד החשד שבתמורה לתרומות כספיות פעלו בכיריה לקידום אנשים ברשימת ההמתנה להשתלת כליה. במשטרה ציינו לפני כשבועיים, לאחר שהרב הבר ופעילים נוספים נעצרו כי "מדובר בחקירה מורכבת ורגישה",. לדבריהם, החוקרים "גבו עדויות שהעלו חשד לביצוע עבירות בניגוד לחוק השתלת איברים. אנו רואים בחומרה מעשים מעין אלו ולא נאפשר פגיעה זו או אחרת בערך חיי אדם בישראל".

גורמים המעורים בפרשה טוענים כי "כל המחאה, שהתעוררה מצד תורמי כליה ומושתלים, התייחסה לכך שלא הייתה פעילות בעייתית מצד הרב הבר ושהכל היה לשם שמיים. מעולם לא ביקשו מחולים כסף ואם מישהו תרם זה נעשה על דעתו, בלי שביקשו ממנו, בלי שקיבל כל טובת הנאה".

לטענתם, "מתנת חיים אמנם עושה את החיבור בין חולה לתורם, ומלווה אותם, אבל הסמכות הבלעדית לאישור וביצוע ההשתלה נתונה למרכז הלאומי להשתלות ולמשרד הבריאות. הם החתומים על כל השתלה ולא העמותה. בכל השתלה יש וועדה רפואית ופסיכולוגית שבודקת בדיוק חששות כאלה של מתן תמורה כספית בעבור התרומה, אז מה פתאום נזכרו להאשים את העמותה?