טראמפ מגבש מתווה שלום חדש לאיזור, צפוי להסתיים בתחילת 2018

האמריקאים החלו לגבש מתווה חדש לשלום בין הפלסטינים לישראל. הצוות יעסוק בין השאר בסוגיות מהותיות כמו ההתנחלויות ומעמדה של ירושלים. המתווה יתבסס על עקרון "שתי מדינות לשני עמים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/11/17 09:34 כג בחשון התשעח

טראמפ מגבש מתווה שלום חדש לאיזור, צפוי להסתיים בתחילת 2018
דונלד טראמפ , צילום: אמיר לוי פלאש 90

על פי "הניו יורק טיימס", הצוות המיוחד של הממשל האמריקאי החל לגבש מתווה חדש לפתרון הסכסוך בין הפלסטינים לישראל. במטרה להגיע ל"עסקה האולטימטיבית", המתווה יהיה שונה מאלו שהוצעו בעבר.

במשך עשרה חודשים למד הצוות את הסכסוך, וכעת עברו לשלב חדש בהכנת המתווה, יישום בשטח של המסקנות. כך אמרו לעיתון גורמים בבית הלבן. הצוות בוחן ניירות עמדה שעוסקים בסוגיות ליבה כמו מעמדה של ירושלים וגורל ההתנחלויות, שכבר שנים מעוררות מחלוקת בין הצדדים.

 

גורמים בבית הלבן אמרו כי המתווה צפוי להיבנות על בסיס עקרון "שתי מדינות לשני עמים", למרות שטראמפ לא התחייב שתקום מדינה פלסטינית, ובזאת המתווה הנוכחי דומה למתווים האחרונים שעלו על הפרק. על פי הגורמים, המתווה צפוי להיות מוכן עד תחילת השנה הבאה.

ג

ג'ראד קושנר ובנימין נתניהו צילום: עמוס בן גרשום/ GPO

 

ג'ייסון גרינבלט, שליחו של טראמפ למזרח התיכון אמר: "בחודשים האחרונים הקדשנו זמן רב כדי להקשיב לישראלים, לפלסטינים ולמנהיגים באזור במטרה לסייע בהשגת הסכם שלום מתמשך, אנחנו לא הולכים לכפות ציר זמן לפיתוח והצגת רעיונות ספציפים וגם לא נכפה עסקה. המטרה שלנו היא לאפשר, לא להכתיב, הסכם שלום בר קיימא כדי לשפר את חייהם של ישראלים ופלסטינים".

 

צוות הליבה של הפרויקט כולל את ג'ארד קושנר, חתנו ויועצו של טראמפ, השליח המיוחד גרינבלט, השגריר האמריקני בישראל דייויד פרידמן ודינה פאוול, סגנית היועץ לביטחון לאומי. הארבעה גם ערכו התייעצויות עם הקונסול האמריקני בירושלים דונלד בלום ועם גורמים שונים במחלקת המדינה ומהמועצה לביטחון לאומי.

הצוות זכה לשבחים משני הצדדים. שליח הרשות הפלסטינית לוושינגטון אמר: "אנחנו מאמינים שזו הזדמנות היסטורית ולא נחסוך כל מאמץ כדי לתמוך בהשקעתו של הנשיא טראמפ בעתיד טוב יותר", "הם מנסים לחשוב מחוץ לקופסה" אמר נתניהו.

 

עם זאת, בשיחות פרטיות גורמים בשני הצדדים הביעו דאגה שטראמפ ואנשיו עדיין נאיבים בכל הקשור למזרח התיכון.