טוענות לניצול: 55 בלניות תובעות 12 מיליון ש"ח

הבלניות תבעו את המועצה הדתית באשדוד ואת המשרד לשירותי דת, בטענה שבכל חודש מחסירים משכרן, שלא כדין, סכומי כסף גדולים. בכתב התביעה נכתב כי הן "נענו תחילה בזלזול ובהתעלמות, ולבסוף בהתעמרות ובהתנכלות מצד המועצה"

חדשות כיפה משה ויסטוך 09/08/17 09:00 יז באב התשעז

טוענות לניצול: 55 בלניות תובעות 12 מיליון ש"ח
מתלוננות על ניצול. תמונת ארכיון של מקווה, צילום: פלאש 90. אורי לנץ

12 מיליון שקלים בגין אי תשלום שכר מלא, זה הסכום שדורשות 55 בלניות באשדוד מהמועצה הדתית בעיר והמשרד לשירותי דת כפי שעולה מתביעה שהן הגישו בתחילת השבוע לבית הדין לעבודה בבאר שבע.

לפי הפרסום הבוקר (רביעי) בידיעות אחרונות, הבלניות, שעובדותב-12 המקוואות ברחבי העיר, טענו לאי־תשלום הפרשי שכר המגיעים להן, ניצולן והפקרתן. לטענתון, מידי חודש נגרעו משכרן יותר מ-1,000 שקלים שלא כדין במה שהצטבר לסכום של מאות אלפי שקלים לבלנית.

בכתב התביעה שהוגש עורכי הדין נאוה פינצ'וק־אלכסנדר, מירי גרוס־הורן ויואב אדליסט, נכתב כי הבלניות "נאלצות להגיש תביעה זו בלב כבד, ורק לאחר שהבינו כי פנייה לערכאות זו הדרך היחידה הפתוחה בפניהן כדי לעמוד על זכויותיהן המעטות ולמנוע את המשך ניצולן. נשים מאמינות אלה, שרואות בעבודתן מצווה ושליחות ומועסקות בתנאי עבודה קשים וחריגים המוכתבים על ידי דרישות ההלכה בקיום מצוות הטבילה, לא זוכות לקבל אפילו את השכר הזעום המגיע להן לפי הדין וההסכמים הקיבוציים".

עוד טענו המתלוננות כי הן "חזרו והצביעו במשך שנים על ליקויים, חריגות, הפחתות שכר, טעויות ופגמים רבים ברישומי המעסיק ובחישוב שכרן, ללא הועיל, כאשר הן נדחות הלוך ושוב ומושתקות באמצעות הבטחות לשינויים שמעולם לא בוצעו. פניותיהן האינסופיות לכל הגורמים האחראים על תשלום השכר והסדרת עבודתן במועצה הדתית ובמשרד לשירותי הדת נענו תחילה בזלזול ובהתעלמות, ולבסוף בהתעמרות ובהתנכלות מצד המועצה".

 

בהמשך הן כתבו מעולם לא הייתה להן כוונה "לפתוח בפעילות מאורגנת לשיפור תנאי העסקתן, ומעולם לא העלו בדעתן להשבית את המקוואות, דבר האסור עליהן לפי אמונתן הדתית. כל שביקשו הוא לקבל שכר בהתאם לעבודתן כחוק".

בין הטענות שעלו מתביעתן, הן שהבלניות לא מקבלות שכר מוגדל על עבודתן בלילות שבתות וחגים, שההפרשות לפנסיה ולקרנות ההשתלמות לא מבוצעות לפי מה שמגיע להן ועוד. בנוסף הן אמרו כי מאז שהחלו בניסיונות לקבל את מה שמגיע להן, המועצה הדתית באשדוד איימה עליהן.

 

לפי הפרסום, במועצה הדתית באשדוד בחרו שלא להגיב מאחר שלטענתם התביעה הגיעה לתקשורת לפני שהגיעה אליהם, ולכן הם לא יכולים להגיב לגופו של עניין. מהמשרד לשירותי דת בחרו שלא להגיב.