הרב אבינר נגד הופעתו של אברהם פריד בבית אל

במכתב ששלח רב היישוב בית אל לראש המועצה, הוא יצא נגד קיום המופע בטענות שיש להגביל את ההנאה ממוסיקה זכר לחורבן, ושאת ההוצאות היקרות מדי עדיף להקצות את הכספים למשפחות מעוטי יכולת. דוברת היישוב: "הכסף מיועד אך ורק למופע, ואין אפשרות להשתמש בו לצרכים אחרים"

חדשות כיפה משה ויסטוך 06/08/17 15:15 יד באב התשעז

הרב אבינר נגד הופעתו של אברהם פריד בבית אל
יגיע למרות התנגדות הרב אבינר? אברהם פריד, צילום: ישראל ברדוגו

רב היישוב בית אל, הרב שלמה אבינר, אינו מעוניין שביישובו יתקיים מופע של אחד מגדולי הזמרים החסידיים אברהם פריד. כך עולה ממכתב ששלח למועצה המקומית בית אל.

בעוד פחות מחודש, צפוי הזמר אברהם פריד להופיע במופע מיוחד לתשבי היישוב והסביבה. את הערב, שיוקדש לציון 40 שנה להקמת בית אל, צפויים לכבד יו"ר הכנסת ח"כ יולי אדלשטין, שרים, חברי כנסת, רבנים ואישי ציבור נוספים.

במכתב ששלח הרב אבינר, תחת הכותרת "מופע מוסיקלי יקר", הוא כתב כי המופע, שעלותו מסתכמת בכ-400 אלף שקלים ושרבע ממנה ממומנת על ידי היישוב, הוא "בעייתי משתי סיבות".

סיבה ראשונה היא ההגבלה "בשמיעת מוסיקה עקב זכר לחורבן", כשגם אם יש שמקלים "חכמים אמרו שאין לשיר פסוקים לשם שמחתו של האדם ובנוסף לכך, "ההיתר הוא במוסיקה שקטה ולא במופע רעשני רב פעלולים".

הסיבה השניה אותה מנה הרב אבינר היא סוציאליסטית-חברתית ומתייחסת לעלותו של המופע. לדבריו, "זהו מופע יקר, ויתכן שהישוב יצטרך לסבסד ביותר מ- 100 אלף".

הרב ציין כי בית אל הוא אינו ישוב "כל כך עשיר שיכול להרשות לעצמו מותרות. על כל פנים ,רוב פעילויות התרבות השוטפות הן גרעוניות וממומנות על ידי תשלום ההורים למעונות". לשיטתו, "אין זה דבר מוסרי, חינוך וטיפול בילדים הוא יותר חשוב מאשר אירוע תרבותי מוסיקלי ויותר חשוב להקצות משכורת ראויה למטפלות ובמיוחד עכשיו שיש דרישה להעלות את משכורת המנכ"לית ב-43%". 

בנוסף לכך הוא הדגיש כי "אם יש כסף מיותר למועצה עדיף להקצות אותו לצדקה לתושבים מעוטי יכולת .כלל גדול: חייך קודמים  לחיי חברך, אבל מותרותיך אינם קודמים לחיי חברך".

הרב אבינר

הרב אבינרצילום: באדיבות המצלם

דוברת בית אל יעל בן ישר, התייחסה לטענה של הרב אבינר בנוגע לתקצוב המופע וכתבה בידיעון האחרון של היישוב כי "תקציב האירוע מגיע משני גורמים עיקריים: משרד התרבות-מממן את האירוע למייסדים והאגף לתרבות תורנית במשרד החינוך- מממן את המופע".

לדבריה, "הכסף מיועד אך ורק למופע, ואין אפשרות להשתמש בו לצרכים אחרים, כך שלא נוכל לומר, "חבל להוציא כל כך הרבה כסף על הופעה, אפשר להשקיע אותו במשהו אחר...". המועצה תשתתף ב-10-20% מעלות ההופעה. כרגע לא יודעים סכומים מדוייקים, משום שעדיין משיגים חסויות למופע וגם לא יודעים כמה כרטיסים יימכרו. בכל מקרה שמרו את התאריך, והתכוננו ליהנות".

מהמועצה המקומית בית אל נמסר כי "היישוב בית אל מורכב מאוכלוסיה מגוונת, ואנו משתדלים לענות על הרצונות של כמה שיותר תושבים. אנו עורכים מידי שנה מופע קיץ, ומביאים כל פעם זמר אחר כדי שכל תושב ימצא מידי פעם הופעה שתענה על טעמו. השנה נבחר הזמר החסידי אברהם פריד". 

לטענת המועצה, "בתקציב המועצה יש סעיף של תרבות, כמו שיש בתקציב המדינה, ואין אפשרות להשתמש בתקציב של תחום אחד, לתחום אחר. כך אין אפשרות להעביר תקציב תרבות לתקציב רווחה. רוב תקציב ההופעה מגיע מגורמי חוץ המתקצבים את האירוע, והוא מיועד לאירוע זה בלבד. וכמקובל במקרים של תקציבי חוץ, המועצה צריכה לתת חלק מסויים כדי לקבל את החלק הארי של הוצאות האירוע. בית אל, כיישוב גדול, דואג לתושביו גם בתחום התרבות מאפשר להם ליהנות ממופע מוזיקלי, ומנגיש להם הופעה של אמן בסדר גודל של פריד".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן