חוטובלי: "יהודי ארה"ב חיים חיי נוחות". נתניהו: "מגנה את דבריה הפוגעניים"

סגנית שר החוץ התייחסה ליהודי ארה"ב וטענה כי הם אינם מודעים למציאות הביטחונית בישראל. לאחר שהדברים עוררו סערה בקרב יהודי התפוצות גינה ראש הממשלה את הדברים. חוטובלי: "הופץ רק חלק קטן מהראיון המלא שרובו דיבר על החשיבות שאני רואה בקשר בינינו לבין יהדות ארה"ב"

חדשות כיפה משה ויסטוך 23/11/17 10:43 ה בכסלו התשעח

חוטובלי: "יהודי ארה"ב חיים חיי נוחות". נתניהו: "מגנה את דבריה הפוגעניים"
חוטובלי ונתניהו בישיבת סיעת הליכוד, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

דברים שאמרה  אמש (רביעי) סגנית שר החוץ, ציפי חוטובלי, בראיון ל-i24news הצליחו לעורר זעם בקרב יהודי ארה"ב כשאפילו ראש הממשלה התערב וגינה בחריפות את דברי חברת מפלגתו.

"יהודי ארה"ב חיים חיי נוחות ולא מבינים את המציאות בארץ", אמר חוטובלי בראיון והוסיפה כי אין להם ילדים שמשרתים בצה"ל והם אינם מכירים את החיים תחת מתקפת רקטות.

דברי סגנית השר עוררו סערה גדולה בקרב יהודי ארה"ב עד שלשכת ראש הממשלה פרסמה הבוקר הודעה שבה נאמר כי "ראש הממשלה בנימין נתניהו מגנה את דבריה הפוגעניים של ציפי חוטובלי כלפי יהדות ארצות הברית". בהמשך צויין כי "יהודי התפוצות יקרים לנו והם חלק בלתי נפרד מעמנו. אין מקום להשתלחות כזאת ודבריה אינם משקפים את עמדתה של מדינת ישראל".

חוטובלי עצמה פרסמה הבוקר הודעת הבהרה משלה והדגישה כיהיא רואה בקשר בין יהודי ארה"ב לישראל חשיבות רבה. "סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי", נאמר בהודעת לשכתה, "מבהירה כי היא דיברה על המורכבות של החיים בישראל תחת איום מתמיד של טרור וירי טילים לעבר האוכלוסייה האזרחית. הקושי בהבנת המציאות במזרח התיכון של אנשים שאינם חווים את המציאות היומיומית של ישראל הוא גדול. הפער נובע ממציאות חיים שונה. זה הבסיס למרחק בין יהדות ארה"ב לישראל".

לדבריה, הדברים שאמרה הוצאו מהקשרם, "למרות שהופץ רק חלק קטן מהראיון המלא, חשוב לומר שרוב הראיון דיבר על החשיבות שסגנית שר החוץ ציפי חוטובלי רואה בקשר בינינו לבין יהדות ארה"ב ולכך שישראל היא הבית של כל יהודי העולם. חבל שחלק זה נזנח מהחלק שפורסם ברשת".

לסיום נאמר כי "סגנית השר חוטובלי מבהירה שיש ליהדות ארה"ב תרומה גדולה מאוד, אבל לא ניתן להתנות את הקשר לישראל במדיניות הממשלה. כדאי לזכור כי בשנים האחרונות מתנהל דיון סוער בתוך הזרמים השונים של היהדות על הזהות, וזה דבר בריא בדמוקרטיה בריאה לנהל ויכוח".

חניכי התנועה בישראל

לא מכירים את המציאות בישראל? תמונת ארכיון. יהודים מארה"בצילום: בן ציון שריף

מנכ"ל התנועה המסורתית, עו"ד יזהר הס, אמר בתגובה לדברים כי "סגנית השר חוטובלי ממשיכה לחבל באופן קשה ביחסי ישראל עם יהודי התפוצות ולגלות בורות מדהימה ביחס ליהדות צפון אמריקה. מזה שנים רבות צבא ארה"ב אינו בודק את דתם של חייליו אך בפעם האחרונה שבדק, הנתונים הצביעו על כך ששיעור החיילים היהודים בצבא האמריקאי היה גבוה משיעורם באוכלוסייה וזאת מבלי להזכיר את עשרות האמריקאים המגיעים מדי שנה לשרת בצה"ל כחיילים בודדים".

לדבריו, "רק לפני שבועיים טענה חוטובלי בכנס בוושינגטון כי יהודי ארה"ב רוקנו את היהדות מתוכן. היא מרשה לעצמה לדבר בביטחון, ביהירות, ובעיקר בקרתנות על עולם שלם של תרבות יהודית שאין לה מושג וחצי מושג עליו, ועוד לטעון כי "זה יעד חשוב לקרב את היהודים האמריקנים לישראל." טוב עשה ראש הממשלה שהחליט לגנות הפעם את דבריה לאחר נזק מתמשך, אך טוב יותר יעשה אם ימנע ממנה כליל להתבטא בנושא ולהמשיך לחבל, או ימנע מגפני וליצמן לנהל את הממשלה".