פתוח סגור פתוח: מאחורי הקלעים של המותר והאסור בפייסבוק

אחרי שטראמפ נחסם בטוויטר, ופוסט של נתניהו נחסם בפייסבוק. קצת על מה שעומד מאחורי הרשתות שבסוף שולטות עלינו. חלק א

חדשות כיפה אבי קראוס 02/02/21 11:41 כ בשבט התשפא

פתוח סגור פתוח: מאחורי הקלעים של המותר והאסור בפייסבוק
פייסבוק, צילום: shutterstock

בשבועות האחרונים התחוללו כמה תהליכים היסטוריים חסרי תקדים בצל המגיפה העולמית המשתוללת וההסתערות ההמונית על גבעת הקפיטול בוושינגטון, שתי הרשתות החברתיות המובילות והחזקות ברשת חסמו לחלוטין את יכולת הפרסום מהאדם שעמד בראש האימפריה המדינית החזקה בעולם. זה הוא למעשה האות לכך שאנחנו נמצאים בעידן חדש. עידן שבו הפלטפורמות הדיגיטליות המובילות הבינו שיש גבול לחופש הביטוי וחופש המידע. עידן שבו בידי חברות מסחריות ישנה יכולת להשתיק ילד בן שלוש עשרה ממדינת עולם שלישית ולצידו גם מנהיג מדינה דמוקרטית נבחר. תשאלו את ראש הממשלה שלנו שרק לפני שבוע נאלץ להתמודד עם פוסט שלו שהוסר על ידי פייסבוק.

אז לפני שנבין מה בעצם צריך לקרות כדי שפייסבוק או טוויטר יחסמו אותנו, בואו נתחיל מהבסיס: פייסבוק וטוויטר הן חברות פרטיות ועצמאיות.
הן לא שייכות לאף ממשלה או גוף מדיני. הן שייכות לאנשים פרטיים שבסופו של דבר רוצים להרוויח הרבה כסף. כמה הרבה? סטטיסטיקות מסוף שנת 2020 מלמדות ש28% מתקציבי הפרסום בדיגיטל עוברים דרך פייסבוק (ואינסטגרם). זה אומר שעל כל דולר שמושקע בפרסום הדיגיטלי העולמי – פייסבוק מקבלת 28 סנט. מה שמביא אותה, גם בשנה עולמית מזעזעת כמו 2020 לרווח נקי של למעלה משבע עשרה מיליארד דולר. כאמור, הרבה כסף.

כחברות פרטיות, שכל מטרתן הוא צבירת עוד ועוד הון, לענקיות הרשת כמעט ואין מגבלות רגולטוריות (בשלב זה)
מעבר לחוקים הפליליים והמיסויים של המדינות בהן הן פועלות. השימועים בסנאט של ארה״ב, בהם ראינו את מרק צוקרברג מזיע בחליפה מול שאלות נוקבות של חברי הפרלמנט האמריקאי – לא באמת משפיעים על היום יום שלו. הם נוגעים לנסיונות להגביל את כוחה של פייסבוק באמצעים חוקיים שונים, ניסיון להגדיר את השילוש הקדוש ׳פייסבוק-אינסטגרם-ווטסאפ׳ כמונופול והנחת מכשולים (כרגע מוצלחים) בדרכה של פייסבוק להנפיק מטבע משלה למסחר פנים מערכתי. גם בשדה המשפטי הזה פייסבוק נלחמת בכל הכוח והקרב הזה רחוק מלהסתיים.

אבל עד אז, פייסבוק מבינה שהיא עלולה לשלם מחיר כבד בעקבות אי-לקיחת אחריות על הפרסומים שאנשים שונים וגופים מפרסמים בה. הגם שלכאורה כל אחד אחראי על עצמו. מדובר הן במחיר תודעתי ובעיקר במחיר כלכלי בעקבות קנסות שהיא שילמה, משלמת ועלולה לשלם על הפרות שונות של חוקים במדינות שונות (ע״ע פרשיית ׳קיימברידג׳ אנליטיקה לאחר בחירות 2016 בארה״ב).

מה פייסבוק עושה כדי לצבור נקודות ״מוסריות״ בדעת הקהל ומול בתי המשפט?
 איך זה משפיע על הגלישה היומיומית של כולנו? ומה היא ׳מועצת הפיקוח׳ העליונה?

בקרוב בחלק ב׳.

אבי קראוס

אבי קראוסצילום: יח"צ פאסי.קראוס




הכותב הוא שותף מנהל בחברת הדיגיטל והפרסום פאסי.קראוס