איומים על משפחת העצור המנהלי: "לא יתכן שאיש שב"כ יתנהל כאחרון העבריינים"

איש שב"כ שלח הודעה לאביו של העצור המנהלי אברהם ירד, ובה הוראות להתנהלות המשפחה לקראת שחרורו המתקרב. אביו: "ככה מתנהג מישהו נקמן". עו"ד עדי קידר מחוננו: "זה לא חוקי וזה פסול" | מהשב"כ לא נמסרה תגובה

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 14/07/22 19:04 טו בתמוז התשפב

איומים על משפחת העצור המנהלי: "לא יתכן שאיש שב"כ יתנהל כאחרון העבריינים"
אילוסטרציה, צילום: Flash90

הודעה, הטרדות ואיומים. בחודש מרץ האחרון, כאשר עשה דרכו להפגנה לאחר הפיגוע בבני ברק, נעצר אברהם ירד, תושב יצהר. ירד בן ה-19 שהה במעצר 8 ימים בסיומם עמד להשתחרר למעצר בית אך ללא הסברים קיבל צו מעצר מנהלי בן 90 יום, עליו חתם שר הביטחון בני גנץ. ביום שישי שעבר, 8 ביולי, שוחרר ירד אולם קיבל צו הרחקה למשך חצי שנה מיהודה ושומרון, כולל מביתו.

אברהם ירד

אברהם ירד צילום: באדיבות המצולם

לאחר שחרורו, איש שב"כ שלח לשי, אביו של העצור המנהלי, הודעה ובה הוראות כיצד על המשפחה להתנהל עם אברהם לאחר שחרורו. איש השב"כ, אשר הזדהה בכינוי בלבד, יונתן, כבר מוכר למשפחה – ולטענתה במהלך מעצרו של אברהם איים עליו והוגשה נגדו תלונה.

בהודעה שנשלחה לשי ירד נכתב: "ערב טוב שי, מחר צפוי אברהם להשתחרר מהכלא , שוחחתי לפני מס' ימים והבהרתי לו שגורל עתידו בידיו. מקווה שתאפשרו לו מס' ימים של שקט מחבריו בכדי שיוכל לקבל החלטות על המשך דרכו ללא לחץ סביבתי. כולנו זוכרים איך הסתיים השחרור הקודם שלו, אני לא בטוח שהוא היה רוצה לחזור על כך. יונתן שב"כ".

 

ההודעות אותן קיבל שי ירד מיונתן

שי ירד אמר לאחר קבלת הודעת השב"כ המטרידה: "תודה על הדאגה, אבל קשה לי להאמין שהיא כנה. בעת המעצר המנהלי של בננו, איש השב"כ יונתן איים עליו שיכניס אותו לכלא לכל החיים. ככה מתנהג מישהו נקמן עם אינטרס פרטי, ולא מישהו שדואג לו".   

"אני גם קורא לשב"כ להפסיק עם ההתערבות הפסולה בקשר בין חברים צעירים  ע"י צווים שאוסרים עליהם לדבר עם עשרות מחבריהם, תוך שהם אוכפים צווים אלו בקפדנות ואורבים להם להושיבם בכלא אם ראו אותם אוכלים יחד פיצה. על השב"כ התעסק במקום זה בבעיות הביטחון הרעוע במדינה", הוסיף ירד.

"מקווים כי איש השב"כ יטופל ויועמד לדין על התנהלותו הבלתי חוקית"

עו"ד עדי קידר מארגון חוננו שייצג את העצור המנהלי מסר כי מדובר בהתנהלות שאינה חוקית. "אין דין ואין דיין, לא יתכן שאיש שב"כ יתנהל כאחרון העבריינים, יסתובב ויאיים על אזרחים. זה לא חוקי וזה פסול. השב"כ רודף את מרשי, ללא ראיות וללא משפט. הכל חסוי ומנהלי. מדובר בפגיעה אנושה בזכויותיו של מרשי, ועצוב שבמדינת ישראל זכויות אזרח נרמסות כך. אנו מקווים כי איש השב"כ יטופל בידי יחידת מבת"ן (מבקר תלונות נחקרים בשב"כ), ויועמד לדין על התנהלותו הבלתי חוקית".

נציין כי במהלך מעצרו המנהלי הגיש אברהם תלונה נגד יונתן, איש השב"כ, בגין איומים. אברהם טוען כי כאשר שוחרר בפעם הקודמת, איים עליו יונתן כי "אתה תחזור ליצהר, אני אחזיר אותך לכלא. אתה רק יוצא לחופשה..". כשהתחיל אברהם לרצות את המעצר המנהלי האחרון, חיכה לו יונתן, ואמר לטענתו: "אמרתי לך שאני אכניס אותך לכלא, אני אשים אותך כל החיים בכלא". כאמור, אברהם הגיש תלונה בגין דבריו של יונתן.

תגובת השירות הביטחון הכללי:

"בניגוד לנטען בכתבה, אברהם ירד היה מעורב בפעילות טרור אלימה וחמורה כנגד פלשתינים. ירד נעצר, במרס השנה בשעת לילה מאוחרת בחשד כי היה בדרכו עם נוספים לביצוע פעילות בלתי חוקית. 

שירות הבטחון הכללי פועל בהתאם ליעודו וסמכויותיו על פי דין לסיכול ומניעה של פעילות טרור מכל סוג. בהתאם לחוק, אושר צו המעצר גם על ידי סגן נשיאת בית המשפט המחוזי מרכז, בפניו הוצג מלוא החומר הרלוונטי. ערעור שהוגש מטעמו של העצור, נדחה בבית המשפט העליון.

"לאחר שחרורו של ירד, בוצעו מהלכים  במטרה למנוע חזרתו המיידית למעגל האלימות והטרור, כפי שקרה בעבר. במסגרת זו נשלחה גם הודעה לאביו של אברהם, ויש להצר על כך שהאב בוחר להלין על הרשויות חלף לקיחת אחריות למעשיו של בנו ולעתידו".