השרה שקד במתקפה על בג"ץ: "הפך את הציונות לשטח מת ואת היהודים לעם ללא זהות"

שרת המשפטים כבר הביעה את עמדותיה נגד בית המשפט העליון בעבר. גם הפעם ניצלה את וועידת המשפט בתל אביב כדי לדבר נגד המהפיכה החוקתית ודרשה מהפיכה נגדית: "רק מהפכה מוסרית ופוליטית תוכל להפוך את המגמה הבעייתית"

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/08/17 17:35 ז באלול התשעז

השרה שקד במתקפה על בג"ץ: "הפך את הציונות לשטח מת ואת היהודים לעם ללא זהות"
שקד ונאור לא מגיעות להסכמות, צילום: פלאש 90. יונתן סינדל

מתקפה נוספת של שרת המשפטים נגד שופטי בג"ץ: איילת שקד נאמה אחר הצהריים (יום ג') בוועידת המשפט בתל אביב, והתייחסה למהפיכה החוקתית שלה נשיא העליון לשעבר, אהרון ברק והשלכות המהפיכה:  "מאז מהפכת הזכויות הפסקנו לראות את עצמנו כקהילה, כגוף שאמנם מורכב מפרטים שונים אך יש לו תפיסת עולם לאומית ושאיפות משותפות המאחדות אותו", אמרה שקד, "כמעט איבדנו את היכולת לומר 'אנחנו'".

מאז המהפכה החוקתית והפרשנות המרדדת שניתנה במסגרתה להיותה של ישראל מדינה יהודית - פרשנות שהפכה את הייחוד הלאומי שלנו לסמל חלול וכלי ריק – התעצבנו כמערכת של מיליוני יחידים. לכל היחידים הללו יש שמות פרטיים, אבל אין להם שמות משפחה. הם גדלו כאן כמו אדם וחווה: יחידים בעולמם, ללא שורשים, ללא קהילה, ללא עם, ללא היסטוריה וללא זהות. פרחי נופר הצפים על מים ללא שורשים". 

  

שקד טענה כי שופטי בג"ץ נטלו חרות לעסוק בנושא זכויות הפרט על חשבונם של אזרחי ישראל: "זהו חלום שבו מערכת המשפט בישראל, המבקשת לקבל על עצמה תפיסת עולם אוטופית ואוניברסלית, מקדשת את זכויות הפרט באופן קיצוני כל כך, ומפסיקה באותה השעה לקחת חלק במלחמה על עצם קיומה של המדינה ועל יכולתו של העם היהודי לנהל חיי קהילה ומדינה".

שרת המשפטים קראה לבצע מהפכה חוקתית חדשה כמשקל הגד למהפיכה של השופט ברק: "רק מהפכה מוסרית ופוליטית בסדר גודל דומה לזו שחווינו בשנות התשעים, כזו שתעניק אישור מחודש להישגי הציונות ועמדותיה המרכזיות מאז ראשיתה, תוכל להפוך את המגמה הבעייתית. חוק יסוד ישראל מדינת הלאום של העם היהודי שנעביר במושב הקרוב של הכנסת עושה בדיוק את זה - הוא שינוי כולל. הוא מהפכה מוסרית ופוליטית, פרדיגמה חדשה ביחס לכל מה שעברנו בחצי היובל האחרון. 


"הוא אינו דיוק משפטי לכאן או לשם - הוא קריאה להתעורר מהחלום". אמרה והסבירה: "הוא מייצר מארג חוקתי הכולל לצד זכויות פרט גם יסודות לאומיים חוקתיים למדינת ישראל. הוא ממלא את המושג 'מדינה יהודית' בדיוק באותם התכנים שהמהפכה החוקתית רוקנה ממנו. במבנה החדש זכויות חדשות ייקבעו והישנות יזוהו בהסתמך על תוצרי הכנסת כאספה לאומית מכוננת".