טור פוליטי זה שצוחק וזה שכועס: ההבדל בין ניר אורבך למאזן גנאים

ניר אורבך מימינה ומאזן גנאים מרע"מ נכנסו לכנסת לפני שנה ושניהם יודעים: הראשון שירה ויעשה וידוא הריגה לקואליציה יחסל גם את העתיד הפוליטי של חברו | וגם: מה יעשה סער עם רצף הכישלונות שלו?

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 10/06/22 11:55 יא בסיון התשפב

זה שצוחק וזה שכועס: ההבדל בין ניר אורבך למאזן גנאים
אורבך וגנאים, צילום: Flash90

שני חברי כנסת נכנסו לממשלה הזאת לפני שנה, האחד עושה ככל העולה על רוחו וסוחט תקציבים, השני נאבק בלחצים מבית ונמצא בהתלבטות תמידית אם להיות או לחדול. לאחד קוראים מאזן גנאים, הממשלה שבויה שלו, לשני קוראים ניר אורבך, הוא שבוי בידי הממשלה. גנאים ואורבך התעמתו השבוע אחרי שתקנות יו"ש נפלו במליאה ניר אורבך זעם, גנאים חייך. 

הסיפור של גנאים ואורבך

בקואליציה זעמו על גנאים שהפיל את חוק תקנות יו"ש ומייד קראו להתפטרות שלו ושל זועבי, אבל התחנונים והתדרוכים של חברי הממשלה שיתפטרו, מביכים. זה לא עובד ככה, ההחלטה רק בידיים שלהם, ולמה שילכו? הם בעמדת כוח נפלאה. מצביעים ככל העולה על רוחם.

במשבר הקואליציוני השני לשבוע זה, ההצבעה על העלאת שכר המינימום שוב חברי רע"מ הצביעו בעד, "אני דואג לעניים", אמר ווליד טאהא כשיצא מהאולם מחויך, הקואליציה שלהם, ובזמן שאורבך וחבריו מתלבטים - הם רוקדים על שתי החתונות. ואי אפשר לסגור להם את ברז התקציבים, כי לא מכבים  שריפה עם סולר, כמו בסיפור הנטיעות בנגב, הם למדו מבנט ולפיד שבממשלה הזאת, יתנו-יקבלו, לא יתנו-יקבלו.

האם אורבך למד את המסר? לא בטוח, עוד לפני שיקבל את ההחלטה הגורלית אם להיות או לחדול, הוא אומר בשיחות סגורות שממשלה עם רע"מ עדיין עדיפה בעיניו, פשוט לא ממשלת 61. בינתיים הוא נקרע בין המפגינים מבית לנאמנות לבנט, וגם מחוץ לימינה צריך לומר ביושר, לא מחכה עתיד ורוד. הבעיה הגדולה שלו היא שאם אחד מחברי רע"מ או מרץ יפרקו את העסק, הסיכוי שלו לשריון בליכוד או בציונות הדתית יתרסק.

שניהם יודעים, גם אורבך וגם גנאים, הראשון שירה ויעשה וידוא הריגה לקואליציה יחסל גם את העתיד הפוליטי של חברו, בינתיים שניהם לא יורים והכנסת לא מתפקדת.

אורבך קופץ על גנאים לאחר שהתנגד בהצבעה על תקנות יו"ש:

השפל של גדעון סער

שר המשפטים גדעון סער נמצא בשפל. חוקי הדגל שלו נקברו, השבוע הוא שוב לא עבר את אחוז החסימה בסקרים והמדינה כולה צפתה איך הוא נכשל בלהעביר את תקנות יו"ש השבוע. סער אפילו לא הגיע להצבעה, מדובר בכישלון מהדהד, בתקווה חדשה מספרים שיהיה פתרון בימים הקרובים, אבל כרגע, צרות, לא נראה שסער מנסה אפילו להשיג פשרה ראויה. 

אם כל זה לא מספיק, ברביעי חצי מחברי הקואליציה הצביעו בניגוד לבקשתו בחוק העלאת שכר המינימום, בינתיים הוא תוקף את הליכוד ומותקף מבית, "סער בפאניקה, שיקול הדעת שלו שגוי" אומרים גורמים בקואליציה. בשני המקרים נראה שבתקווה חדשה עלו על עץ גבוה מדי. גם לתקוף את הליכוד וגם לתקוף את החברים בקואליציה, בימינה מעריכים שבסופו של דבר סער עוד יישב עם נתניהו בממשלה חלופית, אם חברי סיעתו חפצים בעתיד פוליטי. 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן