הצעת החוק לתיקון אישור העבודות בשבת מגיעה לכנסת

ההצעה שעל בסיסה תם המשבר הקואליציוני עברה באישור טלפוני של ועדת השרים לענייני חקיקה והיא תעלה לקריאה טרמית במליאת הכנסת. השר כץ: "התיקון בחקיקה מאפשר להוסיף שיקולים של מסורת ישראל ומידת הפגיעה במרחב הציבורי"

חדשות כיפה משה ויסטוך 29/11/17 07:06 יא בכסלו התשעח

הצעת החוק לתיקון אישור העבודות בשבת מגיעה לכנסת
מרוצים שהמשבר תם? ליצמן, נתניהו ודרעי, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

הצעת החוק לתיקון אישור העבודות בשבת תעלה היום (רביעי) לקריאה טרומית בכנסת לאחר שאושרה אמש במשאל טלפוני שנערך בין השרים החברים בוועדת השרים לענייני חקיקה.

לפי הצעתו של ח"כ משה גפני מיהדות התורה, וכחלק מהסיכומים שהושגו בין ראש הממשלה לח"כים החרדים, מעבר למצב הקיים בחוק בו השר הממונה רשאי להתיר עבודות בשבת יהיה עליו לקחת בחשבון גם שיקולי דת ומסורת לפני שיקבל החלטות בנושא.

כיום, החוק מאפשר לשר עבודה והרווחה להתיר עבודות בשבת בכפוף לשיקולים סוציאלים של רווחת העובד ולשיקול העובדה שמדובר ביום המנוחה מבחינה דתית. התיקון המוצע אמור בעצם לפרט את גבולות הגזרה ואמות המידה שלפיהן הוא יוכל לאשר או לא עבודה בשבת.

במידה וחוק זה, לצד חוקים נוספים כמו חוק המרכולים, יעבור השר המתפטר יעקב ליצמן עשוי לחזור למשרד הבריאות בתפקיד סגן שר עם סמכויות נרחבות כפי שקרה בעבר. שר העבודה והרווחה חיים כץ אמר כי "מאז קיבלתי לידי את הסמכויות על מתן היתרי עבודה ביום המנוחה השבועי, תמיד שמרתי על איזון מתבקש בין הצרכים החיוניים לבין רגשות הציבור, תוך התחשבות ברווחת העובד. התיקון בחקיקה מאפשר להוסיף שיקולים של מסורת ישראל ומידת הפגיעה במרחב הציבורי".

הפגנה על השבת

יצמצם את העבודות בשבת?הפגנה.צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

יש לציין כי לפני מספר ימים פורסם כי מקורבי השר כץ טענו שהוא מבקש להעביר את האחריות שברשותו לשר אחר. שר החקלאות אורי אריאל מהאיחוד הלאומי-הבית היהודי ניצל זאת והצהיר כי הוא מוכן להחליף את שר העבודה בסוגיה אך לפי שעה לא ברור אם אכן כך יקרה.

בסיעות החרדיות מרוצים מהתקדמות התיקון לחוק שהציעו אך בתנועת 'ישראל חופשית' רואים בכך מחטף. מנכ"ל התנועה אורי קידר טען כי "במחטף של זלזול בכל אחד ואחד מאזרחי ישראל, הועברה הצעת חוק ביזיונית בשיחת טלפון בין השרים. הצעת חוק שכל מטרתה היא להמשיך לכבול אותנו לנהלים של מדינת הלכה המנותקת מהמציאות היום יומית של מדינה מערבית מתוקנת, ומהצרכים המאוד בסיסיים של מדינה כזו ברמת התשתיות והשירותים שמשפיעים על חיי היום יום של כלל האזרחים ובהם גם האזרחים שומרי הדת". לדבריו, "החוק של גפני יביא להשבתתה של הרכבת באמצע השבוע, אסור לאפשר לזה לקרות".