הרב יוסף נגד בתי המשפט: גרועים "מערכאות של גויים"

במהלך כינוס של בתי הדין הרבניים התייחס הרב הראשי למערכת המשפט האזרחית, וטען כי אסור להתדיין בפניהם. הוא תקף גם את נשיא העליון לשעבר, אהרן ברק, ואמר: "לבטל ביטול כחרס הנשבר את כל דבריו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/02/18 10:20 כ בשבט התשעח

הרב יוסף נגד בתי המשפט: גרועים "מערכאות של גויים"
הרב יצחק יוסף, צילום: Yaakov Cohen/Flash90

הרב הראשי לישראל, יצחק יוסף, תקף אמש (א') את נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרן ברק, וטען כי יש להיאבק בו וברעיונותיו. את הדברים אמר הרב יוסף במהלך כינוס בתי הדין הרבניים, והוסיף כי יש להתייחס אל ברק "כחרס הנשבר" ואל ההתדיינות בפני בתי המשפט האזרחיים כעבירה דתית חמורה.

דבריו של הרב הראשי באו על רקע ריאיון שנתן ברק ל'ידיעות אחרונות' בסוף השבוע האחרון, שבו התבטא נגד הצעת החוק המבקשת להתיר לבתי הדין הרבניים הממלכתיים, שבנשיאות הרב יוסף, לתפקד גם כבוררים, ולדון בסכסוכים ממוניים על פי דין התורה בהסכמת הצדדים.

לדברי הרב יוסף, "ברק ממשיך את המלחמה שלו. אלה דברים מאוד מוזרים: שני יהודים יראי שמים רוצים לדון בפני הדיינים. זו כפייה אנטי-דתית. אתה כופה אותם שלא ידונו בפניהם, שילכו לבית משפט. דנים פה להתיר אשת איש לעלמא, נותנים גטים, מתירים ממזרות וכל הדברים האלה. דיני ממונות - למה שלא ידונו? יש בוררות. למה לכפות אותם שילכו לבית משפט?"

הרב הראשי טען עוד כי מערכת המשפט גרועה מ"ערכאות של גויים", שההלכה אוסרת להתדיין בפניהן. נוסף לכך הוא ציטט רבנים בכירים בעבר שקבעו כי העושה כן הוא "כבועט בתורת אלוקים חיים" והגדירו את המצב בבתי המשפט האזרחיים "מחפיר ומביש". הרב יוסף גם קרא לחברי הנהלת בתי הדין ולחברי הכנסת להמשיך לקדם את הצעת החוק שתתיר לדיינים לעסוק בסכסוכים ממוניים.

לדבריו, "זה המשך המאבקים שהיו עוד בהשכלה לפני 200 שנה. אנחנו לא צריכים להתחשב בכל מה שמדבר אהרון ברק. לא להתחשב בו, היה כלא היה. אני מוחה על הדברים ואנחנו מבטלים את הדברים שלו, וכל הדיינים מסתמא מצטרפים איתי לבטל ביטול כחרס הנשבר את כל דבריו של אהרן ברק".

בריאיון לידיעות אחרונות התייחס ברק להצעת החוק, ואמר כי "בית המשפט העליון פסק נגדה וקבע שבוררות כזאת היא בניגוד לחוק הקיים. גם אם יתקנו את החוק, זה יהיה לא טוב. לא עולה על הדעת להפוך שופטים מחוזיים, שופטי שלום או שופטים של בית המשפט העליון לבוררים, אז למה שלשופטי בית הדין הרבני כן יאפשרו את זה?"

הוא הוסיף כי "כשישנם שני ברי פלוגתא דתיים, מי שחלש יותר לא תהיה לו ברירה אלא ללכת לשם, משום שאם לא, יוציאו עליו 'פתשגן'. גם ככה המעמד של האישה החרדית קשה ביותר. צריך להגן עליה כמיעוט. מתפתח כאן משפט ישראלי אזרחי-דתי מקביל למשפט האזרחי. זה יכניס קרע לחברה, קרע מיותר, קרע מסוכן שאינו נחוץ".